miercuri, 23 februarie 2022

poezia,,Portret”de Geo Dumitrescu

 

,,Acum pictez un tablou mare –
vreau să-mi fac un autoportret.
Aici o să desenez inima – o gămălie de chibrit,
aici, creierul – un aparat sacru și concret.
Undeva vor fi neapărat nasul, gura,
n-are nici un sens să omit ochii – două semne de întrebare,
aici în colț o să-mi pictez gândurile –
o claie informă de rufe murdare.
Pieptul – o oglindă cu poleiul zgâriat –
va lăsa să se vadă interiorul
(cu totul neinteresant, indefinitiv),
sus, sprâncenele își vor schița zborul.
Două aripi vor fi probabil și urechile,
fruntea cutată – o scară către infinit,
buzele, arc perfect, vor reprezenta pentru eternitate
obsesia roșie a sărutului-mit.
Un ochi atent va mai putea zări, în fine,
cicatricea unei găuri în frunte,
sau în maldărul recuzitelor inutile,
ceva ce ar putea sa semene a ideal sau a munte” …


La Geo Dumitrescu caracterul ironic, declamativ e mult mai pronunțat decât la ceilalți  poeți actuali.Poezia,,Portret” se constituie într-o refacere autoironică a textelor de tip artă poetică.
Observ aici  dorința de a exprima prin imagini expresive, tabloul ce se dorește a fi pictat este deformat intenționat, ieșind în evidență trăsăturile-șoc. Cuvintele folosite dau impresia de tablou în curs de desenare, de conturare: „Acum pictez un tablou mare –/ vreau să-mi fac un autoportret.” Jocul cuvintelor e ușor de observat, portretul,tabloul,mare se referă la dimensiune sau la importanță, în ambele cazuri ironia e adevărată, pentru că textul refuză să se ia în serios.

Monologul reflectă o poezie ce ar putea fi o confesiune,mărturisire, dar textul exprimă naivitatea în granițele banalului. Se definesc astfel elementele posibilului autoportret.
Deși desprinse din universul comun, definițiile par a ilustra exact, dincolo de tonul glumeț, provocator, ceea ce va fi poezia aceasta. Sentimentele sunt puțin luate în râs, inima e redusă la o gămălie, dar este altarul ființei,locul sentimentelor,al arderii, aici  ascunsă. Rolul minții,al creierului e acela de a face legătura cu sacrul, divinul,dar și cu lumea reală,concretă.Celelalte elemente ale portretului au o mică importanță, cel puțin în ceea ce privește așezarea,,undeva”, într-un loc oarecare, nu se arată o fotografiere a realității, ci o redare a ei, omul nereușind decât să se exprime pe sine.Nasul poate exprima putere, nerăbdare,ambiție;gura este dovada trăirilor;ochii,ferestre ale sufletului, ,două semne de întrebare” arată îndoiala cunoașterii,neliniștea.,,În colț”își vor găsi loc gândurile-mulțime de idei,cugetări,opinii,fantezii,hotărâri,neînțelegerile vieții.

„Pieptul – o oglindă cu poleiul zgârâiat”este locul în care se reflectă imaginea trăirilor,gândirilor,amintirilor,cunoașterii,locul de apărare al ființei scrijelit,neprotejat,de unde se poate vedea,,interiorul”,universul spiritual,intim al fiecărei vieți.
,„Două aripi vor fi probabil și urechile”,simbol al avântullui,al eliberării sufletului spre sublim,iar
,,fruntea cutată – o scară către infinit”,este drumul către Lună,către cunoașterea tainelor Universului;
 buzele, simbol al senzualității și frumuseții sunt ,,arc perfect”, mișcarea continuă, vor reprezenta pentru eternitate sărutul, semn de prietenie sau afecţiune.

  Definițiile sunt metafore ale ideii de perfecțiune.
Strofa finală pare a căpăta caracter de concluzie, dar mărcile caracteristice sunt înlocuite cu  atitudinea poetului față de ceea ce spune sugerează starea de plictiseală intervenită: „în fine”sau în concluzie: textul poetic e neclar,astfel că acela care-i dă valoare e cititorul, pentru că rândurile înțelese ca și gândurile poetului, ale omului fac parte din „maldărul recuzitelor inutile”,obiecte necesare în care se poate descoperi „ceva ce ar putea să semene a ideal sau a munte…”,adică starea de neatins,fantezia,valorile spre care se îndreaptă omul, punctul de întâlnire dintre Spiritual și Material, dintre Cer și Pâmânt,sălaș al zeilor și capăt al ascensiunii omului.

Modul în care autorul se autoportretizează e asemănător cu maniera pictorului Salvador Dali.
Autorul conturează, într-un autoportret, o imagine banală a poetului, văzut printr-un punct de vedere micșorat, într-un gest de reprezentare simbolică și de asociere cu datele adevărate ale realului. Este aici  o căutare a absolutului, a marilor adevăruri, omul nereușind decât să se exprime pe sine.
 Parantezele scot în evidență necesitatea unor elemente, neglijate din structura autoportretului liric, axat pe bătălia spirituală dintre minte și inimă.