joi, 21 mai 2020

Compunere—În grădina bunicilor


E început de vară și bunica merge în grădina din spatele casei și-mi spune că după cum e cerul, după cum e aerul, după cum bate lumina şi după cum se mişcă norii, ar putea fi o zi în care nu se întâmplă nimic. Nimic! Dar, spre bucu­­­ria mea, e destul să ies în grădină, ca să mă mo­lip­­­sesc de freamătul ei, de forfota vieţuitoarelor as­cun­­­se printre ier­buri, care sunt neobosite şi de neoprit, în orice mo­ment al zilei. Cât de mică sau de mare ar fi sau doar cât un ghi­veci, gră­dina de lângă casă te învaţă cel mai simplu alfabet al vieţii, în ritmuri dictate de soare şi de lună, de ceaţă şi de ploi,îmi spune și bunicul ce-și ridică pălăria de paie,parcă salutând lumea.
Straturile cu legume aliniate au o unduire ușoară, ce aduc un val foșnitor. Încearc să văd legumele verzi încă:roșiile,castraveții,ardeii grași și dolofani,ici-colo câte o floare a soarelui ce caută o rază s-o mângâie,iar la picioarele mele se lungește leneș un dovlecel ce nu se dorește deranjat.Privesc în jurul meu și nu-mi dau seama ce mă atrage.Bunica tocmai îmi spune că e de ajuns sa le acord atenție și ele,legumele îmi răspund, sigur va fi una care îmi trezește atenția, care mă atrage.Dar florile care cresc pe lîngă casa văruită într-un alb strălucitor? S-ar putea să fie o floare care mă reprezintă? Caut cu ochii culorile  și cred că după ce am descoperit-o, trebuie s-o cunosc, să devenim intimi. Și chiar atunci o pasăre zboară peste noi dintr-un pom în altul, se rotește larg,plutește, se uită la noi, la plante, planează ușor, peste parfumul grădinii.Au năpădit curtea şi, oriîncotro mă în­torc, dau cu ochii de niște flo­ri albastre ce sea­mă­nă cu clo­po­ţeii sălba­tici și au pus stă­pânire pe toate col­ţu­rile gră­dinii. Le văd delicate,purtând o pros­pe­ţime în peta­lele care se ascund ruşinate sub nişte frun­zişoare prelungi.Bunica îmi spune că se numesc căldărușe,iar mie –mi vine să râd. Într-un colţ al grădinii trăieşte un salcâm bătrân. În primăvara aceasta n-a mai avut putere să scoată frunze până în vârf. Către cer au rămas nişte crengi golaşe, triste, în neputinţa de-a înverzi. În vârful lor este un cuib părăsit de barză, în care şi-au găsit adăpost zeci de vrăbii mici, gureşe. Toată ziua au ceva de povestit între ele. Nu ştiu de ce a rămas cui­bul fără berze.Bunicul îmi spune că în primăvara trecută a văzut cum a venit o barză, a stat o vreme în cuib, a încercat să repare cu cio­cul găurile făcute de ploi şi de vânt, a adus cren­guţe, ca să cârpească stricăciunile,după aceea a plecat. 
Poate că şi-o fi pierdut perechea şi cuibul îi aduce aminte de ea?adugă bunica ,mângâind un trandafir roz,iar apoi oftează: cine ştie câtă amă­răciune poate fi în inima unei berze, cine ştie câtă tristeţe şi moarte au văzut ochii ei, din înăl­ţimile la care zboară? Nu ştiu cum s-o ajut, deşi în­tre mine şi ea stă umbra unor suferinţe care ne-ar pu­­tea lega pe viaţă. Doamne, şi cât de mult mi-ar fi plă­cut să-mi vegheze curtea şi grădina, de sus, de dea­supra pă­mântului!
   Privind grădina de legume,de flori îmi spun că e ușor să crești flori,legume,le dai un bulgăre de pământ și un fir de apă, iar ele îți oferă, zi de zi, imaginea unei minuni.