marți, 18 iunie 2019

gen dramatic--,,Ultima cursă”de Horia Lovinescu(fragment)


Mihai (care a urmarit atent toata conversatia): ce-ar fi sa mergem dupa-masa la un film? (Nu raspunde nimeni.)
Zamfir (lui Sergiu): Stiu ca nu admiti sa ma mai amestec in pregatirea ta, dar cu noptile pierdute ai putea s-o lasi mai moale totusi.
Sergiu: Ai dreptate, nu-mi place sa te amesteci.
Claudia: Daca nu te porti ca un baietel cuminte, domnul Zamfir o sa te traga de urechi (...)
Sergiu ( enervat, ridicandu-se): Eu nu sunt (...) un petrecaret. Si mai terminati odata cu dadaceala si cu pretentiile astea. (Intra in apartamentul lui, trantind violent usa.)
Claudia (incearca sa deschida usa, dar e incuiata): Sergiu, deschide si cere-ti imediat scuze. (pauza.) Altfel plec. (Niciun raspuns. Claudia isi culege poseta de pe masa si se indreapta spre iesire.) (...)
Zamfir: Am impresia ca nu prea merg grozav lucrurile intre ei. (...)
Mihai: Nu stiu (...) Trebuie sa fie altceva.
Zamfir: Ce vrei sa spui?
Mihai: Ca si eu sunt ingrijorat pentru el. S-a schimbat mult de la intoarcere si-i sare tandara din orice. Ca sa-ti spun drept, nici nu stiu cum sa ma mai port cu el.
Zamfir: Nu cumva are dreptate cand banuieste ca-l menajezi?
Mihai: Nu, asta nu-i adevarat, dar...
Zamfir: Asculta, baiatule, pe mine n-are rost sa-ncerci sa ma duci cu vorba. Si eu mi-am dat seama ca atunci cand ti-a facut semn sa-l depasesti puteai s-o faci. (Mihai tace.) De ce taci? (...) Sportul e sport si ceea ce faci tu o fi fratesc, dar e nesportiv si neserios.
Mihai: Zau, nene Zamfir, ca n-o fac anume. Desi e limpede ca nu-i in forma lui cea mai buna; nu ma pot pune cu Sergiu. (Pauza.) Si acum are nevoie mai mult ca oricand de incredere in el.
Zamfir: Pentru asta trebuie ambitionat, nu inselat. Fagaduieste-mi ca la antrenamentele urmatoare ai sa dai tot ce poti. Sa vezi cum il dezmortim!
Mihai: Bine, o sa incerc.
Sergiu (intrand): De ce taceti? Tot despre mine vorbeati? Alt subiect de conversatie nu mai gasiti? (Se infurie treptat.) Terminati odata sa va holbati la mine. (...)  (Lui Mihai. Are un ton rece, profesoral, dar sub care se ascunde o mare solicitudine*.) Te-am urmarit foarte atent zilele astea. Esti in progres vizibil. Ai castigat un fuleu* remarcabil si un ritm de ceasornic. Dar nu trebuie sa uiti ca pentru alergatorul de cursa lunga instalarea intr-un stil fix poate fi primejdioasa. Mai ales cand ai adversari de talie. Cred ca ar trebui sa ajungi la o alternanta care sa-ti permita...
(Pe aceasta replica neterminata se stinge incet lumina. E seara. Scena e luminata discret. (...))



Opera dramatică este textul în care autorul își exprimă gândurile, ideile, viziunea în mod indirect, prin intermediul unor personaje angajate într-o acțiune ce se derulează în fața spectatorilor, fiind generată de conflicte puternice. Operele dramatice sunt destinate a fi reprezentate pe scenă,se impun anumite limite în ceea ce privește amploarea în timp și în spațiu a acțiunii prezentate. Fragmentul citat aparține unei opere dramatice, „Ultima cursă” (1974)are ca temă conflictul între generaţii.
                  În primul rând, dialogul dramatic este principalul mod de expunere. Personajele schimbă replici într-un ritm foarte viu, alert, cu intensitate și dramatism.Propunerea lui Mihai nu este ascultată de nimeni,pentru că în atenția celorlalți este Sergiu,căruia i se reproșează timpul pierdut.Intrigat,acesta pleacă,iar dialogul continuă între Mihai și Zamfir,amândoi îngrijorați de starea lui Sergiu,se pare că devenise irascibil,că-și pierduse încrederea în pregătirea lui de sportiv.Zamfir îi reproșează lui Mihai că la ultimul antrenament își protejase fratele,deși putea să-l întreacă.Promisiunea lui Mihai este că îl va solicita mai mult în următoarele antrenamente.Discuția tensionată este întreruptă de reapariția lui Sergiu,care este nemulțumit că a devenit subiect de discuție și îi atrage atenția fratelui său că nu trebuie să se mulțumească cu progresul în care este,că,,stilul”său ,,fix”poate fi ușor învins de concurenți și că o altă alternativă în antrenament ar fi benefică.
                   În al doilea rând, se observă interesul pentru construcția personajelor. Personajele sunt:Sergiu,un tânăr ce se antrenează alături de fratele său;orgolios,nu admite să i se dea sfaturi și supărat iese din scenă.Când revine cuvintele pe care i le adresează fratelui său dovedesc o gândire matură,profesională a unui sportiv,dă indicații cu generozitate. Mihai observă schimbarea din atitudinea lui Sergiu și promite că nu-l va mai proteja în viitoarele antrenamente,pentru a-i da posibilitatea să performeze,ambiționându-l.Zamfir este un om matur ce-i observă pe cei doi frați în antrenamentele lor,iar observațiile lui sunt exprimate cu hotărâre,convingându-l pe Mihai că  spiritul de competiție și fairplay-ul sunt necesare, iar felul cum să le trateze pe ambele reprezintă un bun mijloc de a-l ajuta pe Sergiu,pentru a performa.Claudia este o apariție discretă,ocrotitoare cu Sergiu.              
   Personajele comunică prin intermediul dialogului ,autorul neintervenind deloc in text,decât prin didascaliile(indicațiile scenice) care sprijină jocul actorilor,exprimând atitudinea lui Sergiu față de cei prezenți, ritmul vorbirii, direcţia adresării,spațiul scenic.
  (Fiecare intervenție a personajelor se numește replică,personajul care o dă este numit la început, se fac unele indicații scenice privind jocul acestuia).
              În concluzie, datorită argumentelor evidențiate mai sus, se poate afirma că textul citat aparține unei opere dramatice.