duminică, 6 noiembrie 2016

Evaluare Națională--2017--limba română=model

,,Dimineața  se prezentă moșul cu pâine caldă ca o lună plină de vară și cu struguri dulci
și strălucitori ca razele soarelui, la împărăție. Când se uită la ele, împăratul a pus mâna la ochi că
nu se putea uita la tavă.
Și-a dat și el seama că băiatul nu-i un bostan* de-ăla bun pentru porci și pentru vaci și i-a zis:
— Măi moșnege, dacă băiatul tău este chiar asa de năzdrăvan cum se vede, îi mai dau o
poruncă și, dac-o face, nu mai am ce-i zice și-am să-i dau fata, că atunci știu eu cui o dau. Uite ce
să faci: de la noi până la casa ta, băiatul să facă un pod de aur – că fata mea nu merge pe orice
cărare cu nunta – și pe margine să crească pomi cu fructele în ei și păsări care să se-ntreacă în
cânt la nuntă, când s-or-ntâlni alaiurile cu lăutari. Băiatul așa a făcut. Și la ziuă s-a adunat de o
parte alaiul băiatului și-au pornit cu bostanu-nainte să întâmpine mireasa. Dar mireasa întârzia ,
c-așa o învățase o babă vrăjitoare, până s-a făcut seară. Când a asfințit soarele, a ajuns alaiul
împăratului cu mireasa la jumătatea podului. Atunci, bostanul, c-așa fusese vrăjit, se dădu peste
cap de trei ori si se făcu un băiat asa de frumos, că nu se putea măsura niciun fecior de împărat
care venise la nuntă cu el: cu ochii ca noaptea, cu părul ca focul și cu obrajii ca trandafirii, cu
umerile ca munții si cu mijlocul ca stejarul. Si așa de bine îi părea împăratului că nu-și dă fata
după-un bostan-bolovan, ci după Tudorel Voinicel. Dar el așa fusese vrăjit, de când lumea și
pământul și acuma se terminase vraja. Și pe pod s-au unit muzicile, ale noastre, ale țăranilor, cu
ale împăratului, și Tudorel a luat-o pe Ilinca, fata împăratului, și s-au sărutat și-au plecat la cununie
în sat și-au trântit o nuntă de-a ținut două săptămâni și două luni și moșul și baba chiuiau la masă
cu împăratul și împărăteasa și cu nașul,care era împăratul de la Soare-Răsare,mândru și înțelept,
ca un naș de la noi din sat,
     iar eu m-am suit pe-o roată
     și v-am spus povestea toată.
     M-am suit și pe-o farfurie
     și v-am spus o bucurie;
     și pe-o surcică și v-am spus
             o minciunică.”
                                               (Tudorel-Bostănel, text cules de la Maria Tănase de Gh. C. Mihalcea)
*bostan- s.m. (reg.) dovleac
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerințele de mai jos.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: poruncă=dispoziție,ordin, hotărâre,decizie;                                            
a asfințit=a apune,a scăpăta
2. Explică modul de formare a unui cuvânt obținut prin conversiune și a unui cuvânt obținut prin
derivare din primul alineat al textului dat:-- dimineața=adverb  de timp din substantiv;;  strălucitor(i)=derivare parasintetică
3. Transcrie diftongii din cuvintele: alaiurile, munții.
4. Menționează rolul cratimei din următoarea secvență: c-așa o învățase o babă:= marchează dispariția vocalei,,ă”în pronunțarea împreună a celor două cuvinte;
5. Formulează două idei principale/secundare din textul dat:
    -Împăratul îi cere băiatului-bostan să făurească un pod de aur.
    -Tudorel-Bostănel și fata împăratului rup vrăjile și se unesc printr-o nuntă de basm.
6. Precizează, într-un enunț, motivul pentru care mireasa întârzie la nuntă.
     -Mireasa,fata împăratului,învățată de o vrăjitoare,întârzie la nuntă.
B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenența la
specie a basmului popular Tudorel-Bostănel.
.....................................................................................................................................................
4. Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se
exprimă: Toți participanții vor primi cadouri constând în rechizite, jucării, cărți.
    -toți=atribut adjectival//adjectiv pronominal nehotărât;
    -cadouri=complem.direct//subst.comun
5. Transcrie două propoziții subordonate diferite din fraza următoare, precizând felul acestora:
Dacă am putea estima timpul acordat pregătirii acestor scenete1 /și l-am adăuga,2/ atunci am avea
imaginea exactă a unui efort de echipă, cumulat, constant,3/ pe care îl presupune pregătirea unui
spectacol teatral. 4/    1=Cdț(3)=și=2=Cdț(3)3=PP 4=At(3)
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziție subordonată
predicativă, introdusă prin pronumele relativ careÎntrebarea este1/care a greșit răspunsul2/.
B. Redactează o narațiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în timpul unui spectacol.
(un răspuns posibil):

