miercuri, 2 decembrie 2020

compunere despre bucuriile copilăriei(fragmentul:,,Mendebilul”de Mircea Cărtărescu +cunoștințele proprii)

 

,,Mendebilul” este o povestire scrisă la persoana I, naratorul făcând parte din propria povestire.
 În ceea ce priveşte titlul povestirii, i-am putea atribui semnificaţia în sens etimologic:
,man”cuvânt englezesc care înseamnă ,,bărbat” şi ,,debilul”-,,debil” sinonim cu ,,plăpând”.
 Dorind să-şi elibereze conştiinţa încărcată de tot felul de amintiri, naratorul selectează fragmente din copilărie-centrul ființei umane- pe care ni le prezintă. Astfel pe lângă petrecerile din scara blocului sau dintr-un copac,este surprinsă apariţia unui alt copil în cartierul lor. Mendebilul este o poreclă atribuită noului-venit, deoarece făcea acelaşi lucru şi nu comunica deloc cu cei din preajma sa. De remarcat faptul că puţin mai târziu, îl vor descoperi pe adevăratul băiat, în primul rând prin poveștile pe care le spunea, dar mai ales darul pe care-l avea atunci când povestea.
   Autorul,copilul de altă dată, își amintește de joacă,urmărirea prin șanțurile ca un labirint este ca o probă care cere răbdare, curaj, perseverenţă, cu cât călătoria este mai grea, cu atît mai realizabilă este transformarea.Își amintește detaliile jocurilor: ca-n povești este coborârea în șanțuri,mersul pe țevi printre robinete uriașe,mirosul greu de pământ amestecat cu diverse chimicale,totul  îi scotea din starea normală,într-un loc de pe un alt tărâm.Schimbarea înfățișării o făceau măștile despre care credeau că  au rostul de a stăpâni și controla lumea invizibilă,fantastică,deghizându-se în arătări înspăimântătoare.Descrierea amănunțită a măștilor este realizată prin enumerarea părților acesteia: ,,colți rânjiți,ochi holbați,nări umflate”într-un joc inventat,în care se regăseau alte jocuri și ele enumerate:hoții și vardiștii,uliul și porumbeii,gardiana zece-zece-toate sunt jocuri de echipă,calea prin care cunosc și înțeleg lumea.Jocul nou îl numeau,,vrăjitroaca”.Copilul de demult  rememorează cu nostalgie  felul în care se juca acest joc:cel ales îi număra pe ceilalți care erau ascunși,urmărindu-i cu un băț.Jocul păstrează o dimensiune inițiatică:cel prins cu un sunet teribil, victima, trebuia să rămână paralizată,apoi era botezat prin primirea unor,,castane”,un ritual prin care devenea cea de-a doua vrăjitroacă.În joaca lor copiii izolează spaţiul în care se desfăşoară acţiunea de restul lumii, astfel încât aproape nu mai pot găsi drumul înapoi către lume.Decorul jocului este completat de,,o fâșie de cer”poate dorința spre locul înălțării spre lumină.
  Aceasta narațiune de comunicare directă cu cititorul nu este decât un prilej de a rememora anii copilăriei, prins în jocurile de copii. 
   Pentru mine copilăria înseamnă jucării, timp liber, bunici, vacanţe, prieteni vechi, prima bicicletă ,dar şi mici bucurii delicioase. Copilăria este lumea miracolului şi a magiei. Aş vrea să rămân mereu copil, deoarece pentru mine, copilăria înseamnă puritate, bunătate, lipsă de griji şi multă fericire. Când eşti copil te bucuri din orice şi îţi creezi propriul univers plin de inocenţă. Bucuria de a fi copil constă în a mă simţi fermecat de primii fulgi de nea, de un zâmbet, de o îmbrăţişare şi de a crede în poveşti cu zâne, prinţi şi prinţese. La vârsta copilăriei mă simt mai aproape de Dumnezeu, pentru că toţi copiii sunt puri, curaţi. Mă simt încă copil, chiar dacă înaintez în ani. Eu cred că a fi copil înseamnă libertatea de a face ce doreşti, de a avea mereu zâmbetul pe faţă. Vreau să rămân copil pentru a nu renunţa la lucrurile ce mă fac fericit şi la activităţile pe care nu le voi mai putea face când voi fi mare. Eu văd copilăria ca un timp petrecut în joacă. Eu văd copilăria ca o joacă. Familia este singura pe care mă pot baza,dar pot avea încredere şi în prietenii mei. Unii dintre ei sunt mereu alături de mine, alţii nu. Mă duc la şcoală şi mă simt bine împreună cu colegii mei....vorbim, ne jucăm.
 Sunt sigur că toţi adulţii păstrează într-un colţişor de suflet copilăria!