miercuri, 5 octombrie 2016

poezia--Adolescenți pe mare--de Nichita Stănescu

 Această mare e acoperită de adolescenți
care învaţă mersul pe valuri, în picioare,
mai rezemându-se cu braţul de curenţi,
mai sprijinindu-se de-o rază ţeapănă, de soare.
Eu stau pe plaja-ntinsă tăiată-n unghi perfect
şi îi contemplu ca la o debarcare
o flotă infinită de yole. Şi aştept
un pas greşit să văd, sau o alunecare
măcar pân’ la genunchi în valul diafan
sunând sub lenta lor înaintare.
Dar ei sunt zvelţi şi calmi, şi simultan
au şi deprins să meargă pe valuri, în picioare.

                 Poezia Adolescenți pe mare face parte din cel de- al treilea volum de poezii al lui Nichita Stănescu,,Dreptul la timp” (1965).Poetul își trăiește emoțiile și sentimentele aproape corporal. Dorurile neîmplinite sunt pe punctul de a întrezări visurile adolescenței ce i par a se împlini,urmărindu-i pe cei ieșiți din copilărie și care încercă desprinderea de real-Pământul,pentru a  încerca Marea Trecere-spre vârsta  maturității. Motivul-imagine al mersului pe valurile mării își are punctul de plecare în mitul biblic și conferă omului puterea mântuirii de sine. Plutirea lină, calmă, pe mare, ca un dans cosmic, sub semnul elementelor primordiale: soarele și marea, conferă acestui poem o importanță pregnantă. Adolescenții ,cei care ies din copilărie sunt văzuți ca niște năluci ieșite din apă,esența vieții.Titlul poeziei este format din substantivele nearticulate:,,adolescenți”-copiii ce trec  spre vârsta marilor încercări,ce-și caută menirea,își lămuresc neliniștile,își aleg drumul,iar celălalt substantiv cu prepoziție,,pe mare”îndeamnă la calm și reverie, concentrare și liniște interioară, seriozitate, meditație.Marea este viața cu valurile ei ,îi primește pe ,,adolescenți”,sunt asemenea unor Mesia demni,curajoși,puri ,,învață mersul în picioare”,sunt acum la vârsta la care se înalță verticali.,,Mersul” întâmpină,,curenți”-ademeniri,devieri ,încă sunt cruzi,neinițiați și caută sprijin,reazăm în adevăruri,în lumini,simboluri ale învierii, ale nemuririi.Cele două verbe sinonime au sensul de a rezista,ei,învățăceii,  doresc să cunoască forța emoțională,ajung să cunoască extazul,transformă concretul în imponderabil.
         Poetul (eul ) îi admiră de,, pe plaja-ntinsă”,locul  unde are o stare emoțională,unde-și duce traiul,este terenul vieții,locul  stabil,îi contemplă,,ca la o debarcare” –comparație ce accentuează coborârea din copilărie, din flota,,yolelor”,din viața lipsită de griji.Poetul este omul care trăiește ,,-n unghi perfect”,dar neîncrezător, urmărind lucid minunea transformării,așteptându-se la ,,un pas greșit...o alunecare”,o greșeală în valurile ușoare,diafane ale vieții,a tentațiilor. Epitetul „lenta înaintare” semnifică plutirea lină, calmă, pe mare, ca un dans cosmic, sunt  adolescenții  cuprinși de elanuri impetuoase, impulsionați spre descoperire, cunoaștere de sine, împlinire și desăvârșire a ființei..
     Ultimele două versuri reprezintă un fel de concluzie ,o constatare a întregii poezii, fapt subliniat și prin utilizarea conjuncției adversative „dar”, care stabilește o opoziție cu ideea din versurile anterioare. Spre deosebire de așteptarea celui care îi contemplă, tinerii au căpătat deprinderea de a „merge pe valuri”( ca Iisus), semn al puterii extraordinare a acestei  vârste mitice și al încrederii pe care adolescenții o au în ei înșiși. Cele două epitete, „zvelți” și „calmi”, reprezintă calități ale tinerilor. Adverbul „simultan” evidențiază ideea unei alinieri ca într-o competiție care-i ajută  se cunoască.
           
               Expresivitatea este una dintre caracteristicile stilului lui Nichita Stănescu  prezentă și în această poezie și este datorată unui limbaj simplu, firesc, fără multe figuri de stil, pentru că poezia nu se mai bazează pe reprezentare, ci este ea însăși un act. Transparența ideii poetice este ilustrată aici de imagini artistice și de prezența eului liric ca spectator.Cuvintele au  muzicalitate,sintaxă dreaptă,calmă,firească,ritmată,ca o respirație a mării și a pământului,cu rimele venite ,parcă,din întâmplare.