miercuri, 26 ianuarie 2022

Compunere—Lectura poate fi asemănată cu o călătorie

 



   Cărtile sunt precum călătoriile, prin ele ajung să văd, să descopăr ceea ce altfel, poate, nu aș avea șansa vreodată. Îmi place să citesc, e o bucurie care se consuma în interior, în suflet, în universul fiecăruia. Cred în puterea cărților, în puterea de a mă îmbogăți,a  mă dezvolta, de a înțelege și de a mă  înțelege, de a-mi deschide mintea și sufletul. Și cred că, dacă oamenii ar avea mai multă deschidere către lectură, ar reuși să fie mai toleranți, mai înțelepti, mai buni unii cu altii, am reuși să vedem mai mult, mai bine și mai departe cum suntem și ce ne înconjoară.
  Am ,,ales ”, m-am apropiat de volumul lui Filip Florian,de romanul,,Toate bufnițele” s-a dovedit a fi un fel de bufniță pentru mine, a cărei prezență și mister le intuiam din titlu.
Romanul împletește două povești de viață: cea a lui Luci, un băiat care își trăiește ultimii ani ai copilăriei la finele anilor 90 și cea a lui Emil Stratin, un intelectual tăcut și misterios care se mută de la București într-un orășel de provincie de la munte. Cele două personaje se întâlnesc atunci când Emil îl scapă pe Luci dintr-o încurcătură -așa cum se va dovedi, Luci e un mare neastâmpărat, plin de imaginație- cu mecanicul telefericului. Adus în casa sexagenarului, departe de a primi vreo apostrofare, Luci are parte de ceai, miere, fotografii și o invitație neobișnuită de a petrece timpul cu tăcutul salvator. Fără să îi fie niciodată clar de ce Emil l-a ales ca vizitator regulat, ca tovarăș de companie, Luci își împarte timpul între năstrușniciile pe care le întreține cu prietenii săi și universul pe care îl descoperă acasă la bătrânul său vecin. Provenind dintr-o familie simplă, cu un tată meșteșugar care bea un paha sau chiar mai multe și o mamă cicălitoare și aspră, Luci nu își dramatizează condiția și nu pare frustrat de ceea ce trăiește -dimpotrivă, întâmpină totul cu voioșia, imaginația și inocența vârstei, dar află un refugiu afectiv și o deschidere spre o lume nouă și necunoscută în casa lui Emil: o biografie amară ,dar și plăceri culturale -de la cărțile lui Twain până la piesele lui Mozart. Dincolo de această alfabetizare aparte și inedită la care participă, Luci își petrece timpul căutând comori în pădure, sărind în râul umflat de dezgheț, descoperind pasaje secrete și bând șampanie în castelul din apropiere. Chiar și când e  pedepsit de părinți,  să nu iasă din casă, Luci găsește resurse în propria imaginație de a transforma bucătăria într-o scenă de concerte sau un birou de investigații.
Alături de bătrân, Luci pare să se simtă în largul său ,deși nu îl înțelege pe deplin, îi povestește tot și îl însoțește în acel loc tainic dintr-o poiană, unde la ceasul amurgului, cei doi merg să întâlnească bufnițele. Însuși Emil pare a fi o bufniță aparte, ba chiar zeul bufnițelor: deși este o prezență impunătoare, sofisticată, are atâtea de spus, Emil nu șoptește prea des multe lucruri și preferă să trăiască izolat. Amintirile sale se dezvăluie în caietul  pe care tot curiozitatea copilărească a lui Luci le dezvăluie. Povestea lui Emil este de fapt povestea mai multor generații: a părinților, a bunicilor, a familiei care a prins raidurile aeriene asupra Bucureștiului, din anii 40 dar și instalarea comuniștilor de mai târziu. Spre deosebire de copilăria lui Luci, traversată doar de întâmplări amuzante și aventuroase, copilăria lui Emil e marcată de loviturile grele date de istorie, de contradicțiile aduse de vremuri tulburi :prima dintre acestea este contradicția dintre a