marți, 5 mai 2020

caracterizarea unui personaj din fragmentul nuvelei,,Spovedania”de Ioan Groșan


,,În acea duminică a ultimelor încercări când sta zgribulit pe mal, tremurând de oboseală și ciudă, descoperise pescuitul. Descoperise un pescar. Nu-l observase când răsărise mai sus de el și-și aruncase undițele. Părea șezând acolo de când lumea. […] Pescarul se întoarse cu fața spre râu. El stătu o clipă nehotărât, neștiind dacă să plece sau să rămână. „Da’ la dumneavoastră merge?” întrebă. „Asta-i altă meserie, zise pescarul. Te pricepi?” „Nu prea, recunoscu el și se apropie și privi peste celălalt în apă. Nu se văd plutele”, spuse. „Dau cu plumb, la fund, răspunse pescarul. Stai jos.” El se așeză. Celălalt îl privi lung, curios, cu un fel de miloasă simpatie, apoi începu să-i explice pe-ndelete cum se pescuiește […]. Vorbea cu o însuflețire bruscă, părea că toată viața lui n-așteptase decât un novice căruia să-i dezvăluie până la capăt tainele undițarilor, că nu pești venise să prindă la râu, ci neinstruiți ca el, era ca un comis-voiajor perfect al unei firme de pescuit total și, ascultându-l, cu toate că nu mai văzuse niciodată de-aproape un pescar și uneltele sale, el avu câteva clipe o senzație nelămurită, un fel de teamă că insul nu e normal, nu e „întreg”, cum se zicea în satul său: prea le știa și le avea pe toate. Arăta cam în jur de cincizeci de ani, era neras de mai multe zile, cu țepi cărunți în barbă, avea doi ochi mici, negri, foarte mobili, ce-i dădeau un aer șmecheresc, un nas îngropat între pomeți […]; pe cap, înfundată bine până peste urechi, purta o șapcă ponosită de navetist și era îmbrăcat cu o salopetă kaki, cam murdară, cu o mie de buzunare și buzunărașe, ce sfârșea jos în niște cizme de cauciuc noi-nouțe, tot de culoare kaki. Pescar clasic, se liniști el, gândindu-se că orice pescar veritabil e nițeluș, imperceptibil „sărit”, „altfel” decât omul comun. Ceea ce însă îl ului și-i întări convingerea că are norocul de-a se afla lângă un exemplar pursânge, strălucitor, al tagmei, fu faptul că la un moment dat când el, amețit de atâtea amănunte tehnice, întrebă „Da’ ați prins ceva până acum?”, celălalt răspunse zâmbind cu aerul lui de șmecher: „Eu? Azi e ziua ta. Poftim”, și-i trecu în mâini unul din bețe, se uită la soare, șopti „cam acu’ trebuie să muște” și – minune! – după niciun minut el simți bățul smucit cu putere, simți nailonul vibrând ca o strună și mai simți că va încerca mereu să regăsească, ori de câte ori va putea, fascinația secundelor pe care tocmai le trăia, emoția stranie ce-i urca, părând că vine din apă, prin fir, prin mâini, în tot corpul. „He, he – făcu celălalt – ce ți-am spus? Îl simți? Îl simți? E măricel, lasă-l încet, mai dă-i fir, mai dă-i, așa, așa, acuma remorchează-l ușor, nu te grăbi, ține contactul cu el, nu-l slăbi, da’ nici nu-l rupe, vezi să nu intre sub bolovani c-atunci, adio... Gata, s-a dus! Ei, nu-i nimic, așa-i la început!” „Cum s-a dus?” zise el dezolat. „S-a dus, a rupt nailonul.” „De unde știți?” „Uite ce ușor vine firul. L-ai scăpat.” Într-adevăr, firul ieși din apă retezat, fără plumb, fără ac. „Ce-a fost?” întrebă el. „Somn. Somn mare. Da’ acum, saluti!” zise celălalt și el crezu întâi că spune așa, în glumă, peștelui, dar apoi își dădu seama că i se adresase lui, deoarece, cu o repeziciune uimitoare, își strânse sculele, le vârî în rucsac, îl săltă în spate, merse după un tufiș de unde ieși c-o motoretă și-o încălecă. „Nu mai stați?” zise el fără rost. „Pentru astăzi e destul. Ne mai vedem noi. Și ai grijă cu scăldatul, […] spuse celălalt, privindu-l scurt cu ochii lui mici, întunecați, după care ambală motorul, făcu un semn de rămas-bun cu mâna și dispăru pe cărarea spre sat .                                                                                                             
                                                                                                                (Ioan Groșan, Spovedania)
Mijloace de caracterizare directe:
–     de către autor;
–     de către alte personaje;
–     de către personajul însuşi (autocaracterizare);
 Mijloace de caracterizare indirecte:
–     din limbaj;
–     din fapte;
–     din comportament;
–     gesturi;
–     din relaţia cu alte personaje.