Definiție:  Basmul este o specie literară epică, de mare întindere, în care personaje reprezentând binele şi răul se înfruntă, totul terminându-se cu triumful binelui. Lumea basmului, populată cu personaje tipice (împăraţi, feţi-frumoşi, zmei) stă sub semnul supranaturalului.
În basm apar personaje,acțiune și narator.Timpul și spațiul acțiunii nu sunt
precizate; se creează un univers imaginar,plasat în timp prin formula tipică de început:
"A fost odată ca niciodată...". Există formule mediene și finale:,,și-am încălecat pe-o șa...”
Acţiunea se bazează pe conflictul dintre bine şi rău, din care iese învigător binele, deoarece basmul are o valoare educativă.
Personajele  se  grupează în   două  tabere  aflate  în  antiteză: pozitive  şi  negative. Eroul central  are calităţi  de  excepţie reprezentând o trăsătură umană-vitejia.El este supus la diferite probe în drumul
său către maturizare. Beneficiază de ajutoare în realizarea obiectivelor propuse.
De cele mai multe ori are puteri supranaturale.Există basme populare create de oameni talentați
 (au caracter anonim, oral, colectiv) şi basme culte create de scriitori cunoscuți care se remarcă  
prin originalitatate.


Fragmentul din basmul,,Tudorel-Bostănel ”aparţine unui basm, pentru că are câteva din trăsăturile acestuia:

În primul rând este un text epic. Are acţiune, are personaje, are narator. În ceea ce priveşte acţiunea, dintre momentele subiectului  este prezentat deznodământul,finalul basmului-nunta. La curtea unui împărat a venit un moș cu darurile pământului:pâine și struguri .Impresionează cele două comparații,imagini ale cosmosului:soarele și luna. Podul miraculos din basm, cerut de împărat,construit din aur, cu păsări şi pomi de tot felul, se referă la Pomul Vieţii,sugerează trecerea într- o altă etapă a vieţii, trecerea de la o stare a fiinţei la o alta, mai înaltă, este o trecere şi o încercare de a dovedi dorința de iubire a celui transformat în bostan.Podul are culoarea împrumutată din galbenul bostanului,simbol al norocului,al abundenței,este asociat cu lumina solară.Cererea împăratului arată dorința de a o proteja pe fata lui,poate fi o ultimă piedică  pentru a dezlega un mister. Miracolul apariției podului se înfăptuiește noapte,când puterea vrăjitoarei dispare,iar puterile supranaturale,fabuloase ale acestui Făt-Frumos pot înfăptui orice.Există un moment tipic nunții: așteptarea miresei,care-și amână apariția la sfatul unei vrăjitoare.  Întâlnirea alaiurilor: al  fetei de împărat cu cel al băiatului-bostan,om simplu este tipic nunților țărănești,numai că se petrece minunea:bostanul,vrăjit,devine om,iar vraja purtată dispare. Creatorul popular realizează portretul celuia care acum are un nume-Tudorel:este un portret al perfecțiunii masculine, un erou senin,unic descris prin comparații.Fiecare parte a chipului și a trupului asemănate cu simboluri ale iubirii,speranței,forței.Cei doi își pecetluiesc iubirea printr-un sărut.În final se eternizează momentul nunții care va ține ani și luni. Personajele sunt împăratul,moșul, flăcăul-Tudorel-un adevărat Făt-Frumos,Ilinca,nașul-împăratul de la Soare-Răsare,om  al luminii,înțelept și mândru; toți,indiferent de rang,sunt uniți în veselia  și fericirea momentului. Naratorul povesteşte întâmplările la persoana a3a.

