duminică, 30 octombrie 2016

clasa a7a--Evaluare=pag.220

     1+3=     Dimitrie Anghel este unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai simbolismului în literatura română. El cultivă mediul naturii artificiale, umanizate al grădinilor . A fost definit  „Luchian al literaturii noastre“,dar și „poetul florilor“.În volumul,,În grădină”(1905) transpune peisajul naturistic prin sensibilitate, fantezie și eleganță. Opera sa poetică afirmă permanența naturii, veșnicul proces de reînviere a acesteia.                                                                                                          În poezia,,În grădină” se aduc imagini din universul floral, cântând miresmele şi culorile lui mirifice, stabilind corespondenţe între regnul vegetal şi uman. Se poate spune și că, pentru Dimitrie Anghel, grădina reprezintă ceea ce însemna pentru Eminescu pădurea. Grădina însăși poartă în sine un simbol edenic pertinent, chiar dacă pare că se păstrează într-un orizont terestru. Poetul florilor,prin melodia versurilor sale, parcă dansează un tangou al sentimentelor, o luptă cu sine, de-a învinge tristețea față de trecerea ireversibilă a timpului, printr-o sensibilitate delicată, fantezie sclipitoare, rafinament intelectual şi muzicalitate. Spațiul grădinii ilustrat de Dimitrie Anghel în această poezie devine un refugiu al sinelui, un mediu protector pentru poetul care se simte, probabil, nesigur în afară:,, Ce iertator și bun ți-e gândul în preajma florilor plăpânde”. Jovialitatea, bucuria copilăriei, sunt sentimente ce animă grădina, care pare asemenea unei amintiri din perioada copilăriei.

E de observat că florile pe care le cântă sunt flori de grădină: florile de nalbă,florile de mărgărint, iasomia și trandafirii. Chiar din primele versuri ale poeziei înţelegem esenţa liricii şi a structurii sale lăuntrice. Cromatica e dominată de alb, cuceritoare culoare a purității care determină adâncirea în calmul meditativ. Armonia florilor și a culorilor e percepută mai întâi olfactiv, pentru ca apoi poetul,eul liric,să-și construiască o alteritate,o altă existență, ce-și regăsește echilibrul și bunătatea, contopindu-se în această armonie perfectă. Spațiul e unul idilic, la marginea paradisiacului, sugerat metaforic prin imaginea stolului „de fluturi de argint".Eroul liric intră în grădină ca într-un templu, fiind cuprins de miresmele,,dulci ”, iar florile-i „dezmiardă ochii”,este ca-ntr-un basm ,simțurile îi sunt copleșite, mângâiate,influențându-i gândirea,luându-l părtaș pe cititor să privească varietatea de tonuri și nuanțe.Epitetele sunt delicat ,sensibil alese ,se adresează vizualului ca în acuarelele pline de luminozitate.
„Miresme dulci de flori mă-mbată şi mă alintă gânduri blânde.../ Ce iertător şi bun ţi-i gândul, în preajma florilor plăpânde“,

Contopindu-se cu lumea florilor, poetul vede în ele simboluri umane, le înzestrează cu atribute omeneşti,așa ,,plăpâne” ,,râd în grămadă ;flori de nalbă și alte flori de mărgărint”trăiesc bucuria de a fi.Enumerația celor două flori accentuează puritatea,albul pur al grădinii,al  imaginii.                              Prin metafora :”De parc-ar fi căzut pe straturi un stol de fluturi de argint”, poetul oferă o imagine vizuală inedită, mirifică, aproape feerică, făcându-ne să ne imaginăm florile albe în formă de fluturi. Ea se referă, de fapt, la comparația nalbei și a mărgăritului cu fluturi de argint,simbol al eleganței și al delicateței,al vieții fără constrângeri.
       A doua strofă aduce nu numai imaginea înserării, ci și o resemantizare complexă a stării idilice cu care debutează poezia. O alta perioadă a existenței este sugerată în această strofă a poeziei prin intermediul spectacolului senzual.
  Melancolia nu se naște doar din apropierea înserării, ci și dintr-o stare de pace sufletească,de liniște perfect compatibilă imaginii iasomiei delicate sau a trandafirilor -simbol al iubirii.. Armonia simțurilor, cu accent pe vizual si olfactiv, e completată de melancolia eului surprins în spațiul ocrotitor al grădinii.


