miercuri, 4 mai 2022

Nimo și Imram--personaje din fragmentul,,Prieten cu umbra”de Căli Torsan

 

Personajul prezentat direct de autor în primele rânduri ale fragmentului este Nimo,care-și observă colegii de clasă,în pauza mare,este surprins de felul în care fiecare mănâncă din pachetul de acasă,simte chiar mirosurile.Îi numește pe rând,urmărindu-le cu simpatie mișcările celor din jurul său,dar știe că sunt și alții care-și cumpără ceva de ronțăit de la chioșcurile din jurul școlii.Urmărește cu atenție ce se întâmplă, în timp ce răsfoiește cartea de istorie.Imram,colegul sirian, ce vorbea  bine limba română,îl invită cu prietenie să împartă pachetul său cu mâncare.Tonul cu care i se adresează,cuvintele spuse lui Nimo au discreție,prietenie,convingere;darnic dorește să-și împartă mâncarea cu cel pe care-l surprinde singur.Deși Nimo spune că este preocupat de cartea de istorie,Imram îl convinge, invitându-l generos,cu zâmbet  glumind că i-ar da,,o mână de ajutor”.Nimo râde făcând un joc de cuvinte,,o gură de ajutor”și cu glume și râsete descoperă felurile de mâncare neobișnuite pentru el,acestea sunt gata să îi ofere o îmbrățișare neașteptată..Pentru Imram colegul său este,,prieten”,cuvânt spus cu căldură.Dialogul dintre cei doi băieți este plin de veselie:Imram cunoaște numele mâncărurilor,ingredientele,rostește cu mândrie cuvintele din limba lui,iar Nimo repetă aceste cuvinte ciudate.Pentru fiecare momentul mesei este nu numai un prilej de a se împrieteni,dar și de a învăța din obiceiurile și limba celuilalt.Imram îi descoperă felul de a pronunța unele cuvinte din limba arabă:cele care conțin sunetul,,h”,făcând chiar o asemănare cu pronunția din limba română—este acesta un fel de a se crea o legătură între cele două limbi,între doi băieți ce se apropie sufletește în momentul prietenos al mesei.Au mâncat împreună,au râs,au glumit,au rostit cuvinte într-o atmosferă de bine,au învățat că a mânca împreună cu cineva este un mijloc de comunicare, cunoaștere și bucurie.
  Cei doi băieți sunt caracterizaați la început direct de narator,apoi indirect prin comportament,dialog.


Călin Torsan:„Azi-mîine voi împlini 51 de ani. Asta mă face să rîd, fiind mai apropiat de numărul invers de ani, 15, vîrsta începuturilor de drum. Oricum, am înţeles deja că în fiecare adult rămîne ascuns copilul gata de joacă. Ceea ce nu e deloc rău, căci numai așa pot fi întreţinute visurile sau imaginaţia. Priviţi desenele celor mici și ascultaţi-le bazaconiile! Veţi înţelege atunci că ochii lor reflectă lumea cu totul surprinzător. Artistic, aș zice. Asta m-a făcut să născocesc cîteva povești pentru ei, convins că urechile lor vor ști să le-asculte cum trebuie. Cît despre ,,Prieten cu umbra”, am scris-o în cel mai ciudat an al vieţii mele... cu masca pe faţă, dar cu gîndurile zburînd printre nori.” 

,,Prieten cu umbra” este o carte despre prietenie. Prietenia dintre oameni, dintre copii din culturi și naționalități diferite. Este prietenia dintre Nimo (Ieronim Brumă) și Imran, băiatul sirian care îl învață, de fapt, ce este prietenia, ajutorul necondiționat. Este prietenia lui Nimo cu o umbră, umbra bunicului care apare exact atunci când are nevoie.,, Prieten cu umbra” este și o carte despre copilărie, iar Nimo este un copil din clasa a șasea, un copil care stă doar alături de tată, un copil care își pune întrebări și caută răspunsuri (Ce s-a întâmplat cu mama?), un copil curios, curajos, care are teze și teste. Într-o seară, Nimo întîrzie în oraș nepermis de mult. Tocmai a ratat ultimul autobuz care-l putea duce acasă, în cartierul bucureștean, Drumul Taberei. În întuneric, un scrîșnet teribil despică tăcerea din Piața Universității. O statuie pârîie din toate încheieturile și… iat-o cum prinde viață și-i sare în ajutor băiatului. Călare pe Breazu, calul lui Mihai Viteazul, Nimo pornește spre casă, în vreme ce bunicul său – statuia lui, mai bine zis – își mîngîie mustața liniștit. Așa începe aventura lui Nimo.
Tatăl lui Nimo, Hector, conduce autobuzele 313 și 268 din Drumul Taberei până la Piața Romană sau de la Piața Unirii până în cartierul Apărătorii Patriei. Numerele nu sunt întâmplătoare: tatăl lui Nimo își dorește să aibă în casă nu număr de cărți egal cu numărul autobuzului pe care îl conduce. Se vorbește despre statui, despre valoarea și viața lor, despre rolul lor într-un oraș, dar și despre lipsa de curiozitate și indiferența oamenilor care trec  pe lângă ele. Dincolo de aventurile prin care băiatul trece, mereu apare cineva, umbra, prezență permanentă, curioasă și  misterioasă, mereu dispusă să îl ajute pe băiat, mereu îndrumându-l mai ales în descoperirea secretului despre destinul mamei sale, secret pe care îl află într-o călătorie în Macedonia de Nord, alături de familia prietenului său, Imran.
 Este o carte plină de îndemnuri, de omenie, de educație adevărată și valoroasă ascunsă în vorbele oamenilor simpli, așa cum este și tatăl lui Nimo: „Nu poți face nimic singur, chiar dacă uneori pare așa.  Tocmai de aceea în viață nu există nici învingători, nici învinși. Suntem cu toții împreună, Nimo. Ca-ntr-o horă. Întotdeauna se mai găsește un om în spatele tău, așa cum sunt cei pe care îi vezi acum în oglindă. Mereu există un sfat după care te-ai luat și care ți-a făcut bine. Mereu ai în fața ta modelul pe care vrei să îl urmezi. Trebuie doar să fii hotărât și s-o faci. De-aia contează mai mult faptele noastre, nu vorbele. Pe-alea le cauți mai bine în cărți. Iar dacă o să încerci să te comporți întotdeauna așa, o să pricepi repede că lumea e ceva mai fericită decât aceea de ieri.”