merge cu o Pobeda neagră și a fi mândru că este fiul învățătorului – așa cum va afla Emil, aici este vorba de o contradicție atâta timp cât tatăl său urma să fie arestat tocmai de oamenii care îl aduceau pe băiat acasă cu mașina. Tatăl lui Emil, dar și bunicul vor fi asupriți de regim și vor supraviețui închisorilor comuniste: primul ajunge un taciturn îngrijorat, cel de-al doilea, chiar și ruinat fizic, rămâne un vorbăreț și un optimist, ca și când vorbitul i-ar ține de foame și de frig (bunicul giuvaiergiu rămâne una din figurile cele mai memorabile și mai frumoase ale romanului). Emil va traversa toate etapele ascensiunii dictaturii proletariatului: de la chiriașii nepoftiți,care, în mod ironic, trezesc bucuria de a fi laolaltă a familiei, la giganții de cărămizi și beton construiți pe locul vechii livade, la poveștile crunte despre detenția la Râmnicu Sărat, la Gherla și mai apoi, la munca pe brânci, la normele imposibile și la lozincile imbecile, din vremea în care Emil ajunge să lucreze pe șantierele patriei. În ciuda căsniciei frumoase și pătimașe pe care o trăiește la început cu Lia,în ciuda faptului că va avea o fiică, Emil se va înstrăina de cei apropiați, până într-acolo încât, chiar și după căderea regimului comunist, va rămâne un singuratic. Deși Emil îl salvează, în primă fază pe Luci, mă întreb dacă nu cumva favorul va fi întors de tânărul aventuros, spre finalul romanului.
   Să ne gândim la o altă experienţă: aceea de a merge într-o librărie nu pentru a cumpăra o carte precisă, ci pentru a vedea ce este nou, pentru a umbla printre volume şi pagini. Eu cred că nu există o corabie rapidă ca o carte,pentru a mă duce în ţinuturi îndepărtate. Experienţa călătoriei şi cea a lecturii au o rădăcină comună: drumurile lecturii sunt rândurile şi ochii mei fac un traseu de descifrare a semnelor care mă cufundă într-o experienţă ,,virtuală" singulară: lectura.
  Întrebare: care este ţintă lecturii? cartea însăşi? În realitate nu este aşa: cartea o am deja în mână! Fiecare carte, fiecare relatare, fiecare poezie nu sunt ţinta ci, în felul lor, un ghid spre o ţintă care trebuie precizată. Atunci când citesc o carte, eu ce fac? Desigur nu este ca atunci când privesc un tablou,un obiect. În acest caz a le admira înseamnă a merge în jurul lor, a le privi. În schimb atunci când citesc deschid cartea, mă scufund în interiorul ei, intru înăuntru citind cuvinte, înţeleg lucruri, văd imagini, simt sentimente pe care acele cuvinte le trezesc în mine. Toată persoana mea se activează într-o experienţă,călătoresc....citind fac o călătorie în cadrul căreia punctul de vedere se schimbă, se mută, în funcţie de desfăşurarea acţiunii.Fiecare lectură este o călătorie.
     În cursul lecturii, sunt ca într-o ţară de vizitat ,n-am întâlnit niciodată înainte personajele sale, n-am văzut niciodată peisajele pe care acum le văd: sunt alături de cei trei muschetari și-l înfrunt pe cardinal,o privesc pe micuța Cosette,ajung pe o insulă misteriasă,râd de Goe și Ionel,mi-e milă de un ursuleț scăpat prin oraș,îl urmăresc pe Nică,mă uit la Luceafăr poate coboară pe pământ,îl ajut pe Făt Frumos,cutreier locuri alături de Micul Prinț ,mă minunez de Auggie Pullman ,băiatul ciudat,acceptat pentru sufletul frumos și de....și de..... Însă în acelaşi timp lectura mă face curios, pentru că percep că în ceea ce citesc există ceva din mine, spune ceea ce deja sunt sau ceea ce doresc să fiu sau să am.
 Cartea ,,frumoasă" se recunoaşte din capacitatea de a deveni ghid într-o călătorie care implică: lectura. Și iată cum într-adevăr cartea este o corabie rapidă.