vineri, 20 ianuarie 2023

un test despre motani (Memoriile unui motan călător)

 

Textul 1

,,Bărbatul m-a așezat într-o cutie de carton, în care pusese un prosop moale, s-a urcat la volanul dubiței argintii și m-a dus la clinica veterinară. A fost iadul pe pământ! Pentru majoritatea animalelor, clinica este un loc unde n-ar vrea să mai pună a doua oară piciorul. Nici pentru mine n-a fost o experiență prea fericită, așa că n-o s-o mai lungesc. Am rămas la el acasă până mi s-au vindecat rănile. Locuia singur, într-o casă curată, unde domnea o ordine desăvârșită. Mi-a pus litiera în baie, iar în bucătărie, farfuria cu mâncare și vasul cu apă.

 În ciuda aparențelor, sunt un motan isteț și cât se poate de manierat, așa că [...] am băgat la cap când mi se zicea unde să nu-mi ascut ghearele, ca, de pildă, de pereți și de stâlpi. În schimb, am optat pentru mobilă și covor, fiindcă el nu mi-a spus explicit că n-ar fi voie. (La început, i-am surprins o privire tristă. Zău, sunt o pisică foarte perspicace și flerul* îmi spune exact ce se poate și ce nu. Iar mobila și covorul nu mi s-au părut pe lista neagră.) Peste aproape două luni mi-au scos copcile* și osul mi s-a vindecat. În acest răstimp am aflat că îl cheamă Satoru Miyawaki.

În perioada de convalescență*, Satoru mă striga cum îi venea la gură: „pisi“, „motane!“, „domnule motan“ și alte variațiuni pe aceeași temă. Normal, atâta vreme cât n-aveam nume… Și, chiar dac-aș fi avut, Satoru nu înțelegea graiul motănesc, așa că ar fi fost aiurea să încerc să i-l spun. Nu-i ușor să ai de-a face cu oamenii, mai ales că nu pricep decât limba lor. Animalele vorbesc mai multe limbi, adică sunt poliglote, cum vă place vouă să spuneți. De fiecare dată când dădeam să ies, Satoru se încrunta și încerca să mă convingă să mai stau.

 — Dacă pleci, s-ar putea să nu te mai întorci. Ai răbdare până te faci bine. Vrei să rămâi toată viața cu copcile în picior?

Deși mă mai durea, ajunsesem să mă deplasez binișor și nu mi se părea mare scofală să stau cu copcile în picior, dar, când vedeam ce mutre făcea Satoru, îmi pierea orice poftă de plimbare. Și așa am stat pe bară două luni. Cum să mă încaier cu alți motani, dacă eu de-abia șontâcăiam? În sfârșit, rănile mi s-au închis. […] Sunt un motan vagabond pursânge* și nu mi-a trecut niciodată prin cap că m-aș putea transforma într-un cotoi de apartament. […]Cu toate neajunsurile speciei, Satoru ajunsese să rupă binișor graiul motănesc, așa că a priceput ce-i spuneam. Surprins, m-a urmat, fără să comenteze. Era o noapte în care luna strălucea puternic.

Zgomotele orașului se potoliseră. Am săltat pe capota dubiței argintii, mândru că săritura îmi ieșise impecabil, în ciuda celor două luni de convalescență. Apoi, am sărit iar pe pământ și m-am tăvălit pe jos după pofta inimii. O mașină a trecut prin apropiere și am simțit cum mi se zbârlește coada. Groaza de a nu fi iar călcat era încă acolo, în străfundul oaselor. Într-o secundă eram deja în spatele lui Satoru, care mă privea cu un zâmbet drăgăstos. Am dat o tură prin cartier, după care ne-am întors. La prima ușă de la etajul întâi, am zis:

— Miau!Adică deschide-mi!

M-am uitat în sus la Satoru, care zâmbea cu ochii în lacrimi.

— Pisi, te-ai întors acasă!