    Titlul nuvelei,,Spovedania”înseamnă ritualul creştin constând în mărturisirea păcatelor spre a obţine iertarea lor.
  Personajul principal din fragment este un anonim, urmărit de povestitor în încercarea de a descoperi pescuitul.Apare alături de un alt personaj anonim,un pescar ciudat.
  Pentru a-l caracteriza pe acest personaj,autorul foloseşte atât caracterizarea directă, cât şi cea indirectă.
  Caracterizarea directă este făcută direct de narator, precum şi de celălalt pesonaj  întâlnit pe malul unei ape.Naratorul își prezintă direct personajul care,într-o duminică,este surprins,descoperind un pescar,apărut miraculos în fața lui.Este nehotărât,dar străinul îi răspunde firesc despre felul în care pescuiește.Și din acel moment tânărul este fascinat de libertatea și tihna naturii.Privit cu,,miloasă simpatie”,pescarul îi arată câteva din tainele pescuitului,motiv pentru,,începător”să-i  descrie figura bizară:un om trecut de prima tinerețe,cu fața neîngrijită,cu ochi negri,mereu în mișcare,,ce-i dădeau un aer șmecheresc”,al unui om abil,isteț.Îi observă șapca veche,salopeta kaki murdară,cizmele noi,
ce-i completează felul ponosit. Îl urmărește fascinat,aflând amănunte ale pescuitului,dar este descumpănit,auzind că este ziua lui,a începătorului,de a-și  demonstra îndemânarea.Tânărul este astfel ințiat într-o îndeletnicire care-i va educa îndemânarea,răbdarea,încrederea.Trăiește o emoție ciudată, simțind prinderea unui pește,ca o legătură între el și apa ce ascunde taine.Prin nereușita lui înțelege că ințierea trebuie continuată,nu și-a depășit stadiul de,,novice”,iar avertismentul pescarului,,să ai grijă cu scăldatul”,poate că se  referea la apa care înseamnă viața,energia,tăria. 
  Modalităţile de caracterizare indirectă sunt în special prin comportamentul tânărului:dornic de a descoperi ceva nou,într-o duminică,este: nehotărât,curios,așteptat, pentru a fi inițiat într-o viață nouă.Trăiește emoția unui început,dar rămâne dezorientat,incapabil să înțeleagă rostul unor noi încercări.Gesturile lui sunt ale unui stângaci,necunoscător.Îl impresionează hotărârea străinului de a-l învăța experiențe noi.,înțelege totuși că e abia la început.Rămâne urmărind salopeta „kaki” şi „motoreta” pescarului de oameni care dispar  pe cărarea spre sat, nu înainte, însă, de-a provoca iniţierea celui ce caută un început,o realizare.
  Proza autorului,Ioan Groșan,  se caracterizează prin oralitate, datorată stilului indirect liber al narațiunii. (Stilul indirect liber este un stil mixt, pentru că în interiorul stilului indirect(vocea naratorului)se reproduc cuvintele personajului(vorbire directă),fără însă să se marcheze trecerea cu linie de dialog,ghilimele,după care iar se continuă vocea naratorului.)Autorul se dovedește a fi un povestitor tradițional plin de imaginație, inteligent și lucid, care consideră că viața are semnificație doar ca urmare a poveștilor țesute în jurul ei.