În al doilea rând, fragmentul aparţine unui basm, deoarece lumea înfăţişată are caracteristici reale,dar și supranaturale. Astfel,darurile au o strălucire fantastică. Este o întâmplare ciudată, momentul în care bostanul devine un flăcău uimitor de frumos. Personajele,obiectele sunt specifice basmului: împăratul cu o provocare fantastică, vrăjitoarea,băiatul vrăjit în bostan,podul de aur.

Un al treilea element caracteristic basmului este formula tipică ce marchează ieșirea din lumea fantastică,un joc de cuvinte plin de haz.

În concluzie, caracterul epic, universul supranatural şi formula finală sunt elemente care indică faptul că fragmentul aparţine unui basm.Autorul  nu copiază limba țărănească, ci o recreează original. Limba basmului se caracterizează prin energia și simplitatea expresivității.

                         COMPUNEREA: O întâmplare la un spectacol de circ
Circul la care am fost azi se numește Orlando  și aparține tipului care  execută numere de echilibristică și jonglerii foarte reușite.Au un program foarte bun; spectacolul începe cu o trapezistă care  are o dexteritate și o grație de invidiat. Am rămas cu ochii  spre cupola circului, când i-am urmărit evoluția. Tot aceeași trapezistă a executat un alt număr de ridicări în mâini împreună cu un alt acrobat. Curios a fost momentul când artista  a mers printre spectatori și l-a rugat pe un spectator să o țină câteva secunde în mâini.Omul s-a ridicat și a mers în arenă și, fără antrenament și exercițiu,a executat ce i se ceruse.E curajos din partea ei să se încreadă în forța unui oarecare,dar... exercițiul a fost aplaudat de cei prezenți,iar ,,anonimul” era așa de fericit,că se tot înclina și mulțumea,a fost necesar să intervină chiar artista să-l conducă ea însăși de unde-l luase.Toți am râs,pentru că era comic,se credea artist.
 Clovnul cel șugubăț își face apariția și îi distrează pe copii cu diferitele lui trucuri.Luminile se sting și se montează decorul pentru numărul cel mare:acrobația pe motociclete într-o sferă metalică. Mă ține cu răsuflarea tăiată, trei motocicliști tineri intră pe rând în ea și fac câte o tură, primul, apoi primii doi iar apoi toți trei.Motoarele vuiesc, au o viteză ce nu poate fi urmărită cu privirea, parcă ți-e frică să nu plece sfera din loc, luminile, zgomotul, sfera, tensiune...cei trei se plimbă de-a dreptul pe pereții sferei, pe tavan, pe unde vor, un număr impresionant.Urmează momentele de dresaj cu cai bine hrăniți,dar cam țâfnoși defilează,apoi zebre,lame.Băiețelul de lângă mine,venit singur,ce curaj!m-a rugat să-l însoțesc la plimbarea cu poneiul prin arenă,în pauză.L-am urmat și poneiul se gudura ,cerea mângâieri și-atunci am decis să ne jucăm cu el,am mers pa lângă el,l-am hrănit cu biscuiți,l-am mângâiat și-am plecat.Dar el m-a urmat docil,n-a mai intrat în arenă,a stat lângă mine.A venit dresorul,nimic,era de neclintit.Și-atunci mi-a venit o idee:să merg cu el spre locul unde doarme.Spectacolul a continuat,iar eu cu poneiul,veseli,am străbătut arena și-am ieșit afară.Toți aplaudau.Am plecat într-un târziu,când a adormit.A doua zi mi-a dat telefon dresorul,îi lăsasem numărul,nu mânca fără mine.Și de-atunci merg în fiecare zi să-l hrănesc.Nu știu cât va ține prietenia asta,dar acum suntem fericiți.

(...am sperat zadarnic în schimbarea alcătuirii subiectelor!!!!!!!)