vineri, 1 ianuarie 2021

la sfârșit de an...

 

Sfârșit de an.....închid ochii şi-mi amin­tesc. zăpada pufoasă pare că arde sub lumina lunii, sclipeşte ca şi cum acolo, sub ea, ar fi un foc tainic ce ar trimite raze alburii de jos în sus.  Mă minunez de luna mare, care parcă se leagănă la fiecare pas pe care-l fac, întune­ricul pare mai îndepărtat şi mai cald, lumea se leagănă şi ea, ca şi luna, ca şi copacii de pe marginea drumului, care şi-au lăsat crengile îngreunate de zăpadă, până aproape de pă­mânt. Iarna, pădurea îşi mai domolește culorile, dar tot rămâneo simfonie extraordinară de roşuri brune, care taie albul zăpezii, păsările zboară mai puţin, peste toată firea se aşterne o linişte albă.Și-apoi privesc luna de în ziua asta și mă-ntreb de ce acum la sfârșit de fiecare an în suflet îmi pătrunde muzica stelelor. Luna,astrul magic, începutului de an este un lucru sfânt cu puteri miraculoase, ce trebuie tratată cu respect și închinăciune. Acum privind-o îmi spun că i-a trecut vremea lui,, ler", adică a colindatului-  lerul este floare albă, floarea pură, simbolul primăverii și al tinereții,deci belșug, lumină, bucurie, meri în floare. Luna știe că se afla acum nevăzuă, pitită în inima mea,că mă aude și mă face să cred că Binele există în lume. Și tot așa cred că Pluguşorul traduce dorinţa oamenilor de a-şi asigura bunăstarea, e, mai degrabă, credinţa care spune că la baza lumii e un gând, un gând de Creator. Se-aud cântări şi sorcove lovesc cu flori geamul de jos al ferestrei minţii... vor să deschid Noului An, să-l primesc în curăţie de inimă. Îmi place mult  uratul cu sorcova, pentru că joacă întrucâtva rolul unei baghete magice, înzestrată cu darul de a transmite vigoare și tinerețe. Textul urării parcă amintește de o vrajă, nu face decât să întărească efectul mișcării sorcovei. Frumusețea tainică a urărilor de Anul Nou , care îmi vrăjesc copilăria și mă bucură an de an, își are rădăcinile în sufletul adânc al strămoșilor noștri, de acum multe sute de ani.
   Ce aștept de la Anul Nou?  să mă bucur de viață, chiar și cu ușa închisă, să-mi pun toată nădejdea în Dum­nezeu,înțelepciune,lumină,încredere...

                                                                                     La răspântie de ani
                                                                                                      vă urez:  LA MULŢI ANI!