sâmbătă, 10 iunie 2017

compunere--Zborul

Imagini pentru parapanta imagini

Compunerea narativă trebuie să ţină cont de caracteristicile naraţiunii, care constituie o succesiune de momente: expoziţiunea, intriga, desfăşurarea acţiunii, punctul culminant, deznodământul.
Indicaţii de natură generală:
Atenţie la ce persoană povesteşti şi la ce tip verbal.
Respectă firul narativ, trecând prin momentele subiectului.
Creează personaje. Personajele înseamnă nume, portret fizic, portret moral, fapte, relaţii cu alte personaje, limbaj.
Păstrează reperele spaţio-temporale în care se petrece acţiunea.
Alege un titlu potrivit
Respectă normele ortografice.
Utilizează figuri de stil.
Mizează pe valorile stilistice ale adjectivului, adverbului şi verbului.

                       
   A trecut 1iunie cu flori,baloane,iarbă verde,călușari,jocuri,mașinuțe,râsete,aplauze,cântece,poezii,
soare,plimbări,părinți grijulii,apa mării-rece,poteci de munte,ochii curioși ai căprioarelor,zborul păsărilor,concertul în lunci,câmpii și dumbrăvi minunate.
   Stau lângă fereastra deschisă,scăldându-mi ființa în soarele dimineții,care-și aruncă razele calde pe florile de iasomie,sorbindu-le parfumul.Dar eu îl aștept pe el,sticletele colorat și cântător, să apară pe una din crengi,oriunde ar fi numai să apară.Și-a făcut obiceiul să vină,să-și cânte ariile melodioase,să mă privească,să ciugulească boabele dintr-o farfurioară și-apoi să plece numai el știe unde.A venit! și așa se repetă ritualul știut numai de noi doi.
  Astăzi mă voi întâlni cu un coleg de care mă simt mai apropiat,avem aceleași preocupări:tenisul,jocurile inteligente,cărțile de aventuri.A venit de curând în clasa noastră...în primele zile nu l-am băgat în seamă,dar într-o zi l-am auzit vorbind cu tatăl său despre un zbor cu paranta,râdeau și i-am invidiat pentru apropierea dintre ei.Și așa din curiozitate l-am întrebat de ce este atras de acest zbor.În loc de răspuns m-a invitat să văd parapantiștii.Am mers cu el și i-am văzut pe îndrăzneții aerului,am vorbit cu unii dintre ei,i-am urmărit și-am înțeles că te poți bucura de senzații diferite, pentru că fiecare zbor este unic,acolo sus trăiești senzația de zbor absolută,iar peisajul văzut de la înălțime este altfel.Bineînțeles m-am lăsat ademenit și am zburat,,în tandem”,adică am decolat ținut de un pilot și am privit pământul,l-am văzut,,altfel”,parcă era un desen colorat...dar ce m-a uimit a fost un vultur care ni s-a alăturat,crezând că îi suntem prieteni.Am înțeles că primul meu zbor cu parapanta tandem a implicat o doză de curaj și încredere în pilotul care făcea toate manevrele necesare pentru ca decolarea, zborul și aterizarea să fie în siguranță deplină. Încă de la decolare, când ne-am desprins cu picioarele de pe pământ, în zbor, când am făcut ușor virajele în aer.. până când am aterizat.. m-am  simțit ca un înger.. La aterizare, l-am îmbrățișat pe pilot de bucurie,dar și că eram puțin amețit-asta n-am spus-o nimănui.Dar colegul meu zbura alături de tatăl său departe,ei erau obișnuiți,erau asemenea păsărilor-simțeau libertatea absolută,i-am asemănat cu doi Icari...superbi!!!!

   Totuși,ce voi spune acasă?Adevărul,a râs colegul meu,strângând mătasea parapantei.Chiar așa:le voi spune cum a fost: parcă am zburat cu aripile mele, am plutit printre nori, iar de sus totul mi s-a părut în miniatură,am uitat de tot și am simțit doar aerul care mă mângâia că mâna mamei.