sâmbătă, 11 martie 2017

compunere despre Sărbătoarea SÂNZIENELOR




  Citisem într-o revistă că  noaptea de Sânziene  este o noapte magică, un moment de linişte, de echilibru, în care se deschid porţile cerului şi lumea de dincolo vine în contact cu lumea pământeană. Bunica îmi povestise demult,pe când vizitase Maramureșul că , mai ales ,în această noapte (23-24 iunie, noaptea premergătoare zilei Sfântului Ioan Botezătorul) cei norocoşi pot întâlni Sânzâienele. M-am rugat de părinți să mergem acolo sus,în Maramureșul cu tradiții încă vii, să trăiesc acestă sărbătoare.Nu,mi-a replicat mama e departe,nu are timp,poate la vară.Da, dar eu vreau acum în iunie.Și-atunci salvarea a venit de la ei,de la bunici,vom merge cu mașina bunicului,eu cu ei.Minunat!Am ajuns în locuri de poveste,am  văzut oameni îmbrăcaţi în haine tradiţionale la muncile câmpului: la cosit , la strâns fânul , la săpat și-apoi de sărbătoare.Popasul l-am făcut la Borşa ,un oraş de pe Valea Vişeu,apoi mai departe spre Vișeu.De dimineaţă, flăcăii îmbrăcați asemenea lui Făt-Frumos umblă prin sat şi aruncă cununiţe de sânziene pe la casele unde stau fetele de măritat.Apoi fetele ca niște zâne în alb culeg flori de sânziene galbene și delicate și-și fac cununi sau le poartă pe cele prinse de la  băieți.Dealurile înverzite par de departe presărate cu flori de toate culorile,sunt oamenii care petrec în hore,cântece ,mese îmbelșugate.Bineînțeles că am purtat un costum popular compus dintr-o basma înflorată, cămașă cu decolteu dreptunghiular, cu mâneci trei sferturi, poale peste care se îmbracă două zadii, un pieptar din pănură sură sau un „lecric” (jachetă), iar ca accesoriu „zgarda scumpă” (mărgele de corali), zgărdanele (țesături de mărgele mici în jurul gâtului).Am asculat povești despre ele,Sânzienele-  Sfintele, Frumoasele, Măiastrele, Sânzienele,fiinţe ireale, fantastice, făpturi luminoase din aer, albe, frumoase, binefăcătoare.Aș fi vrut să văd cum  fuioarele uşoare de vânt  ale zilei, noaptea se transformă în zâne cu părul galben şi rochii albe de abur, ce dansează hore ameţitoare prin grădini, mutându-se dintr-un loc într-altul, cântând în aer cu glasuri nemaiauzit de armonioase.Să dansez cu ele, entităţi ale aerului, transparente, pure şi nobile.Dar am trăit acest moment de răscruce din mijlocul anului ,înscris sub semnul focului, al Soarelui.Am trăit momentul în care , încinşi cu brâuri din pelin, oamenii se roteau în jurul focului, apoi au aruncat în foc aceste brâuri, ca să ardă odată cu posibilele necazuri viitoare. La finalul zilei, băieții au  rostogolit la vale roţi aprinse, simboluri ale Soarelui, care se îndreaptă odată cu vara către toamnă şi care au rolul de a alunga spiritele rele. Am sărit peste focul purificator,mi s-a spus că , dacă voi trece prin foc, voi sări peste el în această noapte, mă voi purifica şi întregul an care urmează voi fi apărată de duhurile rele, de boli şi voi fi fericită. Da,dar în acele zile de sărbătoare am fost foaaarte fericită și în fiecare clipă ochii mei le mulțumeau bunicilor că-mi dăruiseră clipe deosebite.