miercuri, 25 mai 2022

compunere---Teiul meu

 


Soare arzând cu toată lumi­na binecuvântată a lumii. Cerul s-a desfăcut în fâşii lungi şi albe şi s-a aşezat, odihnindu-se, aici,în grădina bunicilor. Un ver­de orbitor, care ţâşneşte din tot acest pământ bă­trân şi bun, se umple de flori, de păsări şi de fluturi şi se ridică încet, spre un cer alb. E un freamăt al lumii, un zumzet continuu, o rugăciune neîntrerup­tă, o bucurie -- e primăvară! Am aflat că, dacă intri într-un alt tărâm, ca să-l păstrezi mai departe neatins, să nu-i striveşti corola de minuni, trebuie să păşeşti, să urci, să umbli, să simţi. Grădina e vie, foşneşte, sunt ochi nevăzuţi în cotloanele ei ascunse cu păsări,arbori.Mi se pare că o umbră mare şi albă se desprinde din frunziş şi pluteşte mai departe. Apoi iar şi iar, din frunziş în frun­ziş... o văd, o urmez. E o bufniţă albă, uriaşă, apărută de nicăieri,îmi spune bunicul,vine și pleacă, pluteşte într-un zbor încremenit, îmi arată o cărare, mă în­soţeşte și se așază pe o creangă groasă a unui pom...e teiul cel bătrân.

Dintre toţi pomii el tronează ma­iestuos, teiul bătrân şi viguros. La umbra lui petreceam vara ceasuri întregi, bătătoream cărări de cer şi flori, prin stufăriş de poveste. Printre lăstari şi frunze îmi făceam culcuş, mă ascundeam de arşiţa verii. Dar cel mai frumos şi mai înălţător era când teiul înflorea. Nu-mi venea să mai plec de lângă el. Văzduhul ame­ţea de mireasmă. Ameţeau ierbu­rile, florile, fluturii... Ameţeam şi eu. Era minunat! Teiul îşi le­gă­na coroana sub greutatea flo­rilor, în mişcări de măiestrie rară. Săptă­mâni la rând, teiul bi­necuvânta grădina copi­lă­riei mele - cu mi­res­me ca­re veneau din rai. Une­ori, flo­rile lui aveau o mai deo­sebită şi o mai puter­nică mireasmă. A­tunci ştiam sigur că avea să vină ploaia. Când arşiţa începutului de vară dogorea văzduhul, teiul îşi răsucea frun­ze­le cu ver­dele deschis spre soa­re.Acum îl privesc și ochii mi se inundă de lu­mină și verde, iar urechile, de ciripitul exu­berant al păsărelelor din teiul meu. Cu ce voioșie și grație zboară de pe o creangă pe alta! Mi-ar fi plăcut să le pot des­luși ciripitul, să le-nțeleg tris­­tețea din zilele ploioase, să mă bucur cu ele de zi­le­le însorite. Mă înfior întot­dea­una când le aud: plă­pân­de, fi­ra­ve și, totuși, atât de tandre și iu­­bitoare. 
Pă­sări-fărâme, pe ca­re le poți în­chide în pumn, dar cu gla­­suri ce pătrund până în lu­­mea de dincolo și toate îi mulțumesc pentru adăpost lui,teiului. De câte ori rostesc cuvântul,,tei” gândul mă duce și la teiul lui Eminescu cu povestea unui Făt frumos. Despre acest copac s-ar putea vorbi, fără niciun fel de exagerare, ca despre o minune: teiul vechi şi sfânt ce ascunde un izvor vrăjit.