miercuri, 9 decembrie 2015

MALUL SIRETULUI

         
                 (poezia)
Aburii uşori ai nopţii ca fantasme se ridică
Şi, plutind deasupra luncii, printre ramuri se despică.
Râul luciu se-ncovoiae sub copaci ca un balaur
Ce în raza dimineţii mişcă solzii lui de aur.

Eu mă duc în faptul zilei, mă aşez pe malu-i verde
Şi privesc cum apa curge şi la cotiri ea se pierde,
Cum se schimbă-n vălurele pe prundişul lunecos,
Cum adoarme la bulboace, săpând malul nisipos.

Când o salcie pletoasă lin pe baltă se coboară,
Când o mreană saltă-n aer după-o viespe sprinteoară,
Când sălbaticele raţe se abat din zborul lor,
Bătând apa-ntunecată de un nour trecător.

Şi gândirea mea furată se tot duce-ncet la vale
Cu cel râu care-n veci curge, fără-a se opri din cale,
Lunca-n juru-mi clocoteşte; o şopârlă de smarald
Cată ţintă, lung la mine, părăsind nisipul cald.

=explicați comparația din primul vers al poeziei:
Strofa întâi descrie acel moment incert al dimineții devreme,când ziua se îngână cu noaptea,când întreaga natură pare adormită,iar deasupra luncii Siretului plutesc,,aburii ușori ai nopții”ce par fantasme”,comparația provocând o puternică stare emoțională.Este un moment magic,când nălucirile nopții se retrag spre nicăieri,ducând spaimele întunecate,acum doar niște aburi;au colindat suflete,le-au dus spre locuri dorite,le-au ademenit în lumea lor fantomatică(arhaicul,,fantasme vine de departe, din lumea vrăjilor ce stăpâneau nopțile).

=demonstrați că această poezie este un pastel:
PASTELUL este creația în versuri,în care este descris un tablou de natură realizat prin îmbinarea planurilor uman-terestru și universal-cosmic.Poetul(eul liric)își exprimă în mod direct stările,emoțiile,sentimentele trăite în fața peisajului zugrăvit.Ca mijloace artistice,pastelul îmbină imaginile vizuale cu imaginile auditive,motorii,cromatice,olfactive...un rol important avându-l procedeele artistice,figurile de stil și coloristica elementelor ce compun tabloul respectiv.
(cuvântul pastel este împrumutat din pictură și definește un tablou creat printr-o tehnică specială de folosire a culorilor aplicate discret,imaginile fiind estompate fără tușe groase,emanând discreție și gingășie.)
TITLUL ilustrează locul mirific ce l-a inspirat pe poet:malul râului Siret,care curgea prin apropierea moșiei de la Mircești.Incipitul este imaginea artistică a momentului unic al întâlnirii dintre noapte și dimineață,substantivul,,malul”identifică locul cunoscut,unic,unde pământul întâlnește apa care-i dă viață,îmbrățișându-l,iar celălalt substantiv propriu,în cazul genitiv,este numele râului,unde poetul și-a umplut sufletul de curgerea apei,a timpului.
   Atmosfera fantastică,ireală,de basm este accentuată prin comparația râului încovoiat..cu un balaur,poetul este încă în atmosfera nopții,învăluit de aburii misterioși și ochii nu și-i deschide realității,sclipirea aurie a undelor sub zorii zilei îl țin încă în vis,în lumea unde totul e posibil.
Epitetele:ușori,luciu,de aur sunt împrumutate din lumea basmului,la fel și comparația,,ca un balaur”.
       Curgerea râului este plină de tumult,dar și liniștită,somnolentă,,adoarme în bulboace”(vârtejuri).
Poetul meditează la timpul,viața care trece ,fără a se întoarce,așa cum ,,apa curge”repede sau încet,în liniște,,sapă”în anii vieții ca într-un mal.Imaginile sunt vizuale,dinamice,discret auditive;pronumele de persoana întâi arată ipostaza contemplativă a poetului.
        Așezat pe,,malul verde”,poetul admiră verdele, culoarea tinereții veșnice,privește salcia ce se pleacă asemenea omului în fața timpului nemilos,uimit că timpul trece, fără a se întoarce.Și-n această încremenire a dimineții,,o mreană”ca o sirenă, își uită locul din apă și sare,se înalță în aer căutând o pradă,,o viespe”,la fel poate și omul sări,desprinzându-se de existența sa.
Rațele sălbatice se abat din zborul lor,cum gândurile omului trec uneori întunecate de griji ca,,un nor trecător”.
               În fața râului ce curge,poetul contemplă natura-rai,admirând,simțind melancolia,tristețea din suflet,gândirea lui merge alături de apa curgătoare.Omul este trecător,dar ca și natura,,clocotește”(onomatopee verbală)în viața ce aleargă neoprită,simțind tristețea trecerii timpului.Dacă în primele strofe a fost atins spațiul și timpul pe malul râului,în ultimele versuri  poetul este el privit de,,o șopârlă de smarald”(epitet metaforic și cromatic),apropiindu-se de om,de parcă i-ar  readuce bucuria de a trăi.
 Strofele sunt catrene,iar versurile au măsura de 15-16 silabe,de largă respirație,permițând conturarea imaginilor picturale.Rima este împerecheată.Verbele sunt la indicativ prezent,accentuează impresia de acuarelă discretă în nuanțe ușoare,calde.