joi, 19 noiembrie 2020

compunere--Trandafirul din noiembrie

 

  Îmi spune bunica,sorbind din ceaiul fierbinte: noiembrie a avut totdeauna pentru mine o frumuseţe şi sălbatică şi molcomă, o fru­museţe unduitoare, ca un pas tăinuit.Își amintește cu ochii aburiți că  pe strada noastră în grădinuța casei cu pereții galbeni este un trandafir care în fiecare an se încăpăţâneză să rămână înflorit, până la sfâr­şitul lui noiembrie, uneori mult mai târziu, până îl apucă prima ninsoare şi, vreme de câteva zile, pe­talele lui roz-portocalii încă se mai luptă cu zăpada care-l înconjoară, asaltându-l din toate părţile. Și povestește încet,de parcă ar auzi-o trandafirul de noiembrie,iar eu o ascult nedumerit- cum planta aceea o face să creadă că ar putea sta înflorit oricât ar vrea el, străbătând iarna ca o nălucă vie. La fiecare început de aprilie îl descopăr strălucind iar, cu mult îna­intea celorlalţi. Trandafirul ăsta este licărul meu de magie,oftează.... reperul meu pe lângă care trec zilnic, cu sfială, şi pe care îl consult, mai ales în noiembrie, ca pe un oracol. El dă semnalul stingerii toamnei. Une­ori se încăpăţânează să lupte, singuratic şi mân­­dru printre copacii desfrunziți, până aproape de Crăciun..
   Mie...Noiembrie nu e tocmai luna care-mi place din an. De fapt, nu-mi place deloc. Dacă aş putea, aş scoate-o din calendar. Aş trece de-a dreptul de la octombrie auriu, la decembrie cel cu miros de zăpezi proaspete şi cu zvon de zurgălăi. Toamna şi-a desfăşurat toate catifelurile arămii, şi-a destupat toate parfumurile amărui, nu au mai rămas în urmă decât culori palide răsărite din grămezile de frunze uscate, topite de ploi. Lumina e gri, aerul umed şi rece, ca-n peşteră. Ochiul meu caută soarele ca un radar, dar nu-l găseşte decât rareori, şi venind de departe, cu razele apărute din păturile groase de ceaţă pe care le-au străbătut. No­iembrie e luna care mă obligă să stau cu plopul tăcut și gol din fața geamului meu faţă în faţă! Să mă uit în sus, printre văluri tul­buri, doar-doar s-o vedea soarele, translucid, deasupra, ca un disc palid, fără putere şi căldură. Noiembrie îmi dăruieşte răbdare. Zilele par mai lungi, deşi ceasurile de lumină sunt puţine. Timpul se scurge greu, ca şi cum s-ar prelinge, alunecat în somn, şi el. În jurul meu, în ime­diata mea apro­piere, lucrurile capătă altă mărime şi im­portanţă. Dar între timp s-a făcut De­cembrie şi ne pregătim de Cră­ciun (altădată așteptam vacanța de iarnă cu nerăbdare,număram zilele pe calendarul din perete...acum,parcă,e altfel...și mă întreb de ce nu mai sunt nerăbdător?????????).