joi, 10 noiembrie 2022

un test din manualul de clasa a 8a---editura ARAMIS

 

„Văl de brumă argintie

Mi-a împodobit grădina,

Firelor de lămâiţă

Li se uscă rădăcina.

 

 Peste creştet de dumbravă

 Norii suri îşi poartă plumbul,

 Cu podoaba zdrenţuită

Tremură pe câmp porumbul.

 

 Şi cum de la miazănoapte

Vine vântul fără milă,

 De pe vârful șurii noastre

Smulge-n zbor câte-o şindrilă.

 

De viforniţa păgână

Se-ndoiesc nucii, bătrânii,

Plânge-un pui de ciocârlie

 Sus pe cumpăna fântânii.” (Octavian Goga, Toamnă)

 

Subiectul I

 1. Selectează două cuvinte din text care evidenţiază anotimpul descris.

 2. Alege litera corespunzătoare răspunsului corect.

A. În textul-suport, descrierea surprinde:

a) planul terestru;

b) planul cosmic;

 c) ambele planuri (terestru și cosmic).

B. Structura „Văl de brumă argintie” se referă la:

a) roua înghețată care acoperă grădina;

b) ploaia căzută peste natură;

c) viscolul produs de vânt.

3. Completează enunțurile următoare.

a) Atmosfera dominantă din poezie este ...

b) Ultimele două versuri îmi provoacă sentimentul de ...

c) Cuvântul miazănoapte, din text, desemnează punctul cardinal ...

4. Prezintă, cu exemple din text, două caracteristici ale anotimpului.

5. Notează, în caiet, două imagini vizuale.

6. Transcrie, din text, o metaforă şi un epitet.

7. Numește tipul de strofă şi măsura versurilor.

8. Explică, în 30-60 de cuvinte, semnificația versurilor: „Şi cum de la miazănoapte Vine vântul fără milă”.

9. Transcrie, din text, două cuvinte cu vocale în hiat și două cu diftong.

10. Precizează câte litere și câte sunete au cuvintele argintie, plânge.

11. Motivează scrierea cu doi i a cuvântului bătrânii.

12. Explică rolul cratimei în structura: „Smulge-n (zbor)”.

 13. Scrie câte un sinonim pentru cuvintele marcate în text.

14. Explică modul de formare a cuvintelor a împodobit, argintie.

15. Alcătuieşte enunţuri în care să foloseşti antonimele următoarelor cuvinte din text: sus, bătrânii. 16. Formulează două enunţuri în care să foloseşti omonimele cuvintelor din text poartă şi milă.

17. Identifică, în text, două pronume diferite, menţionând felul şi cazul acestora.

18. Completează, în caiete, tabelul de mai jos:

Cuvântul din text        Partea de vorbire                  Funcţia sintactică 

              Enunţ în care să aibă o altă funcţie sintactică, precizând-o:

   vifornița ///sus ///argintie;

19. Identifică subiectele din prima strofă a poeziei.

 20. Transcrie, din text, două propoziții aflate în raport de coordonare prin juxtapunere.

 

Subiectul al II-lea

Redactează o compunere de minimum 100 de cuvinte, în care să descrii o zi de toamnă târzie, folosind două figuri de stil diferite din textul de mai sus.

În realizarea compunerii, vei avea în vedere:

a) să ai un titlu sugestiv;

b) să evidențiezi două caracteristici ale anotimpului;

c) să foloseşti două figuri de stil diferite din textul-suport;

 d) să ai un conţinut adecvat cerinţei.