luni, 9 octombrie 2017

eseu--Literatura și cinematografia

Imagini pentru imagini enigma otiliei

În opinia mea, vizionarea ecranizărilor poate fi utilă în înțelegerea unei opere literare, însă nu trebuie să ne rezumăm doar la aceasta. Pe de o parte, ecranizările operelor sunt utile pentru întipărirea mai bună în memorie a șirului cronologic al evenimentelor. De asemenea, într-o ecranizare portretele personajelor sunt mult mai bine ilustrate, precum și aspectele epocii și decorurile. De exemplu, sunt persoane cu o memorie vizuală bine dezvoltată pentru care urmărirea acestor ecranizări reprezintă un real folos în memorarea  acțiunii.Iată,de exemplu,personajele:Vitoria Lipan interpretată de o actriță italiană relevă latura de iluminat, de justițiar cu vedere extralucidă,mizând  astfel pe un portret de o puritate deosebită .Filmul însă se îndepărtează de viziunea romanului lui Sadoveanu, insistând pe aspectele folclorice și pe pitorescul plaiurilor moldave. În filmul,,Moromeții”actorul  Victor Rebengiucmărturisește că personajul pe care trebuie să-l interpreteze este ţăran,recunoscând:„În film am fost sărac de dimineaţa până seara... Nu ştiu cum e ăla un ţăran, aşa că am uitat că era vorba de un ţăran. Am jucat numai un om care are probleme”.În,,Ultima noapte de dragoste” filmul nu urmăreşte cu maximă fidelitate firul narativ al romanului, dar reuşeşte să redea zbuciumul celor doi protagonişti-locotenentul Tudor Gheorghiu şi soţia sa Lena(numele sunt schimbate) a căror dragoste este întreruptă de începerea Primului Război mondial.
  Pe de altă parte, urmărirea ecranizărilor după opere literare pot reprezenta un mare dezavantaj, deoarece simpla vizionare a unui film nu este suficientă pentru înțelegerea unei creații literare. De cele mai multe ori ecranizarea nu coincide perfect cu opera literară ,deoarece regizorul intervine cu propria viziune asupra lumii, din cauza condițiilor de filmare și a limitei de timp, concentrând desfășurarea acțiunii  sau „sărind” unele etape.Deci, ideal este ca în principal să optăm pentru citirea operei literare, pentru că aceasta, prin vocea naratorului, oferă cititorului toate detaliile necesare reconstituirii universului ficțional al cărții.Un exemplu, după cum este înscris pe genericul de început al filmului, „scenariul este inspirat din romanul lui Camil Petrescu ,,Ultima noapte de dragoste, întîia noapte de război”.Regizorul, Sergiu Nicolaescu, a precizat că el a făcut „multe și importante schimbări, mai ales în ceea ce privește structura dramaturgică a poveștii” , filmul nefiind o ecranizare fidelă a romanului, ci doar inspirat de opera literară din care a împrumutat dialoguri și scene. El s-a axat pe analiza sentimentelor pe fundalul unei drame sociale care este războiul.
Mai multe nume sunt schimbate față de cele din roman, chiar și biografiile personajelor sunt uneori schimbate.
  Un alt argument îl consider că simpla limitare la vizionarea unei ecranizări reprezintă un dezavantaj atât în fixarea conținutului operei,chiar dacă, anumite aspecte din cărți pot fi mai bine reprezentate în ochii receptorului prin intermediul cinematografiei. De exemplu, înţelegând textul plin de dramatism al nuvelei,,Moara cu noroc”, regizorul a reuşit să transpună pe ecran caractere vijelioase, care se înfruntă năprasnic, dând naştere unei tensiuni crescânde ce se precipită într-un final de un tragism negru. Asemenea nuvelei, sfârşitul filmului, cu cârciuma incendiată peste cei doi soţi, într-o noapte cu furtună, cu Lică zdrobindu-şi capul de un stejar, atinge “sublimul tragicului”. Filmul ne-a lăsat impresia că regizorul a mers pe prea multe căi şi-a asumat riscul eliminării unor episoade din roman şi a adăugirii altora, supunând personajele unor uşoare transformări, obţinând în esenţă un film al pasiunilor şi o poezie a imaginilor .Deși prin lecturarea cartii, unui cititor ii poate fi greu sa isi reprezinte mental anumite scene, decoruri, personaje din opere literare,cuvintele,străduința autorului este exemplară ,pentru că orice literatura mare este o literatura de cunoastere care inseamna reprezentare rationala a vietii, spre deosebire de reprezentareaprin imagini.  De exemplu, romanul ,,Enigma Otiliei”devine filmul ,,Felix și Otilia”, semn că asupra acestor două personaje urmează a se concentra atenția regizorului, deci, implicit și a spectatorilor. Ori,tocmai Felix și Otilia sunt cele mai palide apariții ale filmului, pentru că actorii sunt depășiți de roluri.E dreptul regizorului de a-și imagina o altă Otilie a sa,o tânără femeie senzuală și interesată care nu-i lasă nicio speranță lui Felix.
    În același timp, vizionarea ecranizărilor are rolul ei în înțelegerea unei opere literare, dar nu trebuie să ne bazăm numai pe aceasta. Cea mai bună soluție este lectura operei literare, apoi  vizionarea ecranizării după acea operă, deoarece în acest mod  se pot înțelege deosebirile și  asemănările dintre creația literară și adaptarea cinematografică.

   Iată de ce, vizionarea ecranizărilor poate fi folositoare în înțelegerea unei opere literare, însă nu trebuie să ne rezumăm doar la aceasta,paginile cărții,rândurile,cuvintele,dialogurile,descrierile prin figuri de stil nu pot fi înlocuite deo imagine color sau alb-negru
      În consecință, consider, așadar, că vizionarea ecranizărilor are rolul ei în înțelegerea unei opere literare, însă nu trebuie să ne folosim abuziv de ea. Mai întâi trebuie citită cartea, apoi văzut filmul, ca să se poată lăsa propria imaginație să acționeze liber,devenind,poate,regizorul adevărat....