miercuri, 12 octombrie 2016

clasa a7a-Evaluare-pag.70

1=Autorul,întremat după boală,își amintește de vărul său.
 =Rememorând copilăria,ajunge la moșia lui Dionis.
 =Este anunțat că boierul nu este acasă.
 =Doica Sia îl găzduiește în casa pustie.
 =Bătrâna amână veștile despre vărul său.
2=Înlănțuirea secvențelor este realizată prin juxtapunere(simplă alăturare).
3=Bătrâna,cunoscătoare a faptelor,amână noutățile dorite de vizitator.Acesta își putea da seama că sunt vești triste din felul în care ea plângea,se văita,își ținea mâna pe inimă,gesturi ale unui suflet trist.
4=mă întremam;stăruiam;stăpânea=imperfect(sunt timpuri trecute exprimă
  =mi-am adus(aminte)=perfect compus         (durata și sfârșitul acțiunii
5=mi-am adus=predicat verbal--verb predicativ;conj.aIII-a;diat.reflexivă;mod indicativ;timp perf compus;pers.I;nr.sing.+subst,,aminte”=mi-am amintit
6=(nu) călcasem=verb predicativ;conj.I;diat.activă;mod indicativ;timp mai mult ca perf.;pers.I;nr.sing;
7=a fi=erau(pustii)=verb copulativ
          =aș fi(vrut)=verb auxiliar
8=verb impersonal=a trebui
9=povestind=gerunziu//se căina=indicativ//aș fi vrut=condiț.-optativ//să aflu=conjunctiv//are să-mi spuie(îmi va spune)=indicativ//trebuie=indicativ//
10=eram crescuți=diateza pasivă//se căina=reflexivă
11=La sfatul medicilor de a schimba aerul,autorul-personaj, abia întremat după o boală grea,pleacă la moșia unui văr pe plaiurile Buzăului,unde-și petrecuse copilăria.Admiră din tren apa și munții Buzăului și ajunge în amurg la moșie.Află că vărul Dionis nu este acasă,apoi doica Sia îl întâmpină cu dragoste,îl găzduiește în casa pustie,cu durere îi promite că-i va povesti a doua zi despre viața vărului său,Dionis.Povestită la persoana întâi,lectura exprimă un sentiment de melancolie.

    ( sfat: CITEȘTE nuvela,,Sakuntala”de Vasile Voiculescu---e frumoasăăăăă...)