Îhm, deschide odată!

— Vrei să rămâi?

Da. Numai să mă mai scoți din când în când la plimbare. Așa am ajuns motanul lui Satoru.”

                                                                               (Hiro Arikawa, Memoriile unui motan călător)

*flerul – simț de orientare rapidă, perspicacitate

*convalescență – perioadă de după o boală, până la însănătoșirea deplină

*pursânge – de rasă pură

 

Textul 2

,,La un moment dat, în viața fiecărui proprietar de pisică, probabil a existat o perioadă în care și-ar fi dorit ca animalul său să poată vorbi. Din păcate – sau poate din fericire – animalele nu pot vorbi. Dar ele pot comunica prin limbajul corpului!

           Calmă, mulțumită și fericită

Să începem explorarea comportamentului pisicii cu o privire la câteva indicii care ne spun că o pisică se simte relaxată și în largul său. Când o pisică este calmă și se simte confortabil, adesea se va lungi pe o parte. O pisică nervoasă nu va face niciodată acest lucru, deoarece își lasă burta expusă și susceptibilă la atacuri. Aruncă o privire la pozițiile relaxate din diagrama* limbajului corpului pisicii. Dacă pisica ta stă întinsă pe o parte, poți fi sigur că se simte confortabil în mediul ei. O pisică care își expune burta întinzându-se pe spate are încredere în tine implicit. Pisicile fac rar acest lucru în jurul unor persoane cu care nu au o relație strânsă. Dar fiți atenți! O pisică relaxată, care îți arată burtica, nu cere să fie mângâiată.

               Prietenoasă, curioasă, atentă

Este mai greu în a citi limbajul corpului unei pisici atunci când se află în picioare. Când pisicile afișează o postură neutră, cu coada relaxată în jos sau în sus, înseamnă că nu se simt amenințate. O coadă ridicată în aer este o invitație la atenție, vor să spună salut! Un semn important care vă poate spune că o pisică se simte deosebit de în largul său este închiderea ochilor. Pisicile care sunt anxioase* sau precaute rareori își închid ochii de teamă că un inamic la pândă ar putea să se năpustească asupra lor. Clipirea prelungită – sau orice clipire de altfel – este un semn sigur că o pisică nu se simte speriată.

               Prevăzătoare, nervoasă, îngrijorată

Emoțiile ușoare sunt cel mai greu de citit, deoarece au doar semne subtile. Este mult mai ușor să citiți limbajul corpului unei pisici atunci când sunt extrem de confortabile sau foarte agitate. De obicei, urechile unei pisici oferă primul semn că sunt îngrijorate. Urechile pisicilor se ridică și se rotesc ușor când aud ceva îngrijorător. Ele dezvoltă, de asemenea, o postură* mai rigidă, iar coada este îndreptată mai mult în spate decât în sus. Desenul conflictual și prudent din diagrama limbajului corpului pisicii oferă un exemplu.”

                (Limbajul corporal al pisicii tale: ce încearcă să-ți spună, www.medicinaveterinara.ro)

*diagrama - reprezentare grafică, schemă

*anxioase - neliniștite, încordate

*postură - ținută, poziție a corpului

 

=prezintă o trăsătură a tiparului narativ-test 1-

(Tiparul textual narativ se referă la povestirea unei întâmplări reale sau imaginare.

Trăsături:

accentul este pus mai degrabă pe acțiune

povestire la persoana I sau persoana a III-a

utilizarea verbelor la diferite timpuri

sunt prezentate o succesiune de evenimente 

Autoarea ne prezintă lumea prin ochii unui motan și astfel naratorul este subiectiv,motanul, care relatează întâmplările la persoana întâi,participând, într-o anumită  măsură la acțiune.Este personajul principal din fragment și povestește întâmplările petrecute alături de omul care i-a salvat viața.Cei doi,omul și motanul,formează un cuplu minunat,motanul îl va înțelege și-l va iubi pe Satoru cu devotament după un timp.Prin ochii motanului sunt exprimate sentimente deosebite ale omului și ale unei pisici,legătura dintre om și natură,dintre om și animal.

