luni, 3 ianuarie 2022

compunere--Gânduri de Anul Nou

Seara, când întunericul e pe-aproape, pe fereastra mea văd trei stele mici şi una mai mare şi mai vie, a cărei lumină clipeşte încontinuu. Pot să văd și crengile golaşe ale teiului, împletite cu ale cireşului şi-mi amintesc că vara, atunci când pomii erau înfrunziţi, parcă am văzut în crengile acestea, mişcate de vânt, o herghelie în goană. Pe cele două aripi ale ferestrei mele pot să văd cum răsare în soa­rele iernii,  păsări în stoluri nesfârşite care zboară deasupra vântului, nori cu chip de poveste, iar în nopţile lungi, mă pierd în cerul brăzdat de comete, care leagă lumi atât de îndepărtate, pe care nici măcar nu mi le pot închipui. De o vreme încoace, pândesc însă cu tot mai mare nelinişte, pândesc, vânez sem­nele care m-ar face să ghicesc noul an pe care-l aştept tot mai mult.
Într-una din dimineţi, cerul a fost plum­buriu, cenuşiu şi greu, şi mi-am zis că nu mai e mult până va ninge.Zăpada de anul nou anunță o lume nouă,curată,de început de lume. Dar amiaza a lăsat soarele să strălucească nestingherit, ca şi cum ar fi trebuit să vină primăvara. În altă zi, au trecut pe deasupra mea mii şi mii de păsări, stoluri, stoluri care au în­negrit cerul ceasuri în şir, şi-am crezut că ele fug de frigul care vine de la miazănoapte. Dar n-a fost aşa. Soarele a luminat şi mai vesel, după ce ele au trecut. Azi de dimineaţă, în­să, o pasăre de iarnă a stat multă vreme singură şi nemişcată, pe cea mai înaltă şi subţire creangă a teiu­lui. Am ştiut că e o pasăre de iarnă, pen­tru că numai acestea umblă singure şi sunt atât de uşoare, încât crengile pe care se aşează nici măcar nu se în­doaie sub greutatea lor. Acesta e un semn sigur că norii cu omăt sunt pe aproape.  Desenez cu degetul un ochi cât o nucă prin hăţişul fi­rişoarelor de ghea­ţă ce-au înflorit, peste noapte, pe sticla abu­­rită. Şi privesc afară. Ninge! Ninge cu fulgi pufoşi şi do­lofani! Iar ziua ce dă să în­ceapă e deja îne­cată în alb! 
 Aşa începe noul an....   prima ză­padă cade din aripile îngerilor care-şi curăţă penele şi de aceea toată lumea e atât de fericită, când vede primii fulgi.Bine, dar când ninge a doua oară, şi a treia oară, şi când ninge zile în şir fără să se oprească, şi când toate din curte şi lumea largă sunt acoperite şi în­gropate în omăt, tot îngerii sunt de vină?
 Plec să văd totul ,să simt iarna începutului de an....
Zăpada pufoasă pare că arde sub lumina lunii, sclipeşte ca şi cum  acolo, sub ea, ar fi un foc tainic ce ar trimite raze alburii de jos în sus. Mă minunez de luna mare, care parcă se leagănă la fiecare pas pe care-l fac,  întune­ricul pare mai îndepărtat şi mai cald. Lumea se leagănă şi ea, ca şi luna, ca şi copacii de pe marginea drumului, care şi-au lăsat crengile îngreunate de zăpadă, până aproape de pă­mânt. O  bură subţire, stră­lucitoare, se desprinde de un­deva, de sus şi cade în valuri argintii peste mine. Um­brele lungi ale copacilor taie drumul din loc în loc. E ca şi cum  aș urca pe nişte trepte, une­le albe, lu­minate, al­tele cenuşii, mai sus şi tot mai sus, până la cerul în care sunt împrăştiate mii de lumini ce tre­mură mărunt. Din când în când, câte una se măreşte dintr-oda­tă şi apoi dispare, lăsând în locul în care a fost o urmă, ca o dungă luci­toare.
  Mă întreb cine stinge becurile cerului,văd umbre și-mi spun că poate lângă mine merg  cerbii aceia despre care am citit  în povești, scăldaţi în lumina stră­ve­zie a lunii. Şi ochii lor sunt ca stelele care mor şi învie iar pe cer sau poate că mi se pare doar sau poate că visez sau poate că e numai jocul acela pe care lumina în­şelătoare îl strecoa­ră prin­tre crengile dezgolite, încreme­nite de ger.
   Anul Nou este întotdeauna însoţit de zăpezi, uneori diafane, sclipind întretăiat sub lu­mina lunii, alteori, uriaşe, grele, maiestuoase.
   Este sărbătoarea începutului de an...văd căzând din nori pul­be­rea albă, care acoperă lumea cu                                                               bucu­rie, linişte şi pace.......