marți, 31 august 2021

,,Elevul DIMA dintr-a șaptea”de Mihai Drumeș--capitolul,,Prima zi de școală”

 


  Autorul descrie, în paginile romanului,,Elevul Dima dintr-a șaptea” adolescența și stările ei;este perioada de formare și  acumulare a vieții care schimbă, maturizează și pregătește un om cu adevărat pentru viață. Elevul Dima este Grigore(Grig) Dima,fiu de diplomat, născut în Anglia, cu două cetățenii: română și engleză. Primele două clase gimnaziale le-a făcut la Londra, a treia la Geneva, a patra la București, a cincea și a șasea la Paris. În clasa a șaptea, tatăl său l-a trimis la un liceu de stat la Craiova unde a fost găzduit de Dona Bianca, împreună cu fiica acesteia , Lotte, care la început, îi poartă ranchiună pentru faptul că Dima a deschis din greșeală ușa de la camera ei și a surprins-o în cămașă de noapte...,,rămân îngheţat în prag: o fată înaltă şi subţire, într-o cămăşuţă roz…se îmbracă pesemne’’  şi alţi trei adolescenţi:Nicu,Gigi şi Magotu. Grigore Dima a făcut școala în particular, iar la insistențele tatălui său a acceptat să meargă în clasa a VII-a (clasa a XI-a actuală) și clasa a VIII-a (clasa a XII-a actuală) la un  liceu de stat ,,Mihai Bravu” din Craiova alături de alți tineri de vârsta sa.
Actiunea are loc în perioada interbelică,romanul desfășoară aventurile ​lui Grig Dima care, aflat la vârsta adolescenței simte că libertatea e deplină​, iar visele sunt trăite cu maximă intensitate.
  Autorul pune accent pe trăirile personajelor principale, pe introspecție și pe evoluție.
  În al șaptelea capitol din roman,,Prima zi de școală”,Dima își mărturisește dorul de cei de-acasă în dimineața mohorâtă în care se simte singur,străin,părăsit—este sentimentul celui aflat într-un loc străin.Nu îi este foame, este înconjurat de cei din casă:Magotu,Lotte,pe care o privește surprins în uniforma de școală și care-l ignoră,întristându-l.Îi enumeră pe ceilalți din casă:Zgâră,poreclă, pleacă la școala lui,Gigi împreună cu Lotte.Dima este îndrumat de Magotu-poreclă-un nume de maimuță- care-l introduce în lumea liceului.Cu atenție,Dima privește larma elevilor în prima zi de școală:cei mici sunt neastâmpărați,iar cei mari sunt serioși,discută,unii fumează pe ascuns.Privirea i se încrucișează cu ochii mari,luminoși ai unui băiat retras,pe care-l ironizează Magotu,spunând că,,face pe poetul în păpuriș”.Emoția pe care o simte,când intră în clasă este uitată din cauză bucuriei cu care este întâmpinat Magotu de colegi.Dima este prezentat și asistă la o scenă de tot hazul:banca rezervată de doi colegi este luată de Magotu,undeva în spatele celorlalți și-i explică avantajele:se poate dormi,se poate copia.Ascultă totul nedumerit,face cunoștință cu un coleg poreclit,,Păleață”-prăjină-care vine cu o veste neplăcută:vor avea un nou profesor de matematică-Popovici-exigent.Apoi este impresionat de un coleg foarte înalt,Basu,poreclit așa din cauza vocii sale remarcată chiar de un mare cântăreț de operă.Amuzat asistă la schimbul de replici dintre Magotu și Domisol nemulțumit că i s-a luat locul.Venirea directorului este anunțată de Gălbează,care-l mută pe Dima în banca întâi și-i trimite pe toți în amfiteatrul liceului.Totul este nou pentru Dima care este bucuros să vorbească cu Șoimaru,,poetul”în franceză,moment prielnic,plin de haz,pentru noii colegi:Magotu,Ploșniță,Gălbează și Corcoduș să-i imite,,într-o franțuzească de baltă”.Află tot de la Magotu,care este fericit că tatăl lui Dima este prieten cu directorul,poreclit,,Michiduță”,numele profesorilor prezenți.Slujba religioasă nu este ascultată de cei prezenți,apoi ascultă discursul teatral al profesorului de franceză,,Damigeană”și pleacă împreună cu Mangotu...programul de cursuri nu se afișase.Se integrează în liceul nou,urmărind   prietenia, încrederea, sârguința, împlinirea și speranța pe care și-o dăruiau unul altuia,face cunoştinţă cu viaţa de elev şi intră foarte uşor în ritm, devenind apropiat cu aproape toţi cei din clasă. 
  Impresionante și amuzante sunt poreclele liceenilor și ale profesorilor,acestea joacă un rol ironic,inventate din diverse motive,dar mai ales reliefând unele trăsături,spuse și din dorința interioară de a se juca,era felul de a se simți  apropiați,de a face haz,de a nu uita copilăria,este libertatea adolescentină de a trăi la intensitate maximă.
  Titlul romanului nu este unul ales la întâmplare, ci rezumă existența personajului principal în jurul căruia se va concentra întreaga acțiune.
   Cartea este narată la persoana I, din punctul de vedere al lui Grig (Dima), sunt prezentate trăirile lui Dima, presonaj-narator,surprinse cu naturalețe și talent.  
  Romanul este scris într-un stil naiv și copilăros, încărcat de subiectivitate,de sinceritate,de aceea impresionează naturalețea povestirii, dinamica faptelor, complexitatea personajelor.  Narațiunea curge frumos, cuvintele pătrund unul după altul în suflet și nu mai pleacă, autorul pictează cu ajutorul cuvintelor imagini și sentimente ale adolescenței și stărilor ei,
iar dialogurile savuroase adesea colorate de argoul şcolăresc sunt simpatice.

Mihail Drumeș:,, Când l-am cunoscut personal pe poetul Nichita Stănescu, acesta mi-a spus că a citit,, Elevul Dima … de… șapte ori.”

 

(Mihail Drumeş(pseudonim al lui Mihail Dumitrescu;26.XI.1901, Ohrida, Macedonia — 27.11.1982, Bucureşti), romancier şi dramaturg.)

 

Școala, adolescența, experiențele erotice le întalnim și în romanele:,,Cișmigiu et Comp.” de Grigore Bejenaru;romanul autobiografic al lui Ion Minulescu „Corigent la limba română”;„Romanul adolescentului miop” de Mircea Eliade,iar  Mircea Cărtărescu reuşeşte să abordeze cu originalitate aceeaşi temă, a adolescenţei pe care o analizează cu  pasiune în ,,Travesti”.