marți, 22 martie 2022

povestirea--,,Capul de zimbru” de Vasile Voiculescu

 

Povestirea ,,Capul de zimbru” începe într-o atmosferă sumbră,o situație limită, provocată de ,,întâlnirea uluitoare" a două timbre rare cu,,capul de zimbru",într-un peisaj de apocalipsă:marea stepă de la începutul celui de-al doilea război mondial,este o istorisire în ramă.
Ţintuit la pat într-o „zi malefică” ,naratorul, lovit de o „crâncenă melancolie prilejuită de vederea câtorva mărci poştale(moment ce-i amintește de chipul mamei), este salvat de vizita unui prieten, inginerul G..., adus parcă prin puterea telepatiei să-i aline suferinţele. Acesta începe cea de-a doua naraţiune din cadrul povestirii--povestirea în ramă--transpunându-ne în lumea fabuloasă a povestirii. Naratorul se simte cuprins de liniște,, în moliciunea pernelor şi a povestirii,pe care mă pregăteam s-o suport nu numai cu ochii închişi, dar şi cu acea destindere a existenţei... cît de magic şi de alinător”. Filatelist vechi, prietenul autorului fusese martorul unei întâmplări ciudate, proiectată mai întâi pe un fundal tensionat – expresie a disperării soldaților blocați undeva în stepă. Astfel că povestirea oaspetelui începe undeva,în imensitatea apăsătoare şi terifiantă a stepei ucrainene,unde o mână de ofiţeri români comandaţi de un general înfruntă, pe frontul jalnic al unui ospăţ cazon,un  arogant general german cu aere de shōgun, însoţit de un maior descendent dintr-un prinţ lituanian germanizat şi o domniţă moldoveancă.Ofiţerii români, aflaţi într-o teribilă aşteptare se mulţumesc cu rolul de gazde sărace, dar săritoare, entuziasmate şi umilite de şampania oferită de către oaspeţi în locul apei sălcii de stepă. Cu limba dezlegată de dramul de sânge moldovenesc pus în mişcare de licoarea franţuzească, maiorul german, contele K..., provoacă o discuţie pe teme filatelice, pentru a avea prilejul să se laude cu un trofeu care, printre altele, simbolizează şi mobilul celei de-a doua conflagraţii mondiale, setea de putere şi lăcomia. După ce a început discuția despre timbrul celebru, gesturile maiorului ce dorește să le arate comoara urmează chiar tehnica desfacerii unui mare mister: ,,cu gesturi febrile scoase portfeiul, trase din el un pliculeț și din acesta dete la iveală un pachețel învăluit în sugătoare. Din sugătoarea despăturită, ca din niște scutece, ieși o bucațică de hârtie albă de mătase, pe care, desfăcând-o, mi-o întinse cu un zâmbet triumfător”. Timbrul circula, privit cu mare evlavie, dintr-o parte în alta: ofițerii nu sunt preocupați atât de frumusețea și de raritatea timbrului, cât de valoarea enormă a acestuia. Un moment de distragere a atenției, sosirea unui sergent cu o ștafetă de război din partea unei companii, bulversează atmosfera de admirație și marchează catastrofa pentru ofițerul german și mai ales pentru comandamentul român. ,,Capul de zimbru” dispare. Este interesant de observat atât reacția generalul în fața acestei catastrofe, dar și a celorlalte persone din încăpere--onoarea importantă în lumea militară era pusă la îndoială cu fiecare moment care se scurgea.Comandantul cere atunci percheziția ordonanțelor, care se lasă dezbrăcate docile până la piele și apoi și a ofițerilor, pentru ca rușinea să cadă numai asupra unuia dintre ei. Căpitanul Tomuț refuză percheziția, preferând să fie împușcat sau să se sinucidă. Ne întâlnim cu
o situație stranie. Onoarea este mai presus decât viața, iar conflictul unic al acestei povestiri nu este cel dintre ofițeri, ci cocnirea mentalităților.Căpitanul Tomuț refuză ordinul unui superior--el avea asupra lui același timbru,cu o valoare sentimental inestimabilă.
 Dispariția timbrului atât de valoros,(fusese luat, din greșeală, pe fundul unei farfurii) stârnește o emoție colectivă, cu urmări ce puteau fi tragice: ofițerii români sunt percheziționați, la piele; unul singur-- căpitanul Tomuț - refuză să se supună comandantului român, cu amenințarea sinuciderii. Amenințat cu împușcarea,,în clipa nebună, când comandantul ajunsese cu revolverul în dreptul ochilor" timbrul reapare.După încordarea extremă creată de misterioasa dispariție a timbrului, lămuririle intră în sfera banalului comic.
Informația a venit atât de brusc, încât generalul izbucnește în hohote de plâns și își pune revolverul la tâmplă, însă căpitanul Tomuț îi smulge arma, iar comandantul îi mulțumește ,pentru că prin refuzul său a salvat onoarea ofițerilor români,pentru atitudinea de mare demnitate pe care o adoptase.” Acesta mărturisește că motivul pentru care nu a acceptat să fie percheziționat a fost că avea un cap de zimbru identic și nu ar fi fost crezut că este altul decât cel dispărut.Tomuț nu-i arătase ofițerului german timbrul, pentru că ar fi fost un gest copilăresc, de competiție inutilă, iar când timbrul germanului dispăruse, era deja prea târziu.  
Căpitanul Tomuţ lasă, pentru străini, iluzia unei alte realităţi în ceea ce priveşte mentalitatea românilor, dovedind reale abilităţi politice.,a fost refuzul de a accepta să devină ceea ce vor ceilalţi. Ofiţerul ce nu admite a se lăsa percheziţionat, când se constată absenţa timbrului-tezaur este considerat, rând pe rând, un posibil hoţ, apoi un apărător, cu primejdia vieţii, al demnităţii cuvântului de onoare şi al onoarei de militar. Iar el refuză pe rând,a confirma opiniile atât de repede schimbătoare despre sine şi are curajul a dezvălui adevărul. Ieşind din scenă puţin jignit de întâmplare,contele K... a ratat adevărata lecţie despre onoare. După plecarea oaspeţilor, nemaiputând suporta privirile admirative ale camarazilor, căpitanul Tomuţ este nevoit să scoată la lumină „capul de zimbru oferit de către mama sa, pentru a-l apăra de relele războiului.” Căpitanul Tomuţ iese din scenă „- Şi acum, iertaţi-mă, domnule general, pentru decepţia ce v-am pricinuit şi daţi-mi voie să ies. Simt nevoia să iau contact cu pustietatea, mult mai nobilă decât oamenii, un loc sacru, al forțelor încreate,E mai nobilă decît noi”. Aruncă în jarul sobei timbrul ce simbolizează începutul drumului către mântuire al căpitanului Tomuţ, drum ce începe cu cuptorul de foc ,simbol al curăţirii, reprezintă acel gen de încercări la care ne supune Dumnezeu, pentru a ne elibera de egoism.Strigătul ,,tertium non datur”-a treia cale nu ne este dată este lecția

