luni, 20 noiembrie 2017

gen dramatic-fragment,,Profesorul de franceză”

Imagini pentru imagini profesorul de franceză
Dora: E a treia... bine ca mai avem anul ăsta şi scăpăm.
Carmen: Care an? Mai avem o lună şi jumătate. O lună, tu!
Dora: Şi bacul, crezi că-l luăm, tu?
Carmen: Dac-om învăţa tot ca astăzi, îl luăm sigur... peste 2-3 ani.
Dora: Da’ cum să-nveţi, tu, într-o zi ca asta? Duminică! Mai! Soare!Cofetăriile sunt pline. Au început să facă şi îngheţată. Cafe-glace, tu! Mai binefumez o ţigară, că mă doare capul.
Carmen: Păi de fumat te doare!
Dora: Nu! Mă doare că e duminică. Că e primăvară şi că trebuie să stau închisă în casă şi să tocesc. Hai să începem de mâine, că tot e luni!
Carmen: Nu se poate. Ne-am jurat că de azi începem să învăţăm pentru bac!Cu ce începem?

 Dora: Cu istoria.
Carmen: Citeşti tu, sau citesc eu?
Dora: Citeşte tu.
Carmen: Dar să nu caşti! Mai bine să citim câte două pagini fiecare. Două eu,două tu.
Dora: Bun! Şi căscăm cu rândul.
Carmen: Ştefan cel Mare: 1457-1504.
Dora: Oooofff! De ce o fi domnit şi ăsta atâtea pagini?(se aude o bătaie la uşă)
Dora: Intră!

   Opera dramatică este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se derulează rapid în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice. Fragmentul de mai sus aparține unei opere dramatice:,,Profesorul de franceză de Tudor Mușatescu.
                  În primul rând, dialogul dramatic este principalul mod de expunere. Cele două personaje desemnate prin substantivele proprii,numele a două fete:Dora și Carmen, vor susține examenul de bacalaureat.Fetele schimbă replici într-un ritm foarte viu, alert.Niciuna nu are dorința de a învăța,chiar glumesc că în ritmul lor vor lua examenul peste doi-trei ani.Atmosfera primăverii,a lunii  mai cu soare,cu atracțiile plimbărilor,a înghețatei răcoritoare le îndeamnă să amâne pregătirea examenului.Înțeleg totuși că jurământul de a învăța trebuie respectat și încep cu istoria,vor citi pe rând,glumesc că tot pe rând vor căsca plictisite și obosite de citit. Discuția este destinsă și,în momentul când citesc anii de domnie ai lui Ștefan cel Mare,Dora este uimită de anii mulți de domnie,dar,se pare că bătaia în ușă le va salva din greutatea învățatului.
             În al doilea rând,observ interesul autorului pentru construcția personajelor:Dora și Carmen sunt adolescente,au terminat liceul și se pregătesc pentru examenul de bacalaureat,încep să învețe la istorie.Amândouă n-au niciun impuls pentru a învăța.Dora este nehotărâtă,plictisită,este atrasă de vremea lunii mai,s-ar dori într-o cofetărie în duminica,ziua odihnei,ar prefera o țigară,iar anii mulți ai domniei lui Ștefan cel Mare o îngrozesc.Carmen este mai realistă,știe că timpul până la examen este scurt ,glumește spunând că vor lua examenul ,,peste2-3ani”,dacă nu vor învăța.Îi reamintește Dorei că au jurat ,,că de azi”încep a învăța și chiar începe să citească la istorie .Salvarea amândurora vine de la o bătaie în ușă.Autorul le ascultă cu simpatie și înțelegere pe cele două fete,de aceea le lasă ca prin dialog să-și arate,, interesul” pentru viitorul examen.  Remarcăm absența indicațiilor de regie-una singură - cadrul se constituie din replicile personajelor care curg într-un ritm normal, replicile sunt scurte,lăsând să descoperim două personaje simpatice.
                           În concluzie, datorită argumentelor evidențiate mai sus, se poate afirma că textul citat aparține unei opere dramatice.