joi, 11 aprilie 2019

compunere--Un copac bătrân

Imagine similară
Când am intrat prima oară în curtea umbrită, l-am văzut imediat. Se ridicase cu mult dea­supra tuturor copacilor. Era mai înalt decât mărul de-alături şi, deşi bătrân, părea mai viguros decât cireşul încărcat de flori.Tocmai se ter­mi­nase o ploiţă grăbită, şi de peste tot cădeau picături de apă, în care se oglindea cerul înseninat. Părul îşi întindea spre grădină ramurile pline de flori. Un fel de salut cu petale mari, catifelate. Dacă mă uit mai bine la el, văd cât e de bătrân: mai multe ra­muri sunt deja uscate, altele, răsucite cumva ciu­dat, mai au doar câte un smoc de frunze şi flori în vârf, ca un panaş. Şi dacă mă uit şi mai atent, pot să-i înţeleg tristeţea. Este tare, tare bătrân, şi florile pe care le mai are  nu sunt, poate, decât spe­ranţa disperată că va mai apuca încă o toamnă, adică încă o rodire, o ultimă încercare înainte de final. Ştiut este că viaţa pomilor nu se măsoară cu primăverile cele înflorite, ci în toamne şi în rod.
  Mi-a rămas după aceea multe zile în gând silueta lui împovărată de vremuri şi ani.
Mă gândeam la el câteodată, dimineaţa... în pri­măvara a­ceasta este iar în­căr­cat de flori, a trecut cu bine peste zi­lele geroa­se de la mijlocul lu­nii trecute, şi în locul flo­rilor, în curând va avea pere mici cât unghia unei domni­şoa­re. I-am văzut florile care cresc la tulpina lui, călţunaşii care se în­tind peste iarbă, până la trunchiul pe care i-l îm­brăcau în flori portocalii.
 Mi-am apropiat obrazul de tulpina lui și el,părul,mi-a povestit despre tristeţile şi bucuriile care s-au împlinit sub crengile lui, despre oameni fericiţi şi nefericiţi, despre prietenia cu fluturii care vin din când în când,despre veri înecate de căldură şi despre geruri care înghe­ţau aerul.
  Câteodată tresare, încă, ori de câte ori, pe cea mai înal­tă crean­gă a lui, se aşea­­ză o pă­săruică roş­­covană, un mă­căleandru ori poa­te un auşel sprân­ce­nat, ga­ta, gata să cân­te, din toată puterea, bucu­ria de a trăi. Când vine de departe un vânt şi trece prin crengi e ca şi cum  ar primi veşti tainice, dar deşi sunt martor, înţelesul  nu-l pot pătrunde, pentru că vine de dincolo, aducând veşti din cer.
 Iar eu ascult  cum foşneşte o frunză, cum se deschide o floa­re, cum tremură un fir de iarbă și trăiesc bucuriiiii....