luni, 25 aprilie 2022

Crezi că poveștile te pot ajuta să treci peste momente dificile? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând fragmentul din jurnalul lui Emil Racoviță.(test 1-antrenament)

 

    ,, Ca umbre ne târâm în neîntreruptul întuneric, prin nămolul de omăt ce viscolul clădea pe puntea corabiei. În mohorâtele cabine, ghemuiți lângă sobă, legam în lungi povești, prin firul amintirii, ceea ce aveam cu ceea ce lăsasem în țara soarelui, departe. Ori, în galbena lumină a lămpii, răsfoiam cu dor cărți ce ne vorbeau de soare și iubire. Iar afară, în veci, urgie. Prin înaltele catarge vântul șuiera năprasnic, lemnul înghețat trosnea, [...] prin plăcile lanului de gheață lung cutremur se transmitea corabiei strânse între ele și de vaiet jalnic suna banchiza întreag”....

Cred că prin cărțile de povești lumea are de la început multe și tainice dimensiuni. Poveștile lui Grimm,ale lui Ispirescu,Andersen,Creangă,Sadoveanu îmi stau alături. Așadar am știut de la bun început că, oricât de frumoase sunt cuvintele și ilustrațiile -niște minunății, poveștile se pot termina și bine și rău. Imaginația și poezia, și morala, și dragostea, și cruzimea lumii sunt în povești.
Prin cele cu personaje-copii am învățat să-mi trăiesc vârsta conștient, să mă bucur de ea, s-o valorific la maximum, ca în,, Aventurile lui Tom Sawyer” sau în ,,Aventurile lui Huckleberry Finn” de Mark Twain. Dar îmi plac și aventurile despre și cu oameni mari. Așa că a salva mândrul neam al apașilor de intruziunea omului alb care bea apă de foc și împușcă bizonii doar ca să se distreze, a te împotrivi construcției drumului de fier care taie proprietățile pieilor roșii e o misiune pe care un copil știe s-o ia în serios.,, Winnetou” de Karl May mi-a dat doi prieteni-model: cea mai vitează căpetenie a apașilor care a existat vreodată, un bărbat frumos, cu ochi blânzi și suflet nobil, dimpreună cu prietenul lui, Old Shatterhand, modestia și generozitatea întruchipate. Iar ,,Cei trei muschetari” de Dumas,care erau patru, mi-au dat ideea de echipă unită, cu prieteni imbatabili, deși perfect diferiți între ei; Athos este favoritul meu.
M-am întâlnit foarte devreme cu ,,Micul prinț”de Antoine de Saint-Exupéry, l-am recitit de multe ori, până când aproape l-am învățat pe dinafară. Lumea a devenit o serie de mici povești cu tâlc, care mă  fac să zâmbesc ușor melancolic: „Te rog, desenează-mi o oaie!” Acum știu că povestea a fost generată de o tragedie: un frate mai mic al autorului, care a murit.
 Lumea poveștilor îmi trezește curiozitatea și îmi face poftă de viață.De la întâmplările  neașteptate, personaje fantastice și eroi care mă captivează și fascinează prin ideile lor, altruismul de care dau dovadă și curajul de neimaginat pot învăța să trec peste dureri și greutăți. Când simt că nu am destulă experiență sau suficient timp și am nevoie de ajutor pot  apela la albinele si furnicile lui Harap-Alb, la Gerilă, Flămânzilă, Setilă, Ochilă și Păsări-Lăți-Lungilă, cu alte cuvinte: prietenii meii, familia ale căror calități mă pot ajuta la găsirea soluțiilor ce vin în întâmpinarea nevoilor mele. Fiecare persoană este unică și îmi modelează personalitatea,mă ajută într-un anumit fel. Poveștile mă învață că toate situațiile cu care mă confrunt, pozitive sau mai puțin plăcute, au menirea de a mă întări. Orice experiență dificilă are o încheiere. Important este să învăț  din ea și să reușesc să mă adaptez constant la schimbări, însă fără a renunța la zâmbet, bună dispoziție,speranță....și astfel voi învinge orice greutate!!!