luni, 29 ianuarie 2018

Elemente de basm în romanul,,Baltagul”

Képtalálat a következőre: „imagini baltagul”
 Tema centrală a basmului e înfruntarea dintre forţele binelui şi cele ale răului,în romanul ,,Baltagul” Vitoria și Gheorghiță sunt  forţele  binelui, căutând  dreptatea  şi găsindu-i pe cei care l-au ucis pe Nichifor Lipan.
  În loc de formula,,a fost odată”...în roman, de la început, se plasează existenţa neamului de oieri pe un fond de basm, justificându-se vechimea acestei civilizaţii: “Domnul Dumnezeu, după ce a alcătuit lumea, a pus rânduială şi semn fiecărui neam.” 
  Vitoria se confruntă cu o situaţie de excepţie: dispariţia capului familiei, intriga ce relevă starea de excepţie o regăsim în basme :în ,,Greuceanu”- răpirea Soarelui şi a Lunii,în,,Prâslea și merele de aur”-furtul merelor.
  La fel cum personajele de basm îşi demonstrează calităţile de excepţie de-a lungul călătoriei, tot astfel Vitoria îşi pune în evidenţă şi ea calităţile, drumul ei fiind unul iniţiatic. Ca reprezentantă a unei civilizaţii închise, ea se descurcă uimitor de bine, ca un bărbat.Ca în basmele unde apare o bătrână ce îndrumă personajul principal,Vitoria se duce si la baba Maranda, vrajitoarea satului.

  Ca și în basme se  întâlnesc același număr de păstori, trei, iar cei doi îi vor răul din invidie celui înzestrat cu calități și bogăție.
  Călătoria pe care o face Gheorghiță este asemănătoare cu aceea a  fiului cel mic al craiului în ,,Povestea Iui Harap-Alb”-are un caracter ințiatic, este drumul maturizării sale, al cunoașterii binelui și răului, al propriei pregătiri pentru o viață nouă, pe o treaptă superioară, pentru a putea deveni urmașul tatălui său în familie.
   Călătoria Vitoriei către Dorna reprezintă o experiență fundamentală, ea parcurge calea dinspre o  lume cunoscută spre una necunoscută. Animalul fabulos e desacralizat în roman, având totuşi rol de ajutor. Deşi nu se foloseşte personificarea ca în basme, unde Calul e sfătuitorul lui Făt frumos, câinele Lupu ,,comunică“ totuşi cu Vitoria, printr-un alt limbaj – cel afectiv.
  Răul uman e reprezentat în,, Baltagul” de Calistrat Bogza şi Ilie Cuţui. Acest rău uman are antecedente de bestiar: ,,Iepurele e porecla tot a lui Bogza, pentru că i se văd dinţii de sus prin despicătura buzei.   Arma fermecată pedepsitoare din basme are drept corespondent baltagul ca  similitudine cu basmul Greuceanu : subtilizarea paloşului,după uciderea lui Nechifor Lipan, baltagul e luat de Bogza.
În mitologia autohtonă baltagul este arma magică si simbolică menită să împlinească dreptatea, este o unealtă justițiară. Ea este, in basmele populare, furată de forțele malefice -zmeii și redobândită de personajul pozitiv. Principala trăsătura a baltagului este ca, atunci când este folosit pentru înfăptuirea dreptății, acesta nu se pătează de sânge.
 În sensul basmului arhaic, baltagul este unealta magică, însușită de răufăcător și recucerită de erou. Baltagul devenit ,,creangă de aur” simbolizează viaţa, moartea,neistovita curgere a generaţiilor, este simbolul universal al regenerării și nemuririi. 
  În basm restabilirea ordinii îi revine unui fiu,de obicei Prâslea sau Făt- frumos; în roman, această situație îl realizează mama -soţia celui dispărut, care a preluat rolul înţeleptului şi iscusitului Prâslea; în Baltagul, Gheorghiţă este Prâslea, este tipul iniţiatului: nevârstnic ,necopt la minte, el  are nevoie să  se  maturizeze ca viitor cap de familie, luând contact cu viaţa.
   În basme sunt frecvente incursiunile eroilor pe celălalt tărâm, în roman, râpa unde Vitoria descoperă osemintele soţului, imită acest tărâm.
   Finalul coincide cu restabilirea ordinii, prin actul justiţiar. Vitoria se aseamănă Caprei din povestea lui Creangă, demascându-l la praznic pe Bogza, tot astfel cum a procedat cumătra Capră cu Lupul. Finalul comunică ideea că omul trebuie să iasă învingător din toate capcanele destinului ostil.
Vitoria îşi urmează drumul, planificându-şi viaţa ce i-a mai rămas.( epilogul asemănându-se cu acela din „Moara cu noroc”, secvenţa în care bătrâna ia copii şi pleacă mai departe, împăcată cu vitregiile sorţii)