joi, 24 februarie 2022

Crezi că prietenul adevărat este o avere neprețuită?

 

  Relațiile de prietenie au un rol important în viața fiecăruia dintre noi, însă ele nu pot fi clădite artificial sau forțate, ci necesită timp și implicare din partea noastră. Ne împrietenim cu oameni pe care îi percepem ca fiind asemănători nouă, cu care avem interese, valori sau credințe asemănătoare și, pe baza acestor similitudini, începem să construim din ce în ce mai mult, să investim afectiv, să ne deschidem unul în fața celuilalt.Este acel,,ceva”care atrage –tonul glasului,privirea,mișcarea ochilor,zâmbetul,gesturile.
   Cred că un prieten adevărat  mă acceptă așa cum sunt, autentic,așa mă simt în largul meu; îmi vrea binele,îmi dă voie să aleg singur, adică îmi oferă spațiul de care am nevoie, pentru a lua propriile decizii și nu mă influențează cu sfaturi, mai ales dacă nu i le solicit. Dacă greșesc, nu mă va face să mă simt vinovat sau rușinat pentru asta, ci va încerca să mă susțină, să fie alături de mine, încurajându-mă să îmi asum  responsabilitatea pentru greșelile mele. Adică va menține o distanță suficient de mare între mine și el, astfel încât să am spațiul necesar să văd și să îmi asum propriile fapte, să stau eu cu mine și să reflectez dacă am greșit sau nu, unde am greșit și ce pot învăța din asta, în loc de a sări repede să mă salveze,să îmi distragă atenția de la propriile trăiri inconfortabile. Va menține o distanță suficient de mică între mine și el, pentru a putea să simt că „nu sunt singur”, că este acolo pentru mine în continuare,că mă acceptă în ciuda greșelilor mele.
  La rândul meu,dacă sunt prieten cu cineva, acest lucru nu înseamnă că trebuie să fiu  tot timpul de acord cu el, ci înseamnă că în ciuda diferențelor de opinii, îi arăț în continuare respect. Cred că un prieten respectă sentimentele celuilalt prin simplul fapt că nu le judecă, că nu încearcă să le oprească.  Dacă prietenul meu se simte trist, îi ofer spațiul necesar de a-și trăi acea tristețe și a se elibera de ea, sunt alături de el, empatizeaz cu el, îi arat  compasiunea și înțelegerea mea, îi spun că îmi pare rău, însă nu mă grăbesc „să-l salvez” de propriile trăiri, mai ales că această salvare este una temporară, superficială și care doar amână confruntarea lui cu acele trăiri.
Dacă prietenul meu s-a înfuriat ori este deranjat de ceva ce am făcut eu, nu mă grăbesc  să-i spun „te înșeli”, „ți se pare” ori „exagerezi” – în acest fel îi arăt că sentimentele lui nu contează. Accept faptul că el s-a înfuriat -poate pentru că a simțit că l-am nedreptățit cumva, chiar dacă nu aceasta a fost intenția mea, însă îi propun să tranșăm problema, îmi expun punctul de vedere
   Prietenia presupune reciprocitate, presupune dorința de a-l ajuta pe celălalt dacă are nevoie de ajutor.Prietenul este alături și în momentele frumoase, dar și în momentele dificile ale vieții, este sincer cu mine,cu tine și îți spune inclusiv ceea ce nu vrei să auzi, se bucură pentru tine și te încurajează să-ți urmezi obiectivele și visurile, nu te minte, nu te vorbește de rău, își face timp pentru tine, este interesat de viața ta, te ascultă și nu te judecă, este „aliatul” tău și nu „rivalul.”

     un sfat:  alege cu mintea, dar și cu sufletul, persoanele cărora le acorzi prietenia , iar apoi să nu uita să hrănești respectul, încrederea și afecțiunea care stau la baza acelei relații.