miercuri, 27 ianuarie 2021

,,Satul de lut ”de Ștefan Bănulescu --despre alegerile pe care le faci în viață (textul+cunoștințele și experiențele tale)

 

,,Începuse să se lumineze și am văzut că omul era tânăr,purta o bărbuță mică,neagră,rotunjită îngrijit.Avea fața slabă,lungă,ciupită de vărsat,nasul coroiat,sprâncenele rare,ochii mici,verzi.Purta o pălărie cenușie,cu boruri late.Haina neagră,închisă până sus la mărul lui Adam,părea făcută dintr-un anteriu vechi.Cred că așa era,lucrată dintr-un anteriu,se închidea peste piept,cu nasturi mulți,mărunți și rotunzi,înveliți în stofă neagră.
  -Ești preot,i-am zis.
  -Am fost.
 După o vreme,el m-a întrebat unde merg.I-am răspuns simplu și adevărat că merg în satul F.să caut un om care nu mai este.Mai fusesem și prin alte sate,dar fără rezultat;nimeni nu știa,nici măcar nu auzise.
 -Bănuiesc pe cine căutați în satul F.,ca să aflați...Factorul poștal are casa lângă mine.Eu sunt din satul F...Eu nu mai sunt de doi ani preot.A venit altul în parohia din F.Mie mi se spune acum,în sat,lăutarul.Cânt la oameni acasă,cântece de lume,de pahar.Dacă sunt chemat la mesele de la botezuri sau de la nunți.Dar acum botezuri nu prea mai sunt.Singura nuntă la care am fost chemat a fost nunta fratelui învățătorului.Asta fac deocamdată:cânt,pe unde pot.După ce s-o termina războiul,am să urmez Conservatorul.Am început să-mi strâng ce-mi trebuie și mă pregătesc de examen.Trăiesc  în F.din cântat.
  -Cânți din vioară?
  -Da.Mi se spune că am și voce frumoasă”.

                                                                            ( Ștefan  Bănulescu, Satul de lut )   


     Scrisă la persoana întâi și având un narator homodiegetic- adică un narator ce a participat la întâmplările ce urmează a le povesti-fragmentul din nuvela,, Satul de lut”este o narațiune în care naratorul-personaj, în căutările sale,povestește întâlnirea cu un personaj ce și-a schimbat mersul vieții-un preot devenit lăutar.
  Odată cu începutul de zi,naratorul descoperă alături de el omul,pe care-l descrie privindu-i curios fiecare detaliu al chipului,,încă tânăr”,înconjurat de,,o bărbuță îngrijită”,iar pe fața slabă cu semne de vărsat  se vedea nasul,,coroiat”,sprâncenele,,rare”încadrau ochii mici și verzi.Îmbrăcămintea îi trăda vechea ocupație,aceea de preot,fiindcă haina neagră-un anteriu scurtat- păstrase nasturii mulți și mărunți.Naratorul ni-l dezvăluie ca pe un „personaj“deosebit,cu o ținută sobră,de o nuanță expresivă,completată de  borurile late ale pălăriei.
  Personajul este un anonim,povestește simplu,natural despre părăsirea calității de preot și dorința de a fi muzician.Conștient că trăiește într-un timp tragic,al războiului,speranța nu-l părăsește,pentru că se preocupă de momentul când va fi liniște și-și va urma dorința de a cânta.Naratorul îi urmărește mărturisirea sinceră:a trecut de la o profesie de slujire creștină,bisericească la aceea de cântăreț de muzică despre viață,lume.Interesante sunt cele două evenimente la care cântă ca lăutar:botezul și nunta,schmbând cântecele religioase cu cele,,de lume,de pahar.”Este încrezător că alegerea pe care a făcut-o ,schimbând cursul vieții, este cea pentru care simte adevărata chemare.
  Naratorul preferă obiectivitatea, faptul în sine, viața ce poate fi schimbată prin voință,pe care o descoperă în căutarea unui om,,ce nu mai este”,într-un loc misterios,numit printr-o prescurtare-satul F.Descoperă un om ce,, este”,trăiește  prin răsturnarea gândurilor,schimbarea felului de a vedea lumea
   Timpul narațiunii este războiul,momentul ce-l determină pe cel ce-a fost preot să devină lăutar,să schimbe cântecele sfinte în cântece de lume,profane,despre viața sub toate aspectele ei.

Între anii 1964-1965 scriitorul Ștefan Bănulescu publică în revistele "Gazeta de Sud" si "Luceafarul" nuvelele: Mistretii erau blânzi, Dropia, Gaudeamus, Masa cu oglinzi, Satul de lut, Vara si viscol. 
   EUGĖNE IONESCO: „Acest scriitor pe care-l apreciez si admir este unul dintre cei mai buni prozatori romani de azi. […] Daca Stefan Banulescu nu este inca cunoscut pe plan mondial, asta se datoreaza faptului ca scrie in romana, limba ce nu are o circulatie internationala.” (Paris, Academia Franceza, 10 octombrie 1980)

 



 
  Citind textul de mai sus,am înțeles că eu și toți oamenii avem libertatea de a alege, capacitatea de a alege ce este bine şi nu ce este rău şi de a acţiona potrivit hotărârii noastre. Pe lângă darul vieţii înseşi, dreptul de a-mi conduce propria viaţă este unul dintre cele mai mari daruri. Suntem răspunzători pentru alegerile pe care le facem.Cred așa: chiar dacă familia şi prietenii mei îşi folosesc libertatea de a alege în moduri care nu sunt drepte, eu pot să aleg modul în care voi acţiona,deoarece consecinţele sunt rezultatul alegerilor pe care le fac ...bineînțeles că sfaturile celor mari cu experiența vieții vor fi ascultate și urmate,dacă mi se potrivesc felului meu.

 Iată de ce eu și numai eu am ales tenisul sau el m-a ales pe mine,când la cinci ani am început antrenamentele.Încântat de rachetă,de cuvintele de uimire ale celor din jur,am început să acord tot mai multă atenție timpului petrecut pe teren,iar toți mă vedeau ca o viitoare speranță.Au urmat turnee naționale,internaționale,cupe,medalii,invitații ale unor antrenori din țări pe care le știam de pe hartă,participarea la olimpiada tineretului de la Baku.M-au susținut părinții,fratele meu,bunicii...greu poate mi-a fost cu școala,dar m-am străduit să iau o notă bună la admiterea în liceu.Profesorii au fost, sunt- unii înțelegători,alții nu prea...Voi pleca departe de casă...așa am ales și toți mi-au dat dreptate!!!! Alegerile pe care le fac arată cine sunt cu adevărat- un băiat cu multă
dorință de a reuși,de a-mi depăși limitele,de a ajunge în vârf...

  Apropos, de legea atracției, în viață, nu primești numai ceea ce-ți dorești; ci primești ceea ce ești:
                                                                    un luptător....