de onoare ce se împletește cu sentimentul, dramatic, al pierderii funcției de talisman al timbrului
Pe de alta parte, povestirea are finalitate terapeutică pentru ascultătorul bolnav, care cunoaște acum, în timpul audierii, o stare de spirit asemănătoare cu aceea trăită atunci de eroii întâmplării.

   Naratorul termină povestirea într-o atmosferă de liniște, o întâmplare deosebită,un caz-limită de conștiință.
 Narațiunea este dominantă ca mod de expunere, creează suspans și trezește interesul, fiind întrepătrunsă de porțiuni de descriere și dialog.
,, Capul de zimbru este o povestire despre pierderea speranţei şi despre fuga din lume. Despre renunţarea la tot ce însemnase până atunci sensul vieţii unui om: demnitate, onoare, solidaritate cu tradiţia neamului său. Despre prăbuşirea sistemului de valori morale care alimentează, în  război, demnitatea, onoarea, sacrificiul şi...speranţa. Autorul alege ca obiect emblematic prima marcă poştală românească, timbrul cunoscut sub denumirea „cap de bour”, emblema întemeierii şi identităţii naţionale, a valorilor morale moştenite-- el o numeşte „cap de zimbru.” Pentru tânărul german, emblema are o valoare exclusiv comercială, un preţ uriaş estimat în mărci.;,pentru ofițerul român Tomuț  este valoarea inestimabilă a identităţii personale, solidară cu identitatea tradiţională. Al treia valoare nu există în viaţa reală, tertium non datur.În gura lui Tomuţ expresia exprimă recunoaşterea  faptului că victoria aparţine existenţei comerciale şi competitive, că nu mai merită să lupţi şi să rişti pentru valorile tradiţionale.
Ce-l determină pe căpitanul Tomuţ să-şi arunce timbrul-talisman în foc?
 De ce îl lasă pe adversarul de care e unit prin posesia aceleiaşi valori să câştige, fără măcar ca acesta s-o ştie vreodată?

Putem interpreta oricum noi,cititorii, nu şi camarazii căpitanului, care nu se miră deloc şi nici nu încearcă să-l oprească pe acesta să-şi distrugă emblema identitară.