=o idee comună celor două texte -o secvență relevantă din fiecare text

Comunicarea dintre om și animal arată însușirile omului și ale animalului.În fragmentul din roman,textul 1,motanul înțelege grija omului,felul în care se comportă cu el  și după o plimbare decide să rămână alături de acesta.În textul al doilea,nonliterar,sunt explicate însușirile pisicii,limbajul corpului prin care comunică cu omul.

=crezi că e important să ai un animal de companie?-text 1

Cred,asemenea tuturor oamenilor cu inimă,că animalele oferă dragoste, protecție și companie, devin parteneri de joacă, de viață. În ritmul alert vieții,prezența unui animal de companie ne poate ajuta să învingem stresul și anxietatea,oferă pentru cei singuri companie,ne stimulează sa interacționăm.

Motanul din fragment îi oferă prietenului-om dragostea lui necondiţionat,chiar dacă n-o arată direct. Se bucură,deși nu are un nume,când este strigat, îi place că i se acordă atenție și grijă,ocrotindu-i rana și,înțelegându-l pe om,decide să rămână împreună ca doi buni prieteni.

Momentul reîntâlnirii dintre om și animalul său este plin de tandrețe,este dovada iubirii adevărate și necondiționate.Motanul e hotărât să trăiască alături de om,înțelegând că viața merită să fie schimbată.Am înțeles că el,animalul-prieten știe să răsplătească, atunci când este mângâiat:toarce, latră sau doar dă din coadă şi nu trădează. E suficient să-mi alint animăluţul pentru ca, în câteva minute, să mă simt deja mai lipsit de griji. Știe să mă tolereze şi mă acceptă aşa cum sunt,iar,când îi mărturisesc durerile, cred că mi le ia în el,pentru că mă simt mai bine,mai liniștit.Și mai cred că iubirea necondiţionată oferită de animal, blândeţea, înţelegerea şi toleranţa cu care mă acceptă nu pot să rămână fără un răspuns nici chiar în cel mai rece suflet.De aceea un animal-prieten poate schimba nu numai starea de spirit,dar și destinul unui om.

=asociază fragmentul din text 1 cu un alt text literar

                      Iată un fragment dintr-o carte,pe care cred că au citit-o mulți: 

,,Cu  mai  mulţi  ani  în  urmă,  când  tocmai  îl  găsisem  pe  motanul Bob şi a trebuit să‑i dau antibiotice, am fost nevoit s‑o fac cu mâna. Îi vâram pastilele în gură, apoi îl frecam pe gât, ca    îl  ajut    le  înghită.  Teoretic,  cu  seringa  procedura  urma să se simplifice. Dar tot trebuia să aibă încredere în mine, ca să mă lase să‑i vâr drăcia aia pe gât.În seara aceea, când ne întorseserăm la apartament, mi‑a fost clar că nu prea îi plăcea cum arată instrumentul acela. Dar s‑a văzut cât de multă încredere avea în mine când m‑a lăsat imediat să îi introduc unealta de plastic în gură şi să dau drumul pastilei înainte să îl frec pe gât. M‑am gândit că, probabil, ştie că nu i‑aş face nimic dacă n‑ar fi absolut necesar.După cum prevăzuse veterinarul, Bob şi‑a revenit după vreo două zile. Foamea i s‑a mai potolit, iar în scurt timp mânca şi îşi făcea nevoile după vechiul obicei.Când m‑am gândit la cele petrecute, m‑am mustrat singur.  Faptul    trebuia    am  grijă  de  Bob  reprezenta  un  lucru  extrem  de  benefic  în  viaţa  mea.  Dar  trebuia      ridic  la  înălţimea  unei  astfel  de  responsabilităţi.Nu  era  o  slujbă  cu  jumătate  de  normă,  de  care      ocup  când  aveam eu chef.Fusesem  neglijent,  mai  ales    nu  era  prima  dată  când  Bob avusese de suferit din pricina obiceiului lui de‑a umbla.”

