luni, 3 ianuarie 2022

compunere--Aștept iarna

 

Mai demult,îmi spune bunicul, ştiam că vine iarna după cum se purtau oamenii,dintr-odată, părea că sunt mai veseli şi mai glumeţi, că n-au astâmpăr, că pun mereu la cale câte ceva, că au timp şi răgaz să povestească.
  Acum iarna vine altfel. Ajunge uneori treptat, viclean, încet, ca o pisică furişată cu mişcări moi, împrăştiind, aşezând peste grădini şi peste vârfurile copacilor o pulbere subţire, diafană. Câteodată, vi­ne-ntr-o singură noapte, şi numai mă trezesc dimi­nea­ţa că tăcerea este prea mare şi că vorbele-mi ies din gură gata îngheţate. S-a întâmplat alteori s-o văd venind greu, chinuit, pedepsind pământul, mai întâi cu geruri năprasnice, sleind şi încremenind  totul sub măreţia frigului, în aşa fel încât primii fulgi au fost ca o eliberare, ca o bucurie care în­moaie toate spaimele. Dar am văzut-o şi lân­cezind peste păşuni cu omături apoase şi nesfârşite, prelungindu-se în primăveri cenuşii.

   Bunicul aşteaptă şi acum iarna cu-aceeaşi nepotolită ne­răb­dare ca în anii trăiţi lângă marginea pădurii și -mi spune că anotimpul acesta îi aduce mereu o curăţenie imacu­lată şi o puritate paradisiacă, de care, de piatră să fii, tot ţi-e dor. Amândoi pândim semnele iernii cu tot mai mare temere, că s-ar putea să nu mai vină,poate s-ar putea să ne înşelăm în judecarea lor, că s-ar putea să fi pierdut de-a lun­gul anilor alfabetul care ne ajuta să le descifrăm.
   Aştept iar­na cu nelinişte, cu dis­perare aştept prima ninsoare, mă agăţ de primul fulg cu speranţa că la vederea lui, că poate ză­pe­zile atât de dorite îl vor aduce pe În­gerul iernii.
      Înainte să cadă primii fulgi, nori grei, vineţii se lasă jos de tot peste copaci. Erau aşa de grei, că se auzea până în casă trosnetul crengilor apăsate. Iar când se fă­cea linişte-linişte, când nu se mai auzea nimic, atunci ştiam că nu mai am mult de aşteptat. Şi, într-adevăr, nu mai era mult, din­tr-odată aerul parcă se înmuia şi apoi apăreau şi primii fulgi, diafani, speriaţi, uşor mânaţi de vânt.Mă uit pe aripile ferestrei mele,o pasăre stingheră mă privește de pe cea mai înaltă creangă a teiului. Închid ochii şi simt mai întâi o adiere uşoară, apoi văd în jurul meu fulgi uriaşi....chiar ninge...e iarnă şi de undeva, de foarte departe, În­ge­rul iernii cântă o colindă veche, cu cerbi în coar­nele cărora se aprind, tăcute, stelele nopţii sfinte.