luni, 4 aprilie 2022

caracterizarea personajului,,Domnul Preda” din fragmentul,,Dacia Felix” de Cezar Petrescu

 

Caraterizarea directă realizată de autor ( portetul), realizată de celelalte personaje, dar și autocaracterizarea ( autoportretul).
Caracterizarea indirectă reiese din faptele personajului, comportamentul acestuia, atitudinea, gândurile, numele și limbajul acestuia, dar și din indicațiile regizorale în genul dramatic. Totodată, relația personajului principal cu celelalte personaje din opera literară reiese prin intermediul caracterizării indirecte.
Personajul din fragmentul,,Dacia Felix”de Cezar Petrescu este descris de un elev-caracterizare directă- ca un dascăl,,Domnul Preda”,al cărui portret este neplăcut privirii:înalt,cu o figură rigidă,tăcut,morocănos.Comparația cu ,,o mumie sortită să biruie timpul”exprimă starea sufletească a celui ce-l privea cu înfiorare,spaimă.Era omul care avea același ritm al mișcărilor netulburat,neschimbat;părea că timpul îl încremenise într-o stare.Și totuși în afara școlii era un om obișnuit,cu grijă față de vietăți,de copii săi,modest.Era o schimbare a lui în fața elevilor ,de parcă ceva îl despărțea de lumea clasei,autoritate,impunând respect.Se produce o schimbare în momentul când omul distant se transformă sub impulsul unei emoții într-o ființă caldă,impresionată de vremurile trecute ale istoriei.Elevii se simt cuceriți de tulburarea profesorului,iar autorul își întoarce privirea spre natură și introduce descrierea unei atmosfere de primăvară care se alătură sufletelor tulburate de momentul deosebit.Totul din natură:salcâmii în floare,vântul,cerul îi ajută să-l vadă altfel pe profesorul care îi poartă în vremurile antice,plimbându-i prin cetăți,drumuri,locuri de glorie sau de durere,citesc inscripții de pe monumente.Omul acela,profesorul neiubit de niciunul dintre elevi, readusese la viață timpurile de glorie ale unei civilizații istorice,renăscuse o lume veche în imaginația elevilor săi.Natura de primăvară nu-i mai atrăgea,vietatea ascunsă în ghiozdanul colegului fusese uitată,cu toții își mutaseră ființa,gândul în timpurile de demult apuse .Prin glasul plin de un viu interes al profesorului trăiau momentele de început ale unui neam,iar numele vechi ale locurilor aveau  răsunet neobișnuit.Lecția profesorului neiubit  a fost un moment de glorie,de recunoaștere a istoriei neamului,de faimă a strălucirii timpurilor mărețe,de mândrie pentru un trecut atât de glorios al înaintașilor.Dar orice poveste are un sfârșit ,iar finalul orei aduce regretul unei despărțiri de un om ce a dat elevilor săi cealaltă învîțătură,cea sufletească.Amintirea orei de istorie,narațiunea subiectivă aduce în prim plan un personaj plin de sensibilitate,un om simplu ce se transformă miraculos în fața în fața elevilor.
   Personajul,Domnul Preda exercită o fascinație deosebită,neașteptastă asupra elevilor săi la fel ca Domnu Trandafir,, Când ne învaţa cum să spunem poeziile eroice, vorbea tare şi înalţa în sus braţul drept”.