vineri, 11 decembrie 2015

DOINA....

,,Foiliță de sulcină,/Mureșule,apă lină,/Cine-o bea apă din tine,/Rămâie străin ca mine./C-am băut și eu o dată Și-am rămas fără de tată./Am băut o dată apă / Și-am rămas fără de maică /Și-am băut apă din flori /N-am nici frați ,n-am nici surori/.....este o doină de singurătate,de jale,de înstrăinare pentru nenorocul cu care un om s-a născut.                                                                                                                                  Poezia debutează cu o adresare directă către apa Mureșului,singura martoră a nefericirii în care trăiește. Epitetul,,apă lină exprimă starea de liniște a naturii în contrast cu zbuciumul sufletesc a omului,monologul seamănă a blestem ,,cine-o  bea apă din tine /Rămâie străin ca mine”.Repetiția verbului la trecut,,am băut”,am rămas” exprimă regretul amarnic pentru nesăbuința de a se înfrupta din apa veșniciei: a Mureșului,din roua florilor,din picăturile brazilor.Enumerarea ființelor dragi care i-au fost răpite de soarta nemiloasă e copleșitoare,îl îngenunchează,îi amărăște sufletul greu încercat. Dispariția celor dragi: părinți,frați,surori îl face să creadă în ursita potrivnică.
E conștient că a fost ocolit de noroc,singurul dar primit a fost ,,necazul”,antiteza pe care o crează versurile din partea a doua a doinei îl arată pe om însingurat: toți au primit noroc, el,nefericitul,numai muncă,nu și răsplată.                                                                           Versurile din final alcătuiesc o hiperbolă a nenorocului,este umilit de greutatea ce apasă pe viața lui,a primit un car de dureri,de greutăți pe care nu le va depăși niciodată: ,,Necazul când s-o-mpărțit/...La toți le-o dat cu paharul,/Numai mie-mi da cu carul.”
Versurile scurte,rima împerecheată,simplitatea exprimării,persoana întâi singular a eului liric,ce-și cântă legănat durerile în ritm trohaic aduc o notă de compasiune pentru cei nefericiți și singuri,fără speranță.

      Doina este expresia sufletului romanesc,fiind cea mai veche specie a liricii populare și cea mai răspândită creație populară.