vineri, 27 ianuarie 2023

să recapitulăm ATRIBUTUL și propoziția ATRIBUTIVĂ

 

-Identifică atributele din textele de mai jos și precizează prin ce sunt exprimate :

Au trecut deja două săptămâni grele.

Pe un drum îngust trebuie să conduci cu multă prudență.

Cartea de acolo îmi pare interesantă.            

 Ziua mamei este o mare bucurie pentru mine.

 

 -Analizează atributele din următoarele enunțuri :

Se poate ca efortul depus de a copia să- l obosească.

Bătrânii suferind de căldură stau la umbră.

A făcut imprudența de a nu asculta sfaturile mamei.

Florile culese, trandafirii și garoafele, s-au ofilit.


 -Dă câte un exemplu de atribut exprimat prin verb la gerunziu acordat și neacordat cu substantivul.


 -Precizează ce deosebire există între atributele subliniate,

  Cartea aceea este interesantă.

 Cartea acelui scriitor este interesantă.

 

  -Corectează greșelile din textul de mai jos :

   Colegului acesta i-am spus că referatele publicate nu erau ale lui.

 

 -Numește modurile verbelor care alcătuiesc atributele verbale:

Fiecare bilet de rezolvat era dificil.

Ei au avut inspirația de a recunoaște plagiatul.


 -Identifică atributele, spune ce fel de atribute sunt și arată topica și punctuația lor :

Bun prieten mai e Radu.

Radu, bunul meu prieten, sincer și mereu devotat, m-a susținut întotdeauna.

 

-Analizează pronumele prin care sunt exprimate atributele pronominale :

De numele lui se vorbește întruna.

Gându-și îndreaptă către voi.

Este un om dintr-aceia care nu imită ideile.

Ți-am scris câteva din ideile mele originale.

 

-Alcătuiește enunțuri în care să folosești un atribut adverbial și un atribut substantival în dativ.

 

-Indică felul atributelor din enunțurile de mai jos și specifică prin ce părți de vorbire se exprimă:

1) Bradul din fața casei e înalt.

2) Victor este prieten altora.

3) El are doi copii minunați.

4) Plăcerea de a se uita la acel tablou era deosebită.

5) Controlul temei din când în când e benefic.

6) Compotul de vișine e delicios.

7) Aparatul de prăjit e defect.

8) El, acela, ți-a spart ochelarii.

9) Culoarea mov îi place.

10) Raftul de sus este gol.

 

  -Construiește propoziții cu:

        a) un atribut substantival genitival;

        b) un atribut adjectival exprimat printr-un adjectiv propriu-zis în cazul genitiv;

        c) un atribut adverbial exprimat printr-o locuțiune adverbială;

        d) un atribut verbal exprimat printr-un verb la modul supin;

        e) un atribut pronominal exprimat printr-un pronume negativ în cazul genitiv.

 

 -Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate și arată partea de vorbire prin care se exprimă:

a) Cadoul pentru tine m-a impresionat.

b) Ghiozdanul său s-a rupt.

 c) Haina lui este albastră.

d) Cartea mea este aceasta.

e) Celeilalte eleve i s-a reproșat că este gălăgioasă.

 

-Precizează felul atributelor din enunțurile de mai jos și cazul în care se află acestea:

 Florile din vază au un miros minunat.

 Lupta contra minciunilor este de durată.

Casa Ioanei este în construcție.

Iarba înverzită a câmpiei este încântătoare.

Sora Ioanei, Mara, a fost bine intenționată.

I-am dat lui David, fratelui tău, cartea.

Băiatul deștept merge la olimpiada de matematică.

Cartea citită era foarte interesantă.

Mâna tremurândă i-a trădat emoția.

Copilul său era cel accidentat.

 Nicio lucrare nu era de nota zece.

Ioana însăși a vizitat muzeul.

 Nu se știe care elev a spart geamul.

Ce carte citești?

Altă fată a fost văzută în parc.

Patru fete au plecat la plimbare.

 A treia concurentă a ieșit învingătoare.

Cărțile pentru el sunt la mine.

Casa lor este pe malul mării.

 Ochii-i albaștri l-au impresionat.

 Acelea, ele, sunt colegele mele.

Ziua de azi a fost minunată.

 Strigătul „ura” l-a uimit.

 

- Prin expansiune, transformă atributele din următoarele propoziţii în subordonate atributive:

Luncile întinse de-a lungul râului erau rodnice.

Am lansat ideea organizării unei excursii literare.

Scriitorul a vizitat satul natal.

 Elevul silitor este apreciat de profesori

Poezia citită mi-a creat mare satisfacţie.

Timpul trecut nu se mai întoarce.

Coșurile fumegânde se zăreau în depărtare.

 

-Contrage subordonatele atributive în partea de propoziţie corespunzătoare:

Satul în care s-a născut Mihai Eminescu este în judeţul Botoşani.

Pisica pe care am primit-o cadou s-a rătăcit.

 Andrei preferă filmele care au subiect istoric.

România este o ţară în care clima este temperată.

A avut ideea să mai încerce o dată.

Fructele care nu sunt coapte dăunează sănătăţii.

Orasul în care m-am născut estedeparte de aceste locuri.

 Modul cum se exprimă ne uimeşte pe toţi.

 

-Alcătuieşte o frază în care să ai o propoziţie subordonată atributivă introdusa prin adverbul relativ unde.

 

Analizează următoarele fraze:

 a) Nu se știe de ce avea credința că adevărul, în cele din urmă, se va afla.

 b) Dorința lui era să o întâlnească pe fata pe care o văzuse, în ziua aceea ploioasă, în stație.

 c) Era convins că va veni ziua în care se vor revedea.

 d) „Am pierdut în zilele trecute un tovaraş de copilărie care purta un nume mai mult de şatră decât de salon, fiindcă se numea Porojan!” (Vasile Alecsandri)

e) „Pe o prispă o babă bătrână şi zbârcită, culcată pe un cojoc vechi, sta cu capul ei sur ca cenuşa în poalele unei roabe tinere şi frumoase, care-i căuta în cap.” (Făt-Frumos din lacrimă)

f) „Mi-e greu sa părăsesc coliba în care mi-am petrecut viaţa şi mi-am crescut copiii.” (Ioan Slavici)

 g) Cartea pe care am citit-o a fost foarte interesantă.

 h) Ziua în care am împlinit 14 ani a fost o zi specială.

                  

                                                  SUCCESE!!!!!!!!!!!!!!