sâmbătă, 4 iunie 2022

compunere--Salcâmul de la poartă

 



În fiecare primăvară, când salcâmii înfloriţi ne trimit efluvii de miresme, mă cheamă copacul falnic din poarta bunicilor mei.
Nu ştiu dacă o minunată întâmplare a făcut ca dintr-o minusculă sămânţă purtată de vânt sau pierdută de o pasăre să răsară un fir plăpând şi să crească apoi, asemenea voinicului din poveste, un mândru salcâm. Ori, poate, va fi fost sădit precum nucii, merii, perii şi gutuii din grădină,chiar nu știu.
Îi văd bogăţia frunzişului şi a cior­chinilor de flori albe, parfumate. Îmi mângâie auzul zum­zetul permanent al harnicelor albine cu picio­ruşele încărcate de polen, trecând din floare în floare, pentru a duce apoi în stup nectarul cel dulce.
Salcâmul din poar­tă crescuse uşor încli­nat dea­supra intrării în curte, pentru a întâm­pina, parcă, cu o os­pita­lieră plecăciune, pe oricine  ar fi păşit peste prag.

De câte ori voi fi trecut pe sub bolta lui, de câte ori mă va fi în­tâm­pinat cu drag,nu-mi amintesc! Pe coroana lui mân­dră îmi odihneam privirea şi tot el era hotarul până unde, în zbor săgetat, se avântau rândunelele care-şi aveau cui­burile de mulţi ani sub streşinile vechii case. Pe crengile lui se odihneau puii lor, când în­­ce­peau lecţiile de zbor, deranjând stolul gureşelor vră­biuţe, locatare permanente ale salcâmului. După mai multe zile de la înflorire, când mi­reas­ma florilor se stingea treptat, ne bucura cu un alt dar: un covor ţesut din mii de floricele alb-gălbui ne mângâia tălpile desculţe. Abia când razele soarelui le ofileau definitiv, mă înduram să le strâng.

Am văzut salcâmul bătut de furtuni şi şfichiuit de vânturi, zdrenţuit de o grindină năprasnică, gata să se prăbuşească. Zăream sal­câmul prin fereastra întu­ne­cată de rafalele furtunii luptându-se cu stihiile na­turii dezlănţuite. Cren­gile i se învălmăşeau într-o zba­tere neîntre­ruptă, lovite de perdele dese de pietre care se năpusteau fără în­cetare asupra întregii firi. Când ur­gia a încetat, pe stratul gros de grin­dină am pri­vit cu milă podoaba lui verde zăcând la pă­mânt. Arăta jalnic, dar învinsese, rămânând în picioare, şi, ca un vajnic străjer, apărase şi poarta şubrezită de vre­me.
Au venit primăveri, şi veri, şi toamne, şi ierni. Din nou s-a aco­perit, de fiecare dată, de frunze, de flori, de cân­tecele păsărilor. Eu am plecat departe,dar de câte ori mă întorc zăresc vârful salcâmului şi gră­besc pasul spre locul unde mă simt cu ade­­vărat "acasă."

Câteodată simt că mi se-ntâmplă o minune.Pomul parcă s-a mutat din poarta bu­nicilor în inima mea şi acolo va fi mereu ocro­tit. Și așa mă voi bucura, în fiecare primăvară, de bogăţia şi mireasma florilor sale şi voi zâmbi fericit amintindu-mi de el,pomul ca un vitez din poveste...