luni, 15 ianuarie 2018

Domnișoara Cristina de Mircea Eliade—argumentarea fragment la gen epic

Képtalálat a következőre: „imagini întuneric”
,, D-l Nazarie deschise cu multă băgare de seamă uşa. Găsi pe săliţă o lampă cu gaz, cu flacăra scăzută. O desprinse din perete şi începu să păşească atent, silindu-se să nu facă zgomot. Podelele de lemn, vopsite vişiniu, trosneau totuşi, chiar şi acolo unde erau acoperite cu covoare. "Ce Dumnezeu ne-au dat camere atât de depărtate!" îşi spuse, puţin enervat, d-l Nazarie. Nu-i era frică, dar avea mult de umblat până la camera lui Egor; trebuia să treacă prin faţa multor uşi, fără să ştie dacă se află cineva în cameră, dacă deranjează pe cineva. Pe de altă parte camerele acelea — dacă ar fi fost într-adevăr goale — ar fi dat un aer pustiu coridorului; lucru la care d-l Nazarie nici nu voi să se gândească. Odaia lui Egor se afla tocmai la capăt. Ciocăni de câteva ori, cu bucurie.
— Nădăjduiesc că nu te deranjez prea mult, spuse deschizând uşa. Nu mi-e deloc somn...
 — Nici mie, răspunse Egor, ridicându-se de pe canapea. Era o odaie mare, spaţioasă, cu un balcon care se deschidea în parc. Patul, de lemn vechi, era aşezat într-un colţ. Un dulap, un lavoar, o canapea, un birou elegant, două scaune şi un chaise-longue alcătuiau restul mobilei. Odaia era totuşi atât de mare, încât părea simplu mobilată. Obiectele se aflau prea depărtate unele de altele. Te puteai mişca în voie.”                             (Domnișoara Cristina de Mircea Eliade)

Genul epic cuprinde opere literare în care autorul îşi exprimă în mod indirect gândurile, ideile şi sentimentele, prin intermediul acţiunii, al personajelor şi al naratorului.
Fragmentul din romanul,,Domnișoara Cristina”de Mircea Eliade, este un text epic, deoarece are trăsăturile acestui tip de text.
    În primul rând, are acţiune:Personajul din începutul fragmentului este urmărit de autor în momentul ieșirii dintr-o cameră,noaptea,ajutându-se de lumina unei lămpi,mergând încet pe podelele unui coridor.Este nemulțumit că va avea mult de mers până la camera unui prieten,pe care-l găsește treaz într-o încăpere simplu mobilată.
    În al doilea rând, textul este epic, deoarece are personaje: d-l Nazarie,nume ce parcă îl arată într-o retragere din lume,este un om nemulțumit,fiindcă nu poate sta singur,va trebui să meargă pe un coridor ,fără să facă zgomot,până va ajunge la Egor,celălalt personaj,care-l primește cu amabilitate.Amândorura nu le era somn și întâlnirea se pare că îi mulțumește.
    În al treilea rând, caracterul epic al textului este dovedit de prezenţa naratorului, care povesteşte la persoana a3a,îi urmărește mișcările lui Nazarie,îi aude gândul ,observă că nu-i este frică de întunericul și liniștea coridorului și pătrunde cu acesta în odaia pe care o descrie.
    Ca în orice text epic, sunt folosite toate modurile de expunere. Naraţiunea este folosită pentru a prezenta acţiunea personajului. Dialogul celor două personaje este simplu. Descrierea apare foarte puţin, pentru a arăta o încăpere cu aspect simplu,iar autorul enumeră mobilele care permiteau lejeritate în mișcare.Atmosfera este ca-ntr-un film alb-negru,fantastică,stranie.
    În concluzie, fragmentul este un text epic, datorită acțiunii simple, a personajelor și a naratorului
  obiectiv,impersonal,care povestește la persoana a3a,fără a se implica în faptele prezentate.