sâmbătă, 5 martie 2022

Guernica—un tablou de poveste--de Pablo Picasso

 

Luni 26 aprilie 1937, cerul orașului Gernika din Țara Bascilor-Spania- este întunecat de un stol de bombardiere ale aviației militare germane, la care se adăugau și aparate ale aviației italiene. Bombardamentul a început la ora 16:30 și timp de trei ore, avioanele au aruncat asupra orașului bombe de 250 kg și bombe incendiare proiectate să ardă la o temperatură de 2500 de grade. Orașul a fost transformat într-o apocaliptică minge de foc. La ora 19.45, Gernika practic nu mai exista. Guernica era un spațiu simbolic, era unul dintre locurile sacre ale bascilor, „patria libertății basce”; era unul dintre centrele cele mai vechi ale civilizației antice, ce constituia un pod între Europa și Insulele Britanice, o civilizație de mare și de munte.
  Impresionat de tragedie,pictorul Pablo Picasso realizează primele schițe pentru ceea ce avea să aibă ca final celebra sa operă, Guernica-una dintre cele mai importante opere cubiste.

                                        Ce este reprezentat în pictură?

  Jumătatea stângă a tabloului este un decor compus din: tavan, pereți, uși și geamuri, deschise spre un exterior neidentificabil cu vreun loc precis. În cealaltă jumătate sunt reprezentate un edificiu văzut pe colț și țiglele unui acoperiș distrus în parte de foc.
    Analiza picturii o voi face de la stânga la dreapta. În primul plan vedem un taur, cu bustul alb întors pe trei sferturi către stânga, ochii și coarnele sunt văzute din față, corpul îi este negru, iar coada din nou albă. Lângă taur, în partea de jos, este o femeie care urlă și ține pe brațe corpul inert al copilului său. Sub capul copilului, este palma unei mâini pe care se văd brăzdate liniile vieții și capul tăiat a cărui gură păstrează încă expresia terorii. Continuând apoi înspre dreapta, văd o formă ovală ca un mare ochi în interiorul căruia o lampă incandescentă ia locul pupilei. Lângă ochi se vede o lampă cu petrol care este ținută de o mână care apare prin partea dreaptă. Sub acestea este reprezentat un cal pe moarte--se vede lancea care i-a străpuns corpul-- ținând capul întors spre taur, în timp ce gura apare într-un urlet care pune în evidență albul dinților și al limbii
   În spatele celor două animale  este o masă pe care se poate descifra profilul unei păsări ce pare că  urlă și ea. Sub masă se zărește coada albă a calului, corpul îi este întors înspre dreapta, cu toracele deschis printr-o rană de formă unui romb,provocată de o lance și îngenunchează pe copita anterioară. Mai jos, lancea, spada și săgeata sunt semne prin care recunosc în cel căzut un războinic, are un stigmat pe mâna stângă ca simbol al inocenței împotriva crudității nazi-fasciste și în mâna dreaptă strânge o spadă ruptă de pe care se înalță o floare cu șase petale, abia vizibilă, asemănându-se mai mult cu un desen al unui copil – este un simbol pentru speranța într-un viitor mai bun.
  Văd apoi că pe fereastră iese, unduindu-se ca o fantomă, o figură feminină căreia i se întrevede  mâna dreaptă neobișnuit de lungă, se grăbește să aducă o lampă cu petrol, pentru a lumina peste calul în agonie și peste toată scena de moarte.
   În ultima parte a tabloului se văd flăcări pe acoperișul unui edificiu, o fereastră luminată de strălucirea focului; altă femeie blocată de incendiu, urlă cu brațele ridicate, corpul îi este lovit de o grindă de lemn în flăcări.Un perete și o ușă deschisă închid scena.
  Sensul total este acela de distrugere, neliniște,disperare, moarte, subliniate și de absența culorilor. 
  Pot descoperi câteva simboluri: calul devine în ochii pictorului Spania naționalistă; taurul se transformă într-un simbol al poporului, aceasta pentru că acest animal a devenit o imagine pentru spanioli; taurul exprimă imaginea unui admirabil rege al animalelor, întruchipare a forței, a orgoliului și a asprimii. Femeile și copiii sunt reprezentați de către Picasso ca ceea ce poate fi mai bun în ființa umană –arată o dată cu ei frumusețea, grația, vitalitatea,subliniază că atacul îndreptat împotriva acestora semnifică un atac împotriva umanității,iar mama cu fiul mort apare ca Mamă a Durerii.
   În tabloul lui Picasso există un simbol puternic- un bec într-un ochi malefic ce se află deasupra calului -sub cal un soldat mort. Bec în limba spaniolă se spune ,,bombilla” şi asta trimite cu gândul la bombă şi la efectul cel mai rău pe care îl poate avea tehnologia asupra omenirii.Poate că acesta reprezintă un protest adus tehnologiei, poate că ar reprezenta un soare.... oricare ar fi interpretarea corectă, tabloul este un strigat de durere.
    Inamicul nu este prezent, nici urmă de avion,pentru că pictorul vorbește de suferință și de speranță.

  Pictura a devenit un simbol, o icoană, un mit, capabil să adune forțele politice democratice antifasciste internaționale, însă capabil în orice timp să determine la reflecție asupra cauzei oricărei brutalități și asupriri a omului.
                               

                                                   luni 26 aprilie 1937, cerul orașului Guernika