luni, 30 noiembrie 2020

compunere despre Lauda de sine (fragment din baladă cât și din cunoștințe și experiențe)

 

,,Pe Argeș în gios,

Pe un mal frumos,

Negru-vodă vine

Ca să se închine

La cea mănăstire,

Falnică zidire,

Mănăstire naltă

Cum n-a mai fost altă.

Domnul o privea

Și se-nveselea

Și astfel grăia:

„Voi, meșteri zidari,

Zece meșteri mari!

Spuneți-mi cu drept,

Cu mâna la piept,

De-aveți meșterie

Ca să-mi faceți mie

Altă mănastire

Pentru pomenire

Mult mai luminoasă

Și mult mai frumoasă!”

                                 (Monastirea Argeșului)

   Peisajul este un decor mirific, pe malul Argeșului( argessos—strălucitor) loc al Începutului ,al nemuririi, al tinereții veșnice,al purificării și al rugăciunii-,,în jos”este locul marilor încercări.
Dorinţa arzătoare a lui Negru vodă de a construi o mănăstire unică prin frumuseţe si măreţie a fost realizată. Înzestrat cu sensibilitate artistică, când vede „falnica zidire” se bucură, având satisfacţia reuşitei.Vine să se-nchine și fascinat de opera meșterilor vrea să se asigure că nu se va mai construi niciodată ceva asemănător.Negru-Vodă dorește să rămână cu gloria unei opere celebre, legată de voinţa lui,de aceea le cere mașterilor să-i promită prin jurământ,,cu mâna la piept”ceea ce i-ar fi arătat devotamentul, sinceritatea, recunoaşterea promisiunii.
Construirea mănăstirii a reprezentat un mijloc de a-şi satisface trufia şi ambiţia,
Aflaţi pe acoperişul construcţiei, meşterii răspund cu mândrie şi voioşie,dar și cu nechibzuință că oricând vor şti să zidească „altă monastire, / pentru pomenire, / mult mai luminoasă / și mult mai frumoasă”(superlativul absolut repetat al adjectivelor exprimă încântare,admirație a spiritului,este o și o hiperbolă subiectivă,afectivă).
Meșterii au superioritatea morală și spirituală,ei sunt creatori –construirea mănăstirii nu le-a  secătuit elanul şi capacitatea creatoare.Ei se comportă cu sinceritate și demnitate,mărturisindu-i Domnitorului că oricând pot făuri frumuseți durabile,știu că prin perfecțiunea ei creația intră în eternitate.Astfel domnul află de convingerea meșterilor de a realiza și o altă creație arhitectonică deosebită,nu este aceasta o laudă,ci încrederea în menirea lor de creatori.
   Un personaj negativ lăudăros apare în basmul,,Harap alb”.
 La întâlnirea cu Harap-Alb, Spânul este lingușitor și umil, lăudându-se cu hărnicia: ,,muncesc, muncesc și nu s-alege -nimica de mine ". Se autocompătimește, plângându-se de ghinionul care se ține scai de el și exprimă, cu prefăcută modestie, filozofia sa de viață,: ,,la calic slujești, calic rămâi. Când aș da odată peste un stăpân cum gândesc eu, n-aș ști ce să-i fac să nu-l smintesc" (să nu-l supăr) Lăudaros, toate meritele lui Harap-Alb și le însușește el, pentru că știe să fie stăpân adevărat. 
   Eu cred că dacă vrei ca oamenii să gândească bine despre tine, nu te lăuda,chiar dacă ai făcut lucruri bune, fiindcă lauda fără măsură dăunează cinstei. Deși încrederea de sine și modestia sunt două lucruri total diferite, una fără cealaltă nu oferă valoare absolută unei persoane. Trebuie să știm în ce momente trebuie folosite, pentru a da dovadă de bun simț, înțelepciune, caracter și nu în ultimul rând, respectul pe care-l merităm. Oamenii care se laudă prea mult, în timp vor rămâne singuri. Au o părere atât de bună despre ei, încât nu mai suportă prezența unui om simplu lângă ei.