duminică, 20 decembrie 2015

complementul și subordonata circumstanțială de TIMP



PAG.190=cls8a=c.c.TIMP
1=comic: furtul de la măcelarie organizat de două pisici partenere; ironia situației de urmărire; accidentul provocat de o pisică; restituirea furtului;
2=de mic=c.c.timp=adj.//astăzi-adv.de timp//in minute=subst.com.//înainte de prânz=locuț.prepoz+subst.com;//la ora=subst.com//înainte de a se apropia=locuț.prepoz.+verb mod infin.//ore==subst.com//în a treia=nr.ordinal//
PAG.191
Ex.1=ieri=adv.de timp//de-a lungul  zilei=locuț.prepoz+subst.com.genitiv;//până a nu apuca=verb mod infinitiv//ajungând=verb mod gerunziu//în curând=locuț.adverbială de timp//imediat=adv.de timp//pe urmă=locuț adv.de timp//zile la rând=locuț.adv.de timp//mâine=adv.de timp//
       =pentru clipe=subst.com//de vreme=subst.com//după minute=subst.com//
Ex.2=În anul......
Ex.3=după doi ani de la această...........//a lipsit două zile//.....va avea loc în ziua......///
PAG.192=CT
Poți.........1/oricând vrei2/.Când ........1/înmugurește2/.În timp.........1/mă adăpostesc.....2/.
       PP                 CT                       CT                     PP                     CT                       PP
...............la dorința ta//      La venirea primăverii........//La dogorirea soarelui........//
Toamna1/înainte să.........2/păsările......1  /.Cum dă........1/se.....2i se culcă3/până............4/
     PP                 CT                           PP                      CT                    PP             PP                 CT         
.............înainte de a cădea......................Odată cu gerul................................la venirea..........
PAG.193===corelative=atunci//și//îndată//pe loc//cum//
PAG.194
EX.1=CT=după ce.............//în vreme ce vorbeam la telefon//când înveți//până când au venit prietenii mei//......îndată ce mi-am pus...//
Ex.2=Când am ajuns acasă1/m-am culcat2.//Când răsare soarele1/mă trezesc2./Termin de scris1/îndată ce vine seara2./
Ex.3=,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,1/înainte de a-mi face lecțiile2/
        =.....................2/după ce mi-am făcut lecțiile2/
Ex.4=CT//SB//PR//AT//CD//CI//
Ex.5=CT—SB—AT—PP—CD—PP—CI
==Aș fi vrut1/să.......2/că....3/să intre4/și să.....5/când.....6/dar......7/că.......8/că........9//
           PP           CD            CD            SB            SB           CT             PP            SB            SB
==Și1/după ce......2/ce.......3/a strigat......1/ș-a venit.........4/care..........5/unde..........6//
                   CT                  CD                 PP                      PP                  AT                    CL
==Cum........1/îl rugă.......2/să o scape.......3/care4/,zicea ea5/e hotărât4/ca6/îndată ce.......7/
              CT             PP                      CD                    AT            PPI          AT                           CT
să o silească......6/să se.........7/
       CI                               CI