marți, 25 mai 2021

Asociază fragmentul extras din Poeziei de Virgil Carianopol cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o asemănare și o deosebire dintre ele.

       Virgil Carianopol,, Poeziei”

,,Se făcură codrii iarăşi de aramă,
Frunzele căzură, iar s-au ofilit.
Tot ce-a fost lumină astăzi se destramă,
 Dar ca altădată tot n-ai mai venit. [...]
 
 Stau în orice noapte, aşteptând la masă,
 Cu lumina-aprinsă până către zori,
Şi-ţi aştept zadarnic pasul de mătasă
 Ce preschimbă vorba-n aur şi culori.
 
 N-ai venit de secoli, parcă niciodată,
Mi-ai uitat tristeţea, gândul mi-ai uitat,
Nu mai ştii când singuri şedeam noaptea toată
Şi plângea cu frunze teiu-nfiorat.
 
 Pun şi-acuma cheia tot la locu-n care
 O găseai pe vremuri, tot acolo-n cui.
Plopu-aprins de toamnă ca o lumânare,
Luminează locul cu lumina lui.
 
Îţi aduc aminte, iar se face rece,
Nu mai pot rămâne dacă întârzii,
 Stau şi-acum în strada Mierlei,cincisprezece
 În aceeaşi curte cu aurării.”
 
     Mihai Eminescu,,De ce nu-mi vii”
 

,,Vezi, rândunelele se duc,
Se scutur frunzele de nuc,
S-aşează bruma peste vii -
De ce nu-mi vii, de ce nu-mi vii?

O, vino iar în al meu braţ,
Să te privesc cu mult nesaţ,
Să razim dulce capul meu
De sânul tău, de sânul tău!

Ţi-aduci aminte cum pe-atunci
Când ne primblam prin văi şi lunci,
Te ridicam de subsuori
De-atâtea ori, de-atâtea ori?

În lumea asta sunt femei
Cu ochi ce izvorăsc scântei...
Dar, oricât ele sunt de sus,
Ca tine nu-s, ca tine nu-s!

Căci tu înseninezi mereu
Viaţa sufletului meu,
Mai mândră decât orice stea,
Iubita mea, iubita mea!

Târzie toamnă e acum,
Se scutur frunzele pe drum,
Şi lanurile sunt pustii...
De ce nu-mi vii, de ce nu-mi vii?”

 

 

Textul,,Poeziei”este o poezie de dragoste asemănătoare cu poezia lui Eminescu,,De ce nu-mi vii” ;în ambele poezii natura este în consonanță cu starea sufletească a eului liric.Motivul  toamnei-cadrul  natural dezolant este în armonie cu sufletul pustiit al poetului:,,codrii de aramă...frunzele s-au ofilit”...,,rândunele se duc,se scutur frunzele de nuc.”Ambele poezii exprimă dezamăgirea suferită.Chemarea din ,,De ce nu-mi vii’’ răsună sfâșietor,la fel cu certitudinea :,,tot n-ai venit”.
Întrebările retorice ale eului liric ,repetiția ,,de ce nu vii”sugerează intensitatea sentimentelor de dezamăgire și disperare care survin prin singurătarea dezolantă în care se află eul liric.
La ambii poeți singurătatea este o certitudine, eul liric fiind convins că ființa iubită nu va veni,:,,n-ai venit de secoli.”
Dorința de a regăsi ființa iubita, sugerată de prezența chemării lui Eminescu „vino”, la celălalt poet prin repetiția verbului,,aștept” este sugestia posibilei veniri a iubitei. Eminescu nu mai crede în posibilitatea fericirii, iar natura este prezentată prin elemente care sugerează nestatornicia.

Toamna este considerată anotimpul sfârșitului: ,,lanurile sunt pustii”.Carianopol  nu oferă un cadru natural,ci se concentrează pe locul intim al încăperii în care cei doi se pot regăsi.În exprimarea sentimentelor și încercarea de împăcare cu sine,poetul îi reamintește iubitei așteptate momentele fericite trăite împreună,dar și felul de a se regăsi cei doi.Amintirile sunt prezente în sufletele celor doi îndrăgostiți:,, Nu mai ştii când singuri şedeam noaptea toată”.... , Ţi-aduci aminte cum pe-atunci
Când ne primblam prin văi şi lunci.”

Eminescu ridică ființa iubită  pe un piedestal, considerând-o idealul feminin prin comparație cu alte femei: ,,Ca tine nu-s, ca tine nu-s!”, încadrând-o ca pe o ființă de origine  astrală: ,,Mai mândră decât orice stea”.Carianopol nu conturează ,,tabloul” ființei iubite și- o amintește ireală cu,,pasul de mătasă.”
Ambii poeți sunt decepționați de iubita care nu se întoarce, dar continuă să spere ,așteptând-o,reamintindu-i adresa sau dorind-o aproape,luminându-i viața.
De asemenea, convingerea este dată de hotărârea cu care ființa iubită i-a părăsit,deși predomină sentimentul de ambiguitate, se poate observa  dezamăgirea sau chiar neînțelegerea plecării iubitei.