joi, 6 mai 2021

compunere--Am fost în peștera urșilor

 

Mergând cu bunicul prin pădurea de fag, am auzit trosnind o creangă mare, am știut imediat că e un urs.  L-am văzut l mare si negru, de cum ne-a simțit ,a fugit în tufișuri,alerga rupând crengile sub picioare, în valea de lângă noi. M-a fermecat sunetul acela, de urs care aleargă – parcă trecea o turmă de cai cu viteză prin pădure.Curioși ,am mers pe urmele lui  și am ajuns într-un loc unic,minunat,frumos:Peștera Urșilor.Un om ce stătea rezemat de un brad imens,înalt(așa ceva văzusem în filme)mi-a spus că numele i se trage de la numeroasele fosile ale urșilor de cavernă descoperiți aici, urși care se adăposteau în peșteri în urmă cu 15.000 ani. Se pare că se retrăgeau să moară în același loc în care muriseră și predecesorii lor, și de aceea numărul mare de schelete descoperite în aceasta peșteră. 
 Am intrat împreună cu el,deși simțeam în mine fiori.Și iată-ne în prima din cele trei galerii : Galeria Urșilor (sau a Oaselor) denumită astfel după scheletele urșilor găsite aici,cu scheletele urșilor găsite aici,cranii și multe vetre sau culcușuri ale urșilor. Pe pereți se mai văd zgârieturi adânci făcute de ghearele lor, urșii de atunci având până la 3 m lungime.În Galeria Urșilor am văzut stalagmite în formă de pagode, animale fabuloase desenate și stânci ca niște statuete, de aici și numele sugestiv cu care au fost botezate.Am descoperit o urmă de profil al unui urs.Mi-am trecut mâna pe peretele șlefuit de vreme și-am simțit ușoare denivelări,probabil că în agonia lui gigantul,s-a sprijinit de perete,căutând un ultim reazăm,o speranță că se mai poate îndrepta,nu se va prăbuși.Ciudat ceva îmi atrăgea mâna parcă în adâncul peretelui,auzeam un muget straniu,un sunet de durere,peretele aproape se mișca.Nu-mi puteam dezlipi mâna și-atunci am înțeles că-n ultimele lor clipe de viață,urșii mureau alături de pereții peșterii,care le era ultima apropiere.
   A fost o părere,un adevăr,dar am trăit o clipă unică de întoarcere la un moment  de durere,de despărțire a unor ființe de viață. Începe ușor, abia simțit, să se însereze.La ieșirea din peșteră,omul acela cu privirea blândă  îmi șoptește  că urșii sunt mult mai prietenoși decât oamenii. Totul e să le respecți tihna și echilibrul, să nu dai buzna în viața lor...au ei un fel de privire care parcă te înseamnă,care te poate urmări ca o vrajă...
                                Neobișnuit de straniu și dureros.....