joi, 13 ianuarie 2022

,,Foamea e cel mai bun bucătar”de Adriana Bittel--text narativ

 

,,Într-o zi,Betti ne-a anunțat că-i e poftă de pește,dar că ar vrea să îl cumpere chiar ea,fiindcă noi suntem ageamii.Am însoțit-o la magazinul specializat Delta,unde s-a dus glonț la bazinul cu pești vii și a ales un crap mare care mi s-a zbătut în sacoșă până acasă.Cum am ajuns,cât Betti s-a dus să se schimbe,am umplut ligheanul cu apă și i-am dat drumul peștelui în el.Alice l-a studiat cu interes și l-a găsit simpatic.Cotea vioi dintr-o parte în alta,deschidea și închidea gura ca și cum ne-ar fi trimis pupici și când îi vorbeam stătea pe loc și se uita fix la noi,parcă ar fi ascultat.Amândouă am avut același gând:să-l salvăm.
-Știi ce-i-am zis lui Betti când s-a întors echipată cu un șorț,-mă duc înapoi la Delta și cumpăr alt pește proaspăt,din cei ținuți în gheață.
-Ia mai taci!
-Îi telefonez lui Micky să vină cu mașina...
-Taci din gură,fleațo!
-...și pe ăsta îl ducem cu ligheanul și îi dăm drumul în lacul Herăstrău...
-Tacă-ți gura!m-a repezit Betti și,nici una,nici două,a înșfăcat bietul pește cu ambele mâini ca niște harpoane și l-a trântit pe planșeta unde el a continuat șă se zbată și să ne trimită disperat pupici.Betti a luat ciocanul de șnițele și a început să-i dea cu putere în cap.Avea expresia criminalului sadic din filmele de groază.Mama a bătut în retragere,cu mormăieli dezaprobatoare.Nici eu n-am mai putut să suport și am plecat la serviciu,deși nu era încă ora.
   La cină,când ne-am adunat cu toții,Betti a adus pe un platou victima fiartă întreagă,înconjurată de legume colorate și presărată cu pătrunjel și felii de lămâie.Gura îi rămăsese deschisă ca într-un urlet mut,iar ochiul tulbure dinspre mine mă țintea acuzator.
-Mie nu îmi e deloc foame,am mâncat la bufet,la Casa Scânteii,am zis.
-Așa o bunătate n-ai gustat tu de când ești,l-am fiert cu frunze de afin,boabe de piper și vin,separat am făcut o maioneză cu multă lămâie,sș pui deasupra,ai să vezi că o să mi ceri!
-Sunt sătulă,crede-mă,nu mai încape nimic,te rog să mă ierți...
-Ia măcar o bucățică,arată foarte apetisant-a încercat nu prea convinsă mama,care avea deja o porție în farfurie,dar trăgea de timp,prefăcându-se că scoate atent oasele.
   M-am hotărât să spun adevărul:
-Nu pot să mănânc din peștele ăsta,fiindcă l-am cunoscut.”

                                                                 (Adriana Bittel,,Foamea e cel mai bun bucătar”

                                                                        volumul,,Intelectuali la cratiță)

 
Textul narativ este un text în care sunt prezentate fapte, întâmplări, evenimente, într-o succesiune de momente. Se consideră că un text este narativ atunci când: evenimentele prezentate implică acţiunea unor personaje, aceste evenimente au o legătură între ele şi urmează o succesiune cronologică.
  Elementele fundamentale ale unui text narativ sunt:
-          naratorul
-           subiectul (înlănţuirea cronologică, logică şi cauzală a întâmplărilor narate)
-           personajele
-           timpul şi spaţiul evenimentelor
 
   Fragmentul este un text narativ,deoarece respectă carcteristicile unui asemenea tip de text.
Este scris în proză. Narațiunea la persoana întâi, este folosită, pentru a povesti evenimentele din punctul de vedere al personajului principal;din acest motiv, este cunoscut ca un narator intern, deoarece face parte din contextul evenimentelor descrise într-un raport sau din universul fictiv al fragmentului. Naratorul este persoana care relatează întâmplarea aparent banală: un personaj,Betti, a cumpărat un pește și l-a preparat.Povestirea surprinde o scenă de viață,se desfășoară în timpul unei zile,într-o încăpere familială dintr-o casă obișnuită.
   Subiectul, cel puţin nu unul spectaculos,surprinde cu un umor ciudat.
  Personajele sunt :Betti,o femeie care cumpără un pește,pentru a-l prepara,este o persoană cu spirit practic.Peștele devine o ființă care stârnește mila naratoarei și a altui personaj,Alice.Cele două îi urmăresc mișcările jucăușe în ligheanul cu apă, părea că se întorsese în mediul lui natural.Este privit cu simpatie,iar mișcările lui par prietenoase: trimite,,pupici”,se oprește ca și cum ar asculta și astfel cele două doresc să-l salveze.Propunerea de a fi dus în lac și înlocuit cu altul este refuzată de Betti care îl pregătește,pentru a fi mâncat.Felul în care este,,pregătit”este și tragic și comic.Seara,platoul cu peștele pregătit cu legume nu stârnește niciun interes.Naratoarea se scuză-nu îi este foame,iar cealaltă se preface că studiază farfuria.Hotărârea de a spune adevărul surprinde,este spus ferm:nu poate mânca,pentru că peștele îi este familiar,prietenos,apropiat,este ființa ce a fost sacrificată,pentru a satisface o dorință de a exista. Adevărul spus cade ca o sentință: cel cunoscut trebuie înțeles,lăsat să aibă viață,să bucure lumea din jur.,,Pofta”lui Betti are legătura cu felul ei de a fi-un om obișnuit cu dorința de a-și satisface o plăcere,un gust,o foame,descrie un comportament  uman ,înțelegerea naratoarei este pentru ființa dornică de a viețui. 
  Naturaleţea şi uşurinţa,simplitatea cu care „curge” povestirea cucerește  prin viaţă, umor,mica dramă în jurul unui pește,felul simplu de exprimare, surprinde o situaţie, gesturi,o  mică dramă,o lecție de viață.Dialogul este scurt,direct,convingător în atmosfera sacrificării unui pește. Cred că adevărata artă a scriitoarei este folosirea mai multor timpuri narative: imperfectul, cu perfectul simplu şi prezentul, pentru a delimita şi schimba, la nevoie, durata,ritmurile naraţiunii şi ale dialogului  
   În concluzie fragmentul este un text narativ,pentru că se individualizează prin :existenţa unui narator, situaţia narată, acţiunea personajelor, timpul şi spaţiul evenimentelor.