                                                                     ( ,,Lumea văzută de Bob”de James Bowen)

 Cei doi oameni,din fragmentele din romane,au în grijă un animal-pisică:primul îngrijește o pisică,un motan, accidentat,îl duce la veterinar,apoi acasă,unde cunoaște un mediu nou,obiceiurile omului,nu înțelege cerințele dintr-o locuință,se considera încă,,vagabond”.De aceea este surprins când aude glasul plin de grijă al omului,când îl simte lângă el și îl urmează acasă,se hotărâse să rămână lângă cel care-l ajutase,îi înțelegea prietenia,văzându-l cum,,zâmbea cu lacrimi în ochi”.La fel se întâmplă cu Bob,motanul găsit și îngrijit de un om.Bob este și el bolnav și acceptă îngrijirea omului,pentru că are încredere în acesta.Omul se socotește,în sinea lui,vinovat pentru suferința motanului Bob.Cei doi oameni își găsesc un suflet-pereche în motanul găsit din întâmplare și astfel este demonstrată iubirea dintre oameni și pisici,despre firele invizibile care îi țin legați de prieteni și de familie.

=ești Satoru,personajul din text 1 și povestește cum ai ajuns să ai un animal de companie și ce emoție ai trăit,incluzând în narațiunea ta o secvență descriptivă,dialogată

Eu sunt Satoru și vă voi povesti întâmplarea neobișnuită care mi-a schimbat viața și felul de a privi lumea.Într-o zi am găsit o pisică rănită și,pentru că sunt un om sensibil,atent cu tot ce se petrece în jurul meu,am hotărât să ajut această ființă necuvântătoare.

-Hei,pisicuțo,cred că vom face o vizită la un cabinet veterinar!

Animăluțul m-a privit cu ochii verzi în care am simțit teamă.Avea blana neagă,lucioasă,iar gulerul alb îi dădea o notă de curat,lăbuțele se terminau cu alb,parcă erau șosete,doar urechile se ridicau,se roteau neliniștite.

-Este singurul loc unde poți fi vindecat,i-am spus în timp ce i-am pregătit un culcuș într-o cutie.

Medicul veterinar l-a consultat pe motan,așa mi-a spus,i-a bandajat o lăbuță și mi-a spus să am grijă de el câteva zile și apoi să revenim.

-Cred că îmi vei face o vizită îndelungată acasă,vei fi oaspetele meu câteva zile.

Și în timp ce intram în căsuța mea,i-am vorbit despre regulile pe care trebuie să le respecte.Nu știu dacă m-a înțeles,dar a început să inspecteze,șchiopătând curios, camera,a mirosit și din când mă privea atent,iar eu nu-i înțelegeam expresia ochilor.Totuși parcă a fost mulțumit când i-am pus într-o farfurioară puțină carne,i-a plăcut și apoi s-a așezat chiar pe fotoliul meu.L-am lăsat.Și așa au trecut zile,ne înțelegeam doar din priviri.Medicul a fost mulțumit de felul cum s-a vindecat,ne-a dat și un cadou:o lesă de pisici,o vestuță,o pungă cu boabe.

-Ce facem acum?l-am întrebat,văzându-l cum intră curajos în cameră și luându-mi locul pe fotoliul meu,dar el m-a privit cu ochii mari,a ridicat capul,apoi s-a uitat liniștit în jur și a adormit. Era acasă...mulțumit,liniștit,iar eu am început să caut în minte un nume care să i se potrivească.Am înțeles că acum suntem doi prieteni,amici poate pentru totdeauna și mi-am amintit cuvintele lui Victor Hugo:,,Dumnezeu a făcut pisica,pentru ca omul să aibă un tigru de mângâiat”....