vineri, 5 ianuarie 2018

apartenența unui fragment la specia literară basm popular

Kapcsolódó kép

,, Atunci şi Greuceanu se dete de trei ori peste cap, se făcu un buzdugan cu totul şi cu totul de oțel şi unde începu, nene, a lovi în stană de se cutremura pământul. De câte ori da, de atâtea ori cădea câte o zburătură de piatră. Şi lovi ce lovi, până ce îi sfărâmă vârful. Apoi deodată începu stana de piatră a tremura şi a cere iertăciune. Iară buzduganul, de ce da, d-aia îşi întețea loviturile şi dete, şi dete, până ce o făcu pulbere. Când nu mai fu în picioare nimic din stana de piatră, cătă prin pulberea ce mai rămăsese şi-şi găsi Greuceanu paloşul ce-i furase Satana. Îl luă şi, fără nici o clipă de odihnă, veni şi se înfățişă iarăşi la împăratul.
 - Sunt gata, mărite împărate, zise el, s-arăt oricui ce poate osul lui Greuceanu. Să vină acel sfetnic neruşinat, care a voit să te amăgească, spre a ne înțelege la cuvinte.
 Împăratul îl chemă. Acesta, dacă veni şi văzu pe Greuceanu cu sprânceana încruntată, începu să tremure şi-şi ceru iertăciune, spunând cum căzuse în mâinile lui paloşul lui Greuceanu. După rugăciunea lui Greuceanu, dobândi iertare şi de la împăratul, dar acesta îi porunci să piară din împărăția lui. Apoi, scoase pe fratele Greuceanului de la închisoare şi se făcu o nuntă d-alea împărăteşti şi se încinse nişte veselii care ținură trei săptămâini...
 Şi eu încălecai po şa, şi vă povestii dumneavoastră aşa.”(basmul popular-Greuceanu)

Basmul este o specie a epicii populare -de regulă în proză- și culte, cu o răspândire largă, în care se narează întâmplări fantastice ale unor personaje imaginare :Feți- frumoși, zâne, ființe și animale năzdrăvane, aflate în luptă cu forțe nefaste ale naturii sau ale comunității, simbolizate prin balauri, zmei, vrăjitoare, care sunt învinse în final.
     Tema acestui basm este comună basmelor populare: lupta dintre bine și rău,binele iese învingător întotdeauna, dreptatea, cinstea sunt caracteristici esențiale ale optimismului uman.
Titlul este numele personajului principal,Greuceanu,este un nume rar-al omului care întâmpină greutăți,iar sufixul „-eanu” folosit în numele de familie românești, este indicator al unui loc sau al unei stări. El reușește să-și demonstreze adevărata identitate, în ciuda vicleșugului sfetnicului necinstit. Mai mult, voinicul se arată iertător și omenos, convingându-l pe împărat să-l ierte pe sfetnic. Greuceanu rămâne un simbol al binelui, este posesorul unei arme năzdrăvane, are curaj, o forță impresionantă și este viteaz, este aspru și neîndurător cu dușmanii.       
Fragmentul citat aparţine unui basm, pentru că are câteva din trăsăturile acestuia.
     În primul rând fragmentul este un text epic cu acţiune, personaje, narator. În ceea ce priveşte acţiunea, dintre momentele subiectului este prezentat deznodământul- finalul este  ieșirea din lumea imaginară ,un element definitoriu al basmului, se conjugă fericit cu începutul, fiind opusul acestuia. Un mijloc specific basmului este metamorfoza - Greuceanu se transformă el însuși în buzdugan, spărgând stana de piatră în care se prefăcuse diavolul.Arătând puterea magică- ,,Greuceanu”, ar putea fi o metaforă pentru buzdugan/ghioagă, armă care strivește cu greutatea ei și are capătul plumbuit,este armă de luptă,dar și semn al puterii.Autorul folosește hiperbola:buzduganul luptă singur cu stana de piatră și, din pulbere,voinicul își recuperează paloșul;lovește,,de se cutemura pământul”. Paloşul simbolizează dreptatea, puterea , onoarea, curajul, credinţa jurată cuiva.
Dreptul la recompensa dobândită a fost obținut nu atât prin forța sa fizică, cât mai ales prin inteligență, generozitate, intuiție, cumpătare și tenacitate.
           În al doilea rând, fragmentul aparţine unui basm, deoarece lumea înfăţişată are caracteristici supranaturale:Greuceanu are capacitatea de a se transforma din om într-un buzdugan .Este prezentă cifra magică „trei”care simbolizează miracolul:Greuceanu se dă  de trei ori peste cap,pentru a căpăta puterea de a învinge, nunta a ținut trei zile. Personajele sunt specifice basmului: Greuceanu-un Făt-frumos,iar împăratul,sfetnicul și fratele sunt personaje prezente, care nu vorbesc..
      Un al treilea element caracteristic basmului este formula de sfârşit :„Şi eu încălecai pe-o şa, şi vă povestii d-voastră aşa” închide universul supranatural şi readuce lumea reală. Naratorul povestește la persoana a3a.Seriozitatea povestitorului se menține astfel la sfârșitul basmului, când tonul de glumă specific formulei inițiale revine în formula finală, destramă lumea miraculoasă a basmului fantastic, iar contrastul dintre lumea ireală a basmului și lumea reală aduce satisfacție pentru triumful binelui,al lui Greuceanu, asupra răului,sfetnicul ce-și vânduse sufletul lui Satana. O alta trăsătura a basmului este oralitatea stilului marcată prin:adresarea directă unui auditoriu imaginar:,,nene,d-aia”.Modul de expunere este narațiunea prin care se realizează într-o succesiune întâmplările,iar dialogul apare doar în momentul în care Greuceanu îi cere împăratului să-l vadă pe sfetnicul mincinos.
       În concluzie, caracterul epic,personajele și universul supranatural, formula finală sunt elemente care indică faptul că fragmentul aparţine unui basm.