Florilor zugrăvite le sunt comune tristeţea, regretul fericirilor pierdute, zbuciumul şi suferinţa,,spre seară”momentul stingerii luminii-atmosfera angelică,magică. Repetiția epitetului personificator,,sfioasă”completează atmosfera delicată. Iasomia umanizată,,sfioasă,neprihănită”accentuează liniștea absolută,starea primordială paradisiacă ,evocă amintirile amurgurilor de vară.
Poetul este însă un fantezist, priveşte lumea florilor prin prisma reveriei, recompune peisajul concret prin propriile lui senzaţii, cu o mare putere imaginativă.Trandafirii ,,cu foi de ceară” simbolizează cupa vieţii, sufletul, inima, iubirea stinsă, prin prea repedea ofilire după trecerea ,,zilelor de vară”,plâng și ,,trăiesc mâhnirile clipelor ,,seninului”.
Intensitatea sentimentelor de bucurie, dar și de tristețe și de melancolie este accentuată de folosirea unor figuri de stil= epitete: ,,dulci, blânde, iertător, bun, plăpânde, sfioase, neprihănită”; metafore:,,stol de fluturi de argint” ;comparații:,,de parcă ar fi căzut...”personificări:,,râd..plâng..trăiesc”.Mărcile gramaticale ale prezenței eului liric sunt pronumele personale la persoana I sau a II-a:,,mă, ți”. Prin versificație, poezia are muzicalitate și o tonalitate duios melancolică. Poezia,,În grădină”cuprinde versuri cu măsura de 17-18 silabe, ritmul iambic,rima împerecheată.
2=ODA=????
(eu cred că ,,În gradină” este o ars poetica (este un text, o poezie în care autorul își exprimă concepția despre artă), sintetizează universul poetic creat de autor; este un univers romantic cu elemente simboliste, poezia este o idilă simbolistă; este o meditație, în acelasi timp, pe tema fortuna labilis(latină=soartă schimbătoare), face din floare imaginea virtuţilor sufletului, fiind perfecţiunea  spirituală;floarea este simbolul dragostei şi armoniei; ea este copilăria şi, într-un fel, se identifică cu starea edenică.  într-o maniera simbolist -romantică. Este sugerat prin flori conceptul de poezie pură, sunt cultivate simboluri florale care asociază stări de spirit, persoane, avem o sinestezie subtilă între mirosuri și imagini, avem o gândire analogică în locul celei logice.)
ODA--  (din limba greacă=aeidin-cântec) este o specie a genului liric, prin care autorul exprima direct sentimentele de admirație și venerație pentru țară, popor, o personalitate glorioasă, o idee mareață sau un eveniment de interes național. Tonul este elogiativ, autorul reliefând meritele deosebite ale celui lăudat, omagiat.   Elementele caracteristice odei:
-are caracter solemn și de adresare,
-începe cu o invocație retorică,
-Ton solemn, intensă vibrație liric,
-Ritm amplu și avântat,
-Sentimente de preamărire și adorație,
-Concentrarea sentimentelor într-o formă adecvată,
-Exprimarea directă prin intermediul monologului,
-Ultima strofă conține un îndemn.

4=dulci=atribut adjectival=adjectiv variabil,două forme,gen feminin,nr.plural,caz nomin.,grad pozitiv
     (de)flori=atribut substantival prepoz.=subst.comun.simplu,gen femin.,nr.plural,caz acuz,neartic.
     blânde=atribut adjectival=adjectiv variabil,patru forme,gen neutru,nr.plural,caz acuz.,grad pozitiv
5=stânsă(stinsă)=atribut adjectival –adj.participial
6=seninului...zilelor=atribute substantivale genitivale
7=alor mei=atribut pronominal genitival
     de acolo=atribut adverbial
8=mă=complement direct=pronume personal,pers.I,nr.sing.,caz acuz;formă neaccentuată
9=(spre)sară=complem.circ. de timp
     (pe) fața=complem.circ.de loc
     (-n)veci=complem.circ. de timp
      (-n)trandafiri=complem.circ.de loc
 10=tabloul—Peisaj de Ion Țuculescu

În uleiul pe pânză „Peisaj ”semnat I. Ţuculescu în partea dreaptă, jos, imaginea se încarcă de vitalitate odată cu mobilizarea creativă a artistului, care recreează o dublă percepere a realității, prin simţul văzului şi prin receptarea interiorizată. Prin folosirea iscusită a verdelui ,dar mai ales  a culorilor calde:roșu și galben, pictorul român imprimă suflu întregii compoziţii şi pune accent pe întindere, care oferă un argument pentru validarea unui discurs relaxat, dar, în acelaşi timp, expresiv. În prim-planul tabloului se observă câteva pete inegale de roșu,ce  simbolizează căldură, foc, pasiune, entuziasm-este o zi luminoasă de vară,când tonalitățile calde răsar din firele pensulei.O mână parcă a strâns buchete roșii și le-a împrăștiat printre verdele ierburilor.Mai departe,imaginea este încărcată de optimism,dar și de emoție în marea întindere de galbenul florilor- culoarea cea mai caldă, cea mai expansivă și, poate, cea mai însuflețită ,este intensă, amplă  și orbitoare ca un șuvoi de metal topit, fiind greu de stins,  se revarsă mereu, ca razele soarelui ce străbat azurul ceresc, este simbolul tinereții și al nemuririi. În plin registru cromatic cald,verdele ușor presărat exprimă imaginea adâncimilor si a destinului,culoare  dătătoare de speranță. 
Pensulația este una largă creează  un adevărat joc cromatic ce-și are finalitatea pe retina privitorului și,mai ales, în sufletul acestuia,este ilustrarea unei lumi. Galbenul, roșul ţâşnesc din pământ  ca un foc de artificii, creând o stare de bucurie celor ce le privesc. Cromatica este echilibrată şi pastelată, oglindind parcă sufletul frumos al românului.