duminică, 5 noiembrie 2017

argumentare gen epic--Popa Tanda

Genul epic cuprinde opere literare în care autorul îşi exprimă în mod indirect gândurile, ideile şi sentimentele, prin intermediul acţiunii, al personajelor şi al naratorului.
       Nuvela,,Popa Tanda” de Ioan Slavici este un text epic, deoarece are trăsăturile acestui tip de text. Titlul nuvelei este chiar porecla personajului principal. Numele său este Trandafir, iar profesia este cea de preot numit de săteni cu apelativul „preotul” sau „părintele”, respectuoase, dar și cu apelativul „popa” mai puțin reverențios. Porecla „Tanda” semnifică „pierderea de vreme”, „umblarea fără rost”, a preotului când, tânăr fiind, folosea, pentru a scoate sătenii din sărăcie, metode ca predica, sfatul, ocara sau chiar batjocura.
   În primul rând, are acţiune care se desfășoară pe un singur plan narativ, iar întâmplarile relatate se constituie în momentele subiectului. În expozițiune,naratorul îl prezintă pe Preotul Trandafir se află în satul său natal, unde slujeşte cu mare credinţă pentru enoriaşii săi. Deoarece acesta este un om prea direct, i-a supărat pe consăteni, determinându-i să-l reclame la protopop.                                         Intriga este momentul când reclamaţia este luată în considerare, astfel încât preotul Trandafir se vede obligat să părăsească satul natal şi să se mute în satul Sărăceni, al cărui nume reprezintă starea de fapt a oamenilor de acolo.
 Desfășurarea acțiunii îl prezintă pe preot obligat încă de la început să ia atitudine faţă de indolenţa noilor consăteni. Această conjunctură îl obligă ca în prima duminică să ţină o slujbă în care să prezinte pilda „Fiului risipitor”, gândind că astfel  va reuşi să schimbe ceva în atitudinea sătenilor. Nădejdea îi este spulberată pentru că pe măsură ce trece timpul, oamenii din sat nici măcar nu se mai oboseau să meargă la biserică, aşa că de mai multe ori preotul s-a văzut nevoit să slujească numai pentru clopotarul Cozonac. Văzând că lucrurile se agravează, preotul hotărăşte să umble prin sat cu sfatul şi cu vorba bună, dar nici aşa nu reuşeşte să facă nimic. Dacă  vorba bună şi sfatul nu au dat roade, părintele a mai găsit o alternativă, aceea de a-i batjocori pe săteni, însă  vorbele s-au întors împotriva lui. Pe lângă acestea, preotul se pomeneşte din nou cu o reclamaţie, însă de data aceasta episcopul nu-i mai dă curs, aşa încât preotul rămâne în satul Sărăceni, la fel de sărac precum consătenii săi.
Punctul culminant arată situaţia disperată îl determină pe preot să ceară ajutor lui Dumnezeu pentru a rezolva într-un fel problemele grave ale familiei sale. Miracol sau nu, situaţia preotului se schimbă în bine, reuşind ca din puţinul zestrei soţiei să înceapă a-şi rezolva problemele, aşa încât încet- încet transformările sunt vădite. Această conjunctură atrage după sine invidia consătenilor, care fără discernământ îl numesc la început „ omul dracului”, dar în timp, prin a-i urma exemplul, sărăcenii ajung la fel la rândul lor oameni gospodari, ce reuşesc să-şi schimbe radical viaţa.
 În deznodământ, preotul Trandafir îmbătrânit este considerat de consăteni „omul lui Dumnezeu”, iar călătorul care trece pe acele meleaguri rămâne uimit de înfățișarea prosperă a satului.

       În al doilea rând, textul este epic, deoarece are personaje: părintele Trandafir, caracterizat direct  de autor printr-un portret moral, îi evidenţiază calităţile, un om harnic, energic, deştept şi priceput , oamenii din Sărăceni își schimbă atitudine faţă de preot de la o situaţie la alta, l-au poreclit popa Tanda, deoarece considerau că acesta îşi pierde vremea, încercând să le schimbe mentalitatea referitor la muncă. Preotul este numit de săteni „omul dracului”, fiindcă reuşise prin muncă în propria gospodărie să-şi schimbe viaţa şi este numit „omul lui Dumnezeu”, atunci când sătenii conştientizează rolul important pe care preotul l-a avut în viaţa lor. Caracterizarea indirectă a personajului reiese din gânduri, fapte, comportament şi relaţia cu celelalte personaje. Cu o energie ieşită din comun îşi începe acţiunea, pentru a-i convinge pe săteni de necesitatea muncii. Personaje secundare: preoteasa, care-şi susţine soţul; - vecinul, Marcu Florii Cucului, care-l ajută pe preot la lucru;iar personajele episodice:copiii lor şi sătenii.
      În al treilea rând, caracterul epic al textului este dovedit de prezenţa naratorului, 
la persoana a III-a, dintr-o perspectiva obiectivă. Modul de expunere predominant este narațiunea, dialogul,care dă viață personajelor și descrierea. Perspectiva naratorului asupra faptelor și personajelor este marcată afectiv doar rareori, atunci când este exprimată admirația față de personajul principal.
      În concluzie, nuvela ,,Popa Tanda” este un text epic, în care autorul comunică indirect, că un om, reușește prin răbdare, dar mai ales prin puterea exemplului personal să schimbe oamenii lângă care trăiește.