luni, 2 octombrie 2017

poezia--Daruri de Magda Isanos

Imagini pentru imagini declarație de iubire  Imagini pentru imagini  iubire risipită
 Tu esti în inima mea ca un dar
neasteptat si mult prea scump,
pe care
il cercetez mirata iar si iar,
cu-aceeasi nesecata desfatare.

Esti
tainica-mi putere si mandrie,
de când te stiu mi-i cerul mai aproape
si
nu mai pot durerile să vie,
să-mi tulbure-ale sufletului
ape.

Tu mi-ai facut tarana mai usoara
si inima asa de dulce, grea,
ca
ramura ce toamna se-mpovara
de greutatea roadei de pe ea.

Asemeni unui
mare cer cu stele,
mi te-ai rasfrant în suflet ca-ntr-un lac,
si-adanci
de-atuncea-s gandurile mele,
de aur glodul inimii, sarac.

Acestea toate
să ti le platesc
nu voi putea, ci lasa-mă macar,
risipitorul
meu, să te iubesc,
din darurile tale dandu-ti dar.


 Genul liric  cuprinde texte literare în care autorul exprimă gânduri, idei, sentimente în mod direct, prin intermediul unei voci numite eu liric, folosind un limbaj artistic, încărcat de subiectivitate,vocea poetului din text este eul liric care exprimă  stări și sentimente la persoana I singular, cu ajutorilor figurilor de stil și imaginilor poetice.
  Poezia ,,Daruri” este un text liric, pentru că are toate caracteristicile acestui tip de text.Titlul este un substantiv care exprimă plăcerea pe care o simte ființa ce a primit iubirea,darul unei alte inimi.
   În primul rând, este un text liric, pentru că exprimă trăirile proprii ale autorului în mod direct.  Poezia surprinde stările și sentimenteleunei ființe îndrăgostite,ale  Eului liric, care printr-un monolog,adresare directă, își mărturisește iubirea  primită, comparând-o cu un un,,dar”,cadou,,neașteptat,scump”,cele două epitete exprimă fericirea sufletului,extazul de care se lasă cuprinsă.Plăcerea pe care o simte iubind o face să-și întrebe ,,iar și iar”continuu,nevenindu-i să creadă starea în care se află.Definește iubirea ca un mister,o taină ce-o transformă,dându-i ,,putere și mândrie”,poate înfrunta greutățile vieții.Cerul și pământul îi înconjoară inima plină de plăceri dulci,încărcată de sentimente,asemenea unei ramuri pline.Comparația exprimă mulțimea de trăiri ale unui suflet ce se simte iubit. Iubirea transformă Universul,poate coborî cerul,paradisul,în sufletul omului,tulburându-i gândurile.Finalul poeziei este o mulțumire pentru darul iubirii primit,dar și o rugăminte de a-i întoarce iubirea ,oferind tot un dar de iubire.
          În al doilea rând, textul este liric, deoarece există un eu liric. Acesta îşi face simţită prezenţa prin forme ale pronumelui personal,,mi”;,,mă”;,,tu”;,,te”;,,ți”, prin verbul la persoana I „cercetez,știu.”.  De asemenea, se simte prezenţa eului liric şi în verbela persoana a2a în discursul liric:,,ești,te-ai răsfrânt,ai făcut”, la modul imperativ în rugămontea :,,lasă-mă”.
           
             În al treilea rând, caracterul liric al textului este dat de limbajul folosit. Este un limbaj artistic,  prin intermediul cărora poeta îşi exprimă emoţia de a fi iubită. Epitetele: „nesecată,dulce,grea,mare,de aur”  definesc iubirea trăită cu intensitate de poetă. Comparaţiile: „ca un dar,ca ramura,asemeni unui cer,” sugerează frumuseţea şi strălucirea sentimentului , care  încântă eul liric,pentru a arăta măreţia şi misterul iubirii. Eul liric îl numește pe cel ce i-a dăruit  clipe de iubire,,risipitorul meu”-metaforă ,care va fi mereu așteptat,pentru a fi iubit.                                        Limbajul artistic se arată şi prin forma muzicală a textului, care este organizat în versuri inegale,cu măsură  inegală,are rimă albă și încrucișată şi ritm trohaic.
   În concluzie,poezia „Daruri” este lirică, deoarece, prin vocea  unui eu liric, autoarea își comunică în mod direct emoţiile şi gândurile pline de iubire, folosind un limbaj expresiv prin care reuşeşte să  impresioneze puternic.