duminică, 20 decembrie 2015

TABLOU.....

(pag.127) tabloul:  Femeie cu evantai
 Constantin LECCA  a fost primul pictor român care a executat pictură bisericească în stil occidental. A pictat numeroase compoziții și portrete de inspirație istorică, precum și portrete ale protipendadei momentului.În politică  s-a  remarcat ca participant la Revoluția de la 1848 și a susținut formarea și independența Principatelor.Adept al curentului romantic,  dă libertate imaginației,gustului pentru medieval,mister și pitoresc..
Femeia din tablou,știe că-i pozează pictorului,de aceea este atentă ,cu privire îndreptată spre cel care o pictează,a acceptat să pozeze,de acceea are o atitudine degajată.Trecută de prima tinerețe,își poartă părul pieptănat după moda timpului, are părul împletit în cozi,prins la spate cu un coc,cu cărare pe mijlocul capului,lăsând să se vadă  fruntea înaltă.  În partea dreaptă,are prinse în păr, două flori: una roşie şi una albă, iar în partea stângă are doar o singură floare roşie,sunt amintirile adolescenței,ale tinereții. Pe cap,are un voal fin de dantelă brodat cu flori.  Este îmbrăcată cu o rochie neagră din catifea, cu mâneci bufante,completate cu acceeași dantelă fină,elegantă, strânse cu manşete colorate.Culorile sunt sobre,elegante,alese cu grijă.Ţine în mâna stângă un evantai,obiect prin care,parcă,ține la distanță pe cei din jur,impunând respect,iar cealaltă mână,ce poartă pe arătător un inel se odihnește pe rochia largă,elegant. Mâinile îi sunt albe, iar cea în care ţine evantaiul este înmănuşată- o mănuşă albă. La gât are un lănţişor cu o cruce,este felul de a-și arăta credința creștină,o altă bijuterie care artă simplitate și decență. Femeia din tablou are ochii negri, sprâncenele frumos arcuite sub fruntea înaltă, nasul drept, buzele roşii frumos conturate şi pielea rozalie.Are  o expresie plină de demnitate,privirea este senină,încrezătoare în viața pe care o are și pe care și-o duce,impune celor din jur respect,este apreciată pentru încrederea pe care o dă celorlalți,sigur este o femeie educată,cu multă stăpânire de sine.Prin atitudinea și respectul,pe care-l impune,este un model de viață și de urmat.Fundalul tabloului este închis,pentru a se vedea mai bine dantela și fața femeii.Chiar dacă este o anonimă,îi putem da un singur nume,,DOAMNA”.
A considerat,desigur,pictorul, că trebuie să-i așeze portretul în centrul tabloului, pentru a atrage atenția privitorilor,să-i urmărească cu atenție liniile fine ale penelului,să atragă atenția că de pictura sa nimeni nu se poate desprinde ușor și chiar plecând,va mai întoarce capul,iar apoi își va aminti de ochii fascinanți ai femeii din tabloul văzut cu plăcere într-o galerie de artă.