marți, 14 iunie 2022

compunere---Amintire din vacanță

 

Iată-mă întors din vacanță și-mi pare rău....Am fost într-un loc dorit de mult timp--în Maramureş, considerat  sufletul satului tipic românesc. Îmi amintesc că am ajuns într-o zi cu soare și-am privit  aşezările pitoreşti,cu  dealuri înverzite şi câmpii pline de flori sãlbatice. Știam din auzite,de la cei care au mai fost pe acolo că în Maramureş voi cunoaște tot ce înseamnă viaţa la ţarã. Și așa a fost,am avut  ocazia unicã  de a mă  întoarce în timp, de a fi martorul  unor obiceiuri păstrate cu mare grijã,a tradiţiilor şi a stilul de viaţă al ţăranului din vremuri trecute.Am fost așteptat de prietenii părinților mei,care trăiesc aici,după ce au părăsit orașul.Am văzut cu ochii adevărului că regiunea ţine locul unui testament al tradiţionalului, al unei ere romantice.
O întâmplare a fost deosebită,când am mers la vecinii primitori și am văzut că,deși toți au urmat școli ca și ai mei, trăiesc ca strămoşii lor,că îmbrăcămintea este ţesută manual și  purtată cu mândrie,că la biserică, sufletul satului,merg toți,de toate vârstele.
-Ce-ar fi să te îmbrăcăm în costumul de băiat din lada veche?
-A!dar eu nu m-am îmbrăcat niciodată în costum popular!
-Să încercăm!au zis toți deodată.
-Să încercăm,am mormăit neîncrezător.
Și iată-mă,la oglindă îmbrăcat în costumul maramureșean:cu pălărie,cu cămeșă brodată,gatii(pantaloni),chimir.Am fost primit ca unul de-a lor,numai că n-am înțeles unele cuvinte.Am mers cu noii prieteni la slujba de duminică și i-am privit pe oameni,erau alții parcă,ascultau cu atenție cuvintele preotului,ochii căutau spre icoane,erau adevărați,erau frumoși,aveau o lumină pe chipuri,credeau în adevărurile sfinte.La plecare i-am văzut îmbrățișându-se cu urări de bine pentru cei mici,mai ales. M-a uimit o altă realitate: vecinii se cunosc unii pe alţii şi se ajutã între ei,iar pe mine mă strigau și mă invitau în casa lor,de parcă eram rude adevărate.Noii prieteni m-au dus într-un loc sfânt la mănăstirea Bârsana, construită de familia lui Dragoş Voievod.
 Viaţa în Maramureş este învăluitã în mister. Mi-am făcut prieteni cu care am străbătut pasurile montane, am coboarât în văile însufleţite de cântece și dansuri amețitoare A fost o experință deosebită,parcă am trăit într-o lume de film,acolo ,,în ȚARA veche cu oameni fără pereche”.