duminică, 20 februarie 2022

,,Romanul adolescentului miop”de Mircea Eliade(fragment)

 

,,Pentru ca am ramas singur, m-am hotarât sa încep chiar azi ,,Romanul adolescentului miop””. Voi lucra în fiecare dupa-amiaza. Nu am nevoie de inspiratie; trebuie sa scriu, doar, viata mea, iar viata mi-o cunosc, si la roman ma gândesc de mult. Dinu stie; pastrez caiete din clasa a IV-a, când aveam pistrui ca un ovrei si învatam chimie într-un laborator instalat în firida sobei. De câte ori mi se parea ca trebuie sa fiu întristat, scriam în Jurnalul meu. Si acel Jurnal de acum doi ani avea un "subiect": trebuia sa se vadeasca într-însul viata unui adolescent suferind de neîntelegerea celorlalti. Dar adevarul era altul: Jurnalul ma magulea si îmi alina dorul meu de razbunare; razbunare dreapta împotriva celor care nu ma întelegeau, credeam eu. Romanul îl voi scrie altfel. Eroul sunt eu, fireste. Ma tem, însa, ca viata mea - stinsa între copii si carti - nu va interesa cititorii. Pentru mine, tot ceea ce nu am avut, tot ceea ce am dorit din mansarda, în înserari calde si tulburatoare, pretuieste mai mult decât anii tovarasilor mei risipiti în jocuri, în sarbatori de familie si idile. Dar cititorii?... înteleg si eu ca toata durerea unui adolescent miop nu va misca nici un suflet, daca acest adolescent nu se va îndragosti si nu va suferi. De aceea, m-am si gândit la un personaj pe care la început îl numisem Olga. I-am povestit lui Dinu tot ceea ce ar trebui sa aiba loc prin prezenta acestei fete. Dinu m-a întrerupt si m-a rugat: daca într-adevar îi sunt prieten, sa schimb numele eroinei în Laura. M-am tulburat mult la început, pentru ca nu stiam cum sa fie fata care va strabate sufletul adolescentului miop. Eu n-am cunoscut decât pe fetele cizmarului vecin, care în nici un caz nu pot trece într-un roman. Cea mai mare, Maria, era slaba si rea; îsi teroriza fratii, fura caise verzi si tipa alergând dupa tramvaie. Cealalta, Puica, era grasa si murdara. Nici una, nici alta nu puteau seduce un adolescent. Aceasta, nimeni n-o putea întelege mai bine ca mine. Dinu mi-a marturisit ca ma poate ajuta. A cunoscut atâtea fete, îmi spune. Dar cum as putea scrie eu un roman cu o eroina cunoscuta de Dinu? M-am hotarât sa ma gândesc, în timp ce voi scrie, la vara-mea. De câteva saptamâni, de câte ori o întâlnesc, îi pun întrebari. Am vestit si pe Dinu ca vara-mea se afla sub observatie.
 - Daca vrei sa scrii un roman, m-a sfatuit ea, sa-l faci pe erou frumos si bun. Si sa-l cheme Silviu. Când i-am spus titlul si subiectul romanului, nu i-a placut. Sa fie doi eroi, unul frumos si altul urât, vrea ea. Iar titlul: Dragoste de copil sau Flori de primavara, sau La saptesprezece ani. în zadar mi-au fost explicatiile: "Vally draga, acesta e un roman cerebral, cu drame interioare" etc. în zadar. Si atunci i-am ascultat marturisirile. Mi-au folosit, caci am învatat vocabularul fetelor. Si am cunoscut câte ceva din visurile, nostalgiile si tulburarile ei. Parca as fi ascultat marturisiri auzite de mult. îmi aminteam ca vara-mea nu se deosebeste mult de eroinele din romane sau de acele pe care un suflet putin exaltat si le închipuie. Dar pot eu sti ca aceasta e vara-mea, aceasta care mi se dezvaluie la rastimpuri, antrenata de confesiuni? Stiu despre ea ca viseaza sa cunoasca o prietena mica si buna, care sa aiba mosie, iar la mosie un frate brun si curajos. El le-ar întovarasi prin padure, le-ar învata sa vâneze si le-ar spune ,,tu". îmi marturiseste ca i-ar placea sa fie într-o noapte conacul calcat de hoti. Ea ar apuca revolverele si ar aparea în salon tocmai în clipa când fratele prietenei ar fi sugrumat de un tigan. Ar mântui viata fratelui si l-ar îngriji într-un dormitor alb, cu masuta acoperita de sticlute colorate. Parintii s-ar arata recunoscatori si i-ar lasa singuri, zâmbind. Vara-mea se opreste. Nu vrea sa-mi spuna daca ea s-ar rosi sau si-ar trage sfios mâna când fratele prietenei i-ar sopti, apropiindu-se: te iubesc!... Stiu eu ce mai gândeste vara-mea asupra baiatului brun si convalescent, vegheat de o sora mica si o prietena frumoasa?... Dar romanul trebuie scris. Mi-a spus si Dinu: "Cine va mai cuteza atunci sa te lase corigent?" Se gândeste, poate, cu bucurie la însemnatatea lui în roman. M-a rugat sa se numeasca tot Dinu, si sa-l fac melancolic, încolo, pot scrie orice despre el. Staruie chiar sa scriu tot ce cred eu despre el. "Dar pe cine ar putea interesa aceasta?" gândesc eu, ca un adevarat autor de romane. îmi merge tot mai rau, de la o vreme, cu scoala. Singura nadejde a ramas romanul care va apare în vitrine la toamna. Corigent tot voi ramâne, dar pentru cea din urma oara. Profesorii se vor teme de mine, ma vor respecta si se vor împotrivi în cancelarie, când Vanciu va hotarî sa ma lase corigent la matematica, iar Faradopol la germana.”

                                                              (Mircea Eliade,Romanul adoleescentului miop)

   Citind romanul,autenticitatea mă întâmpină la tot pasul, începând cu primul capitol intitulat ,,Trebuie să scriu un roman”, unde cu ostentație autorul declară ca nu are nevoie de inspirație, își va prezenta propria-i viață cu crizele adolescenței, cu colegii de școală. Încă din primele pagini ale romanului, personajul narator-persoana I(întâi) dezvăluie scopul: acela de a scrie un roman care să ilustreze transformările pe care o minte le poate suferi. Naratorul dorește să facă din acesta o cronică a dezvoltării, a evoluției unui adolescent.
 Experiența de viață a autorului este prezentată în sinceritatea, naturalețea și sinuozitatea ei printr-o viziune subiectivă,:,, am citit,m-am întrebat, eu”. Perspectiva naratorului-personaj asupra adolescenței este redată chiar de titlu. Deși aparent cu înțeles obișnuit, aceste este creat în esența sa pe baza unei metafore : ,,miop”- acest adjectiv nu exprimă doar incapacitatea eului narator de a privi lucrurile cu claritate, ci sugerează inceritudine și confuzie, stări specifice adolescenței, o perioadă a vieții ce constituie o treaptă de trecere de la copilărie la vârsta adultă. Ca orice adolescent, eul narator este preocupat de nota sa de originalitate, marea sa năzuință este aceea de a se afirma, de a-și dovedi superioritatea;de aceea sinceritatea alimentează discursul narativ .
   Textul începe cu mărturisirea autorului,în singurătate își începe scrierea,promițându-și că va scrie continuu despre propria viață de adolescent neînțeles,inspirându-se din jurnalul în care-și mărturisea tristețile. Astfel se gândește ca personajul principal să fie chiar el,gândindu-se la cititorii săi neinteresați dacă el nu se va îndrăgosti sau nu va suferi.Inventează un personaj feminin,Olga,iar prietenul său ,Dinu,îi propune alt nume:Laura. Și astfel se simte derutat,pentru că el nu cunoscuse decât fetele din apropiere,nu putea scrie nici despre expriențele lui Dinu cu fetele și-atunci simte că salvarea ar putea fi propria vară.Aceasta îi cere să scrie despre un personaj frumos și bun sau chiar despre doi eroi opuși,iar titlul să fie altul.Valy i-a destăinuit din visurile fetelor,nostalgiile lor;își amintește fanteziile verișoarei sale ,de întâmplările romantice visate,un adevărat roman de dragoste.
   Dinu îl readuce la realitate ,spunându-i că trebuie să scrie totuși romanul,ca să nu rămână corijent,ba chiar el să fie unul dintre personaje,să-și păstreze numele.Gândul lui,al personajului, este însă la corijența inevitabilă la matematică și germană.Ultima speranță este apariția romanului care îi va aduce respect în fața profesorilor.
   Durerea adolescentului miop, naiv, sentimental şi visător, se realizează prin tehnica menţionată, faptul că autorul prezintă în operă procesul de scriere a acesteia. Personajul îşi spune în repetate rânduri că trebuie să scrie un roman. Acesta descrie chiar de la început procesul şi modalitatea de scriere a romanului,constituind o doză de speranţă; adolescentul miop vedea această realizare ca o soluţie la problemele de la şcoală, dar şi pe cele legate de imaginea sa în faţa colegilor.
   Portretul fizic al personajului este dezvoltat cu ajutorul autocaracterizării:,,un adolescent miop, urât și plin de coșuri".Personajul este complexat în ceea ce privește aspectul său fizic.Această afirmație reiese din întâmplările și reacțiile ulterioare ale acestuia,se simte inferior față de cei din jurul lui , motiv pentru care refuză să ia contact cu fetele. Este curios,îi place să se sfătuiască cu cei din jur și să ceară ajutorul atunci când are nevoie: apelează la verișoara lui Valy, pentru a afla câte ceva despre mintea fetelor.Totuși câștigă încrederea de sine de a avea succes în fața profesorilor prin scrierea unui roman.
    ,,Adolescentul miop” nu este un personaj unic din punct de vedere al caracterului său, ci,din contră, este un simbol al adolescenţei – perioadă mai degrabă a mentalităţii decât a fizicului sau a vârstei.Adolescenţa este pentru orice om, indiferent de vremurile în care a trăit, vârsta marilor şi a celor mai multe contradicţii. Aceasta este graniţa dintre luminoasa copilărie şi maturitate; aceasta este vremea când poate fi expulzat din inocenţă şi supranatural în lumea descoperirilor plăcute sau nu şi a viselor bazate pe realitate, nu pe imaginație. Scopul real al tânărului scriitor este autocunoașterea prin căutarea drumurilor, învingerea slăbiciunilor, voința, construcția personalității și descoperirea de sine. Descopăr un roman sincer, autentic, naiv și contradictoriu, ca sentimentele unui adolescent,iar monologul interior are o funcție narativă care prezintă zone nedeslușite.

,,Romanul se dorește a fi:mai mult decât un roman autobiografic. Voiam să fie, în acelaşi timp, un docu­ment exemplar al adolescenţei. Îmi propusesem să nu inventez nimic, nici să nu înfru­museţez - şi cred că m-am ţinut de cuvânt”. (”Memorii”)