luni, 25 ianuarie 2021

,,Pastel”de George Topârceanu—iubirea pentru natură(textul poeziei+cunoștințele și experiențele tale)

,,Din asfintit, de peste munte,
Rasfringeri rosii de amurg
Se sfarma-n licariri marunte
Si-n Dunarea umbrita curg.

Dar unda tulbure le-ngroapa
Când, subt rachitele din vale,
De-abia mai tremura pe apa
Ca niste coji de portocale.

Acolo jos, peste cununa
Intunecatului boschet,
Sclipeste-n aer semiluna
Din virful unui minaret.

Si parca zugravit anume,
Isi culca umbra până-n mal
Ostrovul izolat de lume
Ca un castel medieval.

El pare-o nava fermecata
Ce-a ancorat aici, subt munte,
Minune indelung visata
De valul Dunarii carunte!

A asteptat în nopti senine
Stralucitoare dimineata,
Când din adancul apei line
S-a ridicat la suprafata

Ca o gradina plutitoare
Cu pomi si pasari impreuna,
Cu florile-i ce rid în soare
Si noaptea tremura subt luna.”

 

 

    Poezia,, Pastel„ de George Topârceanu un pastel, în care autorul își exprimă, în mod direct și discret, sentimentele, impresiile la vederea unui peisaj din natură,descris în amurg, timp magic, prin intermediul limbajului artistic. 
    Descrierea prin intermediul imaginilor vizuale în momentul amurgului accentuează senzația plăcerii simțite,pe care o exprimă, ,,răsfrângerile roșii de amurg”,oglindirea reflexelor roșiatice în apă ce se-ndreaptă spre negura nopții. Culoarea dominantă, roșul, pare să cuprindă întreg ținutul, toate elementele naturii,este ceasul melancoliei și al nostalgiei.De peste munte,din altă lume,amurgul ,,se sfarmă”,se risipește în sclipiri ca de poveste,epitetul ,,mărunte”transformă luminile într-un joc,alăturându-se umbrelor curgătoare ale apei.Imaginea vizuală este încântătoare ochiului dornic de a urmări dansul licăririlor pe ape.;se produce transformarea în ,,unda tulbure”,sclipirile devin banale,,coji de portocală” ce vor fi îngropate,,sub răchitele din vale”,loc al tristeții,al întunericului.Privirea aleargă de-a lungul apei,urmărind alt spațiu ,,în umbra”,imagine ireală ce va cuprinde natura;din întunecimea unor arbuști luminează secera,semiluna ,,unui minaret”,turnul ce pare o lunecare spre cer.Poetul meditează privind înserarea,când fantasticul devine timpul înaintea înfăptuirii unui miracol, imaginea se transformă.Poetul observă,,ostrovul izolat de lume”,loc singuratic,pe care privirea îl transformă într-un,,castel medieval”.Comparația unei insule cu un castel ia naștere în imaginația poetului,dornic de a descrie o lume de poveste,veche, în momentul tainic al înserării. Atmosfera fantastică născocește  un nou tablou,ostrovul devine,,navă fermecată”,venită din visul valurilor ,,cărunte”,din timpuri vechi,ancorată ,,subt munte”.Nava apărută,,din adâncul apei line”a răsărit din adâncurile timpului,din ape,așteptând ,,strălucitoarea dimineață”,moment al creației vieții.Ostrovul-castel medieval, nava plutitoare-o arcă a vegetalului,paradisul, ,,grădina plutitoare”în descrierea căreia  poetul enumeră frumusețile: pomi,păsări,flori,,ce râd în soare,ziua,iar noaptea ,,tremură subt lună” ,înfiorate,misterioase. Ultimele versuri conțin o imagine vizuală ce întărește starea de încântare a eului poetic în fața unui peisaj ca de la Facerea Lumii.Florile sunt personificate,asemenea unor ființe fericite în lumina solară a Paradisului,este fericirea supremă,râd în lumina solară, este viața veșnică,bucuria;în antiteză poetul aduce noaptea cu misterul ei dominată de lună,ce înfioară natura,,tremură”,verb care accentuează fiorul adus de întuneric.Cele două verbe,,râd și tremură”arată sensibilitatea,delicatețea vegetalului.
    Eul liric contemplativ își exprimă încântarea  copleșitoare. Natura pare să preia din starea poetului,dăruindu-și splendorile.Poetul oferă o interpretare a imaginii amurgului roșiatic,moment în care natura se transformă fantastic. Se remarcă prezența grupurilor nominale: răsfrângeri roșii,licăriri mărunte,unda tulbure.....adjectivele-epitete- specifice pastelului- descriu un peisaj în care lumea acvatică stăpânește Universul.Comparațiile:,, ca un castel medieval...pare nava fermecată....ca o grădină” amplifică descrierea  peisajului  de basm,văzut prin aburii roșietici ai asfințitului.Totul este vizual ca-ntr-o galerie de tablouri pictate cu acuarele delicate.
          Descrierea  peisajului este numai  vizuală cu o abundență de epitete,comparații creând o lume ireală din lumini și umbre.

 



  Iubirea naturii înseamnă unirea sufletului uman și a frumuseții naturale.Vorbesc despre natură,când sunt într-o poiană din pădure, uitându-mă la norii încet plutitori, atunci când nu am niciun alt gând sau când picăturile de picături de ploaie îmi aduc pace și liniște.Am plecat cu părinții la munte,am trecut  dealuri,am văzut necuprinsul câmpiei și m-am convins că natura nu este orice colţişor de verdeaţă, ci este acea natură sălbatică rămasă neatinsă.  Îmi place să nu mă consider turist, ci prieten al naturii,
s-o înţeleg, iar înţelegerea ei nu poate fi realizată decât petrecând cât mai mult timp în aer liber.
  Când am ajuns sus aproare de albastrul nesfârșit al cerului,am îmbrățișat singurul copac răsărit dintr-o stâncă ce părea că se va prăvăli,poate rădăcinile o mai țineau de peretele muntelui; mi-am lipit obrazul de el și i-am șoptit să-mi dea din puterea lui.Ca prin miracol, n-a durat mai mult de un minut și am trăit o frenezie de nedescris.Acolo sus, pe un platou,singur, nimic în jur, într-un apus de soare,timp magic, ca dintr-o poezie,am simțit că sunt deasupra tuturor,într-o libertate totală.Eram în altă lume: aerul  curat, liniștea mă încărca de energie,din frunzișul copacului ascultam un concert sublim al păsărilor ascunse în frunzele verzi. 
   Aș putea să stau ore întregi privind norii sau felul în care vântul mișcă frunzele. Să văd razele de soare cum se oglindesc în apele liniștite ale unui lac și dansul grațios al libeluleor.Să pot să mă bucur de frumusețile naturii e o binecuvântare!
 Mă simțeam stăpânul lumii, aveam un sentiment de Dumnezeu,al celui bun prin singuratate.
                            iată mesajul meu pentru voi toți:
!!!... bucurați-vă de mirosul frunzelor ude, dimineața, îmbrățișați razele calde ale soarelui, sărutați petalele de trandafiri aromate de noapte, iubiți copacii bătrâni și morocănoși cu bratele înălțate către cer, împrăștiați frumusețe și uniți-o cu Natura, fiți liberi!!!