duminică, 7 aprilie 2019

Poezia—,,Balul pomilor” de Dimitrie Anghel

Imagine similară
,,Cu legănări abia simțite și ritmice, încet-încet,
Pe pajiștea din fața casei, caișii, zarzării și prunii,
Înveșmîntați în haine albe se clatină în fața lunii,
Stînd gata parcă să înceapă un pas ușor de menuet.

Se cată ram cu ram, se-nchină, și-n urmă iarăși vin la loc,
Cochetării și grații albe, și roze gesturi, dulci arome,
Împrăștie în aer, danțul acesta ritmic de fantome,
Ce-așteaptă de un an de zile minuta asta de noroc.

Ce e de spumă, sus pe ramuri, se face jos de catifea,
Și astfel umbrele căzute pe pajiște par mantii grele
Zvîrlite de dănțuitorii ce au rămas numa-n dantele,
În parcul legendar în care s-a prefăcut grădina mea.

Pe gura scorburilor vîntul plecat a deșteptat un cînt,
Și-nvoalte mîneci horbotate(dantelate) se-ntind ușoare să salute
Preludiul acestei stinse și dulci orchestre nevăzute,
Și-apoi cu reverențe pomii s-au înclinat pîn’ la pămînt.

Ghirlănzi de flori îi leagă-n treacăt și-un arc sub fiecare ram
Boltește-albastre perspective, sub care alte cete ninse
Coboară pe pămînt din ceruri, venind cu candele aprinse
Să facă și mai albă noaptea acestui alb epitalam(cântec de nuntă).

Așa-s în clipa asta toate, dar mîine albii cavaleri,
Despodobiți de-atîtea grații, ce le-mprumută luciul lunii,
Vor deveni ce-au fost de-a pururi: caișii, zarzării și prunii,
Banalii pomi din fața casei, ce-i știu de-atîtea primăveri”.

Dimitrie Anghel-„Poetul florilor” stabileşte prin versurile sale o corespondenţă între om şi natură, evocând o stare de spirit prin realizarea unui tablou de natură în care pomii cu florile lor sunt umanizate,descoperind în acea lume patimi, pasiuni, drame.

   Titlul metaforic,,Balul pomilor” exprimă petrecerea plină de grație a naturii,sărbătoarea bucuriei,a extazului,jocul de culori și parfumuri.Poetul folosește ca mod de expunere descrierea,transformând ,,pajiștea din fața casei”,loc al verdelui de primăvară într-un salon de dans,unde mişcarea, muzica şi mireasma florilor creează o atmosferă de sărbătoare ca-n palatele medievale.
   Legănându-se ușor în bătaia vântului,sub razele lunii,într-o atmosferă de mister, strălucind, pomii:,,caișii,zarzării și prunii”devin cavalerii înveșmântați în,,haine albe”nuanță a luxului,a purității și simplității, se pregătesc de,,menuet”,dans grațios,liniștit de curte.Mișcările dansului sunt atent urmărite:plecăciuni,reveniri grațioase,gesturi delicate,răspândiri de parfumuri în umbra nopții ale unor umbre fantomatice.Coborâte,câteva petalele se transformă în mantii de catifea,completând decorul de lux,iar pomii-dansatori se-arată grațioși în dantelăria florilor.Muzica purtată de vântul aducător de cânturi este salutat de dantelăria florilor și de plecăciunile pomilor.Într-o armonie cu pământul,cerul dăruiește,, candele aprinse”,ofrandele divine.
  În finalul poeziei,visul unei nopți de primăvară se destramă:atmosfera feerică a pomilor-cavaleri înveșmântați în dantelele albe , redevin „banalii pomi din fața casei”,înfloriți în fiecare primăvară.
Totul se termină cu lumina unei noi zile,când pomii vor fi ceea ce au fost întotdeauna-simbolurile vieții, imagine care plasează tabloul de natură în timp.
   Limbajul poetic este caracterizat prin expresivitate,autorul folosind figuri de stil și imagini poetice în care cromatica e dominată de alb, cuceritoare nuanță a purității,armonia naturii nocturne e percepută vizual și olfactiv, poetul se transpune în lumea unui salon de dans,urmărind timpul într-un spațiu ce devine paradis. Se remarcă predominanţa structurii substantiv-adjectiv.Epitetele sunt delicat ,sensibil alese ,se adresează vizualului ca în acuarelele pline de luminozitate.Observând dansul petalelor, legănarea pomilor,poetul vede în ele simboluri umane, le înzestrează cu atribute omeneşti.Epitetele:,,legănări simțite și ritmice,albii cavaleri,haine albe,cochetării și grații albe,danțul ritmic,parcul legendar,dulci orchestre” compun un tablou al unui spectacol feeric.
Imaginea vizuală a lunii întreţine feeria naturii,luminată de,,candele aprinse”trimise din ceruri,iar dansul petalelor se transformă în umbre fantomatice.Parfumul,,dulcilor arome”este preluat de,,orchestre nevăzute”purtate de vântul primăvăratic dau grație și muzicalitate versului.
Enumerația copacilor umanizați:,,caișii,zarzării și prunii”prin înflorire stimulează visarea poetului,văzându-i asemenea cavalerilor. Metafora,,minuta de noroc”explică îndeplinirea dorinței poetului de a fi martor al unui timp al înfloririi.
  Versul lui Dimitrie Anghel este lung cu ritmul iambic,rima îmbrățișată,măsura de 17- 18 silabe,ce dau  o fluiditate lentă a versului, graţie şi muzicalitate.

„Eu mi-alesesem lumea florilor, căci în lumea lor mi-am petrecut copilăria. Mi-aduceam aminte de grădina minunată unde am trăit, de murmurul sonor al şipotului, de freamătul arborilor, de toată risipa de petale ce o împrăştie vântul.” (Dimitrie Anghel)