luni, 6 noiembrie 2017

eseu--Rolul lecturii în formarea,,personalității”

Imagine similară


 Consider că lectura unei cărți reflectă ca o oglindă viaţa adevărată sau inventată, lupta pentru existenţă, , suferinţele, bucuriile, înfrângerile şi biruinţele omului. Voi cita două enunțuri ,,Iubiţi cartea, îngrijiţi-o şi citiţi cât mai mult..... cartea ne este prieten credincios, de nădejde.”
        În ceea ce mă privește,citesc o carte când vreau, cum vreau şi ori de câte ori vreau. Acest prieten tăcut îmi oferă de câte ori am nevoie acelaşi răspuns fidel la fiecare întrebare şi-l repetă cu nesfârşită răbdare, până ce l-am înţeles. Cartea este atât de înţelegătoare, încât atunci când n-am înţeles-o nu se supără, nu jigneşte, mă aşteaptă să revin. O regăsesc oricând la fel de credincioasă şi discretă. Am citit că pentru a exista un copac înflorit, trebuie mai întâi să existe un copac, iar pentru a exista un om fericit, trebuie înainte de toate să fie un om.
         Iată cum lectura ,,Micul prinț”poate fi un învăţător,poate influența trăsăturile mele, mă conduce la bine, mă face să mă bucur, să râd şi să gândesc,voi arăta rolul ei ca mijloc de educare:  Poate fi citită la orice vârstă, de nenumărate ori și de fiecare dată va fi înțeleasă altfel; este mereu actuală și o sursă inepuizabilă de interpretări; ne prezintă, prin diferitele tipologii ale adulților care trăiesc pe micile lor planete proprii, anecdote despre dorințele și banalitățile celor maturi, văzute prin ochii nevinovați ai copiilor; oferă lecții de viață; ne imploră să punem sub semnul întrebării maturizarea noastră; abundă în exprimări metaforice excelente, care scoase din context, pot deveni excelente moto-uri în viață; nu știi niciodată ce se va întâmpla mai departe; poate fi readaptat de nenumărate ori și niciodată nu este plictisitor de privit.
      Un alt argument :Când gustul pentru lectură este format din primii ani de şcoală, acesta rămâne pentru toată viaţa, o obişnuinţă utilă.Plăcerea pentru lectură nu vine de la sine, ci se formează printr-o muncă a factorilor educaţionali -familia şi şcoala-, o muncă caracterizată prin răbdare, perseverenţă, continuitate, voinţă. Pe mine o carte mă trimite la alte cărţi şi toate împreună formează baza trainică a culturii mele,simt că mă modelează spiritual,gândesc înainte de a acționa,iau cuvinte,fraze ale personajelor și le rostesc cu plăcere.Iar când vizionez un film după un roman citit,recunosc dialogurile citite în carte.,văd personajele așa cum mi le-am închipuit sau devin ,,regizor”... Lectura îmi lărgeşte orizontul cunoştinţelor primite în clasă. Mă întreb cum ar fi ca noi,elevii să ne întrecem în a povesti cât mai mult şi mai frumos, fapt care îi va antrena şi pe cei mai puţin dornici de lectură,da...dar ecranul telefonului  ce ademenitor este.....!!!!!!!
     Concluzia mea este că toate celelalte mijloace de răspândire a cunoştinţelor rămân subordonate cărţii şi subordonate vor rămâne oricât de mult se vor înmulţi şi perfecţiona procedeele lor tehnice.





(Dicționar=PERSONALIT//ÁTE ~ăţi f. 1) Totalitate de trăsături morale şi/sau intelectuale proprii unei persoane, prin care aceasta se individualizează. 2) Persoană cu aptitudini şi calităţi